Het
moment dat alles verandert
De tentoonstelling ‘Momentum’ laat belangrijke momenten van inzicht en verandering zien.
Artikel Den Haag Centraal van 30 januari 2020
In
Museum Voorlinden is voor de vijfde maal een tentoonstelling neergezet die is samengesteld
uit de eigen collectie. Het moment van een belangrijke keuze, het beslissende
ogenblik waarop alles verandert, is het thema van ‘Momentum’.
De
opslag van het museum herbergt duizenden kunstwerken waaruit directeur Suzanne
Schwarts en conservator Barbara Bos hun keuze moesten maken. Joop van
Caldenborgh, kunstverzamelaar en eigenaar van museum Voorlinden, verzamelt al
zestig jaar kunstwerken, waar zij eens in de zoveel tijd doorheen struinen om
een nieuwe tentoonstelling te maken. Schwarts en Bos hebben nu hun eigen belangrijke
keuzemoment afgedwongen door in vijf dagen deze tentoonstelling samen te
stellen. Er is een groot aantal werken naar boven gehaald en neergezet, daarna
is pas een definitieve selectie gemaakt. “De dynamiek die ontstond, zorgde voor
spanning maar ook voor harmonie. Het is altijd een groot voordeel dat wij op
het laatste moment kunnen beslissen, doordat wij uit ons eigen depot kiezen. We
hoeven niet jaren van tevoren te reserveren. Soms is het werk pas heel recent gemaakt,”
zegt Schwarts.
Animatie
Een
kunstenaar is altijd op zoek naar dat ene moment waarop nieuwe ideeën ontstaan.
Bij het maken van een kunstwerk heb je zo’n moment nodig. De tentoonstelling
laat zien hoe kunstenaars hun persoonlijke momentum weten te vangen, maar ook
hoe zij hun blik richten op de collectieve vraagstukken van deze tijd, hoe
klimaatvraagstukken, migratie, politieke en maatschappelijke problemen onze
leefwereld beïnvloeden. Kunstenaars beseffen als geen ander dat de wereld aan
de vooravond staat van grote veranderingen.
Het
eerste werk op de tentoonstelling, een video-animatie van de Nederlander Jacco
Olivier (1972) draagt dezelfde titel als de tentoonstelling, ‘Momentum’, en is nog
maar net af. Een geschilderde figuur staat twijfelend op een duikplank. Springt
hij of springt hij niet? Het is een zelfportret en reflecteert dus de eigen
worsteling van de kunstenaar naar het moment van creëren. Olivier gebruikte
zijn twijfel als drijfveer om tot een uitkomst te komen. Hij schilderde een
reeks figuurtjes van acht centimeter hoogte en maakte daar een animatie van.
Muis
Een
hele zaal is gewijd aan het kunstwerk ‘The Prophet’ van Ryan Gander (1976) uit
2018. De zaal lijkt op het eerste gezicht geheel leeg. Vlak boven de grond bevindt
zich een verkruimeld gat waaruit een bewegend muizenkopje ons toespreekt met de
stem van de negenjarige dochter van de kunstenaar. In een kort betoog, vertelt
de muis over onze verstoorde band met technologie en het belang van verhalen
vertellen. Het is een vrije interpretatie van de beroemde toespraak van
filmster Charlie Chaplin uit ‘The Great Dictator’ (1940). De toeschouwer lijkt
door deze presentatie veel ontvankelijker voor de boodschap.
Ook Subodh Gupta (1964) is aanwezig met het
kunstwerk ‘Water is in the Pot, and the Pot is in the Water’. Een houten boot is
volgepropt met kruiken die ooit gebruikt zijn om water te halen en op het hoofd
te dragen. Het werk verwijst naar thema’s als hongersnood, migratie en
milieucrisis.
Robin
Rhode (1976) is een Zuid-Afrikaanse kunstenaar waar het museum binnenkort een
solotentoonstelling mee wil maken. Hij woont in Johannesburg en gebruikt de
stad als podium. Rhode organiseert voorstellingen waarbij tekeningen op een
betonnen wand wordt gemaakt. Elke stap wordt op de foto vastgelegd. De tekening
verdwijnt uiteindelijk achter een gordijn van krijt en verf. Heel veel jonge
kunstenaars uit Johannesburg willen zich bij de succesvolle Rhode aansluiten en
met hem samenwerken. ‘Momentum’ toont verder werken van onder meer Anish Kapoor,
Rineke Dijkstra, Esther Tielemans, Luc Tuymans, Thom van Rijckevorsel en Mona
Hatoum.
Foto met kruiken: ‘Water is in the Pot, and the Pot is in
the Water’ van Subodh Gupta
foto: Antoine van Kaam
foto: Antoine van Kaam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.