Glas dat buigt, vervormt en spiegelt
Den Haag Centraaal 9 juli 2020
De beste glasbewerkers komen uit Tsjechië en Slowakije. Het oude ambacht is daar tot kunst verheven, nu als ‘Grandioos Glas’ te zien in museum Escher in het Paleis.
De
zes deelnemende kunstenaars komen uit Tsjechië en
Slowakije, waar men een lange glastraditie kent en waar het ambacht tot in
de kleinste details geperfectioneerd is. Glas werd in het vroegere
Tsjecho-Slowakije voornamelijk als materiaal gebruikt in toegepaste kunst, tot
de Tsjechische kunstenaar Václav Cígler (1929) in 1965 de afdeling ‘Glas in
architectuur’ oprichtte aan de kunstacademie in Bratislava. Er werden
sculpturen van optisch glas gemaakt waarin licht en beweging een grote rol
speelden.
‘De
kracht van het optische glas is dat het als het ware reageert op de
toeschouwer, je moet heel goed kijken om zien of het klopt wat je waarneemt. En
dat is natuurlijk precies wat Escher in zijn werk ook deed,’ zegt Kadee.
Bladgoud
Optisch glas wordt meestal gebruikt voor
spiegels, brillenglazen en lenzen, maar de Tsjechisch-Slowaakse kunstenaars gebruiken
het materiaal om er spectaculaire kunstwerken mee te maken. De oppervlakken
zijn spiegelglad geslepen, gelijmd, gesneden of uitgehold. Soms is er op
ingenieuze wijze een voorwerp in verwerkt, hier en daar is er kleur in het glas
verwerkt.
De
tentoonstelling opent met een ronde bol van helder en geslepen glas - gemaakt
door Miloš Balgavý - die de
omgeving reflecteert en sterk op licht en beweging reageert. Het lijkt alsof de
vorm verandert bij het langslopen. In dezelfde zaal hangt de beroemde litho uit
1935 van kunstenaar M.C. Escher: ‘Hand met spiegelende bol’, waarin de
kunstenaar zelf is weerspiegeld.
Een
prachtig object van goudkleurig glas, gemaakt door Lubomír Arzt draagt de naam
‘Champagne’. Door de holle vormen ontstaat een subtiel spel van licht en
donker. ‘Arzt was een echte
meester in het slijpen,’ zegt Judith Kadee. ‘vooral die rondingen zijn
ontzettend moeilijk. Hij is als ambachtsman begonnen, pas later is hij ook eigen
werk gaan maken.’
De
mooie goudkleur zit ook in een gebogen glaswerk met de naam ‘Object’ van Pavol Hlôška,
maar hier zijn stukjes bladgoud in verwerkt. Pas na heel goed kijken is te zien
dat het glas is verzaagd en gelijmd. Tussen de naden is bladgoud aangebracht.
In een ander werk van Hlôška met de naam ‘Box’ zijn in een onzichtbare holte
twee Australische goudklompjes gelegd. Zijn beeld ‘Black Tower’ bestaat uit
zwart glas en doet door de suggestie van een onmogelijk bouwwerk weer sterk aan
het werk van Escher denken.
Soms is het moeilijk te zien hoe een werk
gemaakt is. ‘Dat vind ik ook wel een beetje de magie van dit materiaal,’ zegt
Kadee. ‘Ook het kwetsbare ervan is bijzonder. Wat ik ook erg leuk vind, is dat
door de speelsheid en de beweging van de objecten deze tentoonstelling heel toegankelijk
voor kinderen en jongeren is.’
‘Grandioos
Glas’, optische glaskunst uit Tsjechië en Slowakije in museum Escher in het
Paleis t/m 8 november. Meer informatie www.escherinhetpaleis.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.