Muzikale
conversatie met ijswalvissen
Artikel in Den Haag Centraal van 6 februari 2020
Tristan Visser zond zijn muziek de Noordelijke IJszee in om contact te maken met zingende bultruggen. Luister naar zijn soundscape in Panorama Mesdag.
foto Esther Kokmeijer |
Muzikant
en filmmaker Tristan Visser (1992) zorgde tijdens een optreden in Museum Panorama
Mesdag voor een kippenvelmoment. In het midden van het gereconstrueerde
‘Panorama Nova Zembla’ van kunstschilder Louis Apol (1850 – 1936) liet Visser
met eerder gemaakte opnames en live-gitaarspel horen hoe hij communiceerde met
ijswalvissen. Hij maakte een reis naar Groenland en speciaal voor het museum componeerde
hij de soundscape ‘Nova Zembla. Het geluid van de ijswalvis’, een muziekstuk
met onderwatergeluiden uit de Noordelijke IJszee en zijn eigen gitaarspel.
De
tentoonstelling met werk van Apol over zijn reis naar Nova Zembla in 1880, is
al sinds oktober in Panorama Mesdag te zien. Zijn panorama, een gezicht op de
Russische archipel, is met foto’s in een cirkel opgebouwd, vlakbij het beroemde
zee-panorama van Hendrik Willem Mesdag. De originele tekeningen van Apol gingen
bij een brand verloren. De tentoonstelling wordt tot eind maart verrijkt met de
soundscape van Tristan Visser.
De
op Terschelling geboren en getogen Visser reisde net als Apol met een zeilschip
naar de Noorpool om te onderzoeken of hij met zijn muziek contact kon maken met
de indrukwekkende bultruggen die daar in het ijskoude water leven. De
fascinerende dieren die wel 200 Jaar kunnen worden, leven het hele jaar in het Noordpoolgebied.
De vraag die Visser zich stelde, was of de walvissen zouden reageren op zijn gitaarspel
en of dat dan ook betekende dat ze last hadden van geluidsvervuiling van de
industrie op zee. Hij wil hiermee een brug slaan tussen kunst en wetenschap en
bewustwording creƫren over geluid onder water en de verstoring door de mens op
de
onderwaternatuur.
Onaards
Tijdens
het liveoptreden gebruikte Tristan Visser een mengpaneel, zijn gitaar en een
klein aquarium gevuld met water waarin hij een microfoon liet zakken. Hij
probeerde daarmee zoveel mogelijk de situatie na te bootsen die hij op de
zeilboot ook had. De microfoon had daar onder water honderd meter bereik. Met
zijn elektrische gitaar imiteerde hij geluiden van ijswalvissen en stuurde hij zangerige
klanken via een speaker en een onderwatermicrofoon de diepe Noordpoolzee in,
vurig hopend op een reactie. Na een paar weken vruchteloos proberen, kreeg hij eindelijk
antwoord. De bultruggen gaven onmiskenbaar dezelfde tonen terug die hij
uitzond. “Eerst was het frustrerend,” zegt hij. “Elke dag stond ik vroeg op en
hing ik de microfoon in het water, en dan maar spelen en wachten. Opeens was er
dat moment. Ik zat in een klein bootje, honderd meter van de grote boot vandaan,
er zwommen drie bultruggen voorbij en toen kreeg ik het terug. Dat was te gek!”
De
opnames die Visser bij Groenland maakte en die hij nu bij zijn soundscape
gebruikt, zijn indrukwekkend. Het ijle zingen van de walvissen is een bijna onaards
geluid dat samen met het kraken van het ijs en zijn muziek voor een unieke
beleving zorgt. Hij noemt het zelf ‘een muzikale conversatie’. In het museum
zal de soundscape gedurende de hele tentoonstelling van Louis Apol te horen
zijn.
Tristan
Visser maakte tijdens zijn reis ook een film: ‘Onder water – De zoektocht naar
het geluidslandschap in zee’. Op 15 en 16 februari wordt deze op NPO2 vertoont.
Op 1 maart en bij de afsluiting van de tentoonstelling zal hij nogmaals
optreden in museum Panorama Mesdag.
Tristan
Visser met ‘Nova Zembla. Het geluid van de ijswalvis’. Tot en met 22 maart in
Museum Panorama Mesdag. Meer informatie www.panorama-mesdag.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.