maandag 12 augustus 2019


Barokke couture voor opera’s Verdi en Bellini
In Den Haag Centraal van 8 augustus 2019

Couturier Peter George d’Angelino Tap maakt een indrukwekkende tentoonstelling met zijn ontwerpen voor de Zwitserse Opera.
  
In Kadmium, een presentatieruimte aan het Sint Agathaplein in Delft, is tijdens het Delft Chamber Music Festival de expositie ‘Vessels for he Muses’ van modeontwerper/kunstenaar én Hagenaar Peter George d’Angelino Tap te zien. d’Angelino Tap werkt voor de derde achtereenvolgende zomer in Zwitserland aan een operaproductie waarvoor hij decor en kleding ontwerpt en die hij ook zelf regisseert. In 2016 produceerde hij voor het eerst een opera: Bellini’s ‘Bianca e Fernando’ voor Opera St. Moritz. De ‘Sartorial Statues’, kleding sculpturen zoals hij ze noemt, en een deel van het decor, zijn nu in de benedenzaal van Kadmium tentoongesteld.
De ‘Sartorial Statues’ staan voor het monumentale wandtapijt (12 x 3,5 meter) met als thema ‘De Hubris’ (Over Hoogmoed). Met veel vakmanschap is met wol, vilt en glanzende garens gewerkt om een sprookjesachtig tafereel te maken. De figuren veranderen van kleur in een steeds wisselende belichting, citaten uit de mythologie en kunstgeschiedenis zijn in het tapijt verwerkt.
De stoffen van de kleding zijn naar eigen ontwerp gemaakt, rijk geborduurd en geweven, met schitterende barokke kleurencombinaties. Ook gebruikt d’Angelino Tap vaak een techniek om stoffen te vervilten; het is de kunst om de stoffen dun en soepel te laten worden zonder dat er gaten in vallen. Aan de andere muur hangen foto’s van Sartor Domum, het ‘creative team’ van d’Angelino Tap, met de jurken en jassen uit de opera, geshowd door mannen. Op de achtergrond speelt muziek van de opera. “Het is een soort ‘Gesamtkunstwerk’, zoals Wagner dat ook al voorzag,” zegt d’ Angelino Tap. “Opera is een vierdimensionale ervaring ‘avant la lettre’, een ervaring als reizen zonder te bewegen.” Deze zomer zet hij ‘I Due Foscari’, een opera van Verdi op het podium.

Organza
De bovenverdieping is gewijd aan de concertkleding die d’ Angelino Tap al tien jaar maakt voor het beroemde pianisten-duo Arthur en Lucas Jussen. Zo’n dertig kostuums zijn te zien. In 2017 ontwierp hij voor hen doorzichtige pakken van organza waarmee ze tijdens het Holland Festval optraden in het Amsterdams Concertgebouw, daar wordt nog steeds over gesproken. Andere jasjes zijn gemaakt van zijde en geborduurd met kleurrijke patronen. Op de wand wordt een videoregistratie van het optreden van de broers tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam (2018) geprojecteerd waar ze ook kostuums van d’Angelino Tap dragen. Op 13 augustus interviewen ze de kunstenaar in Kadmium tijdens een ‘Meet en Greet’. “Misschien kan ik hen wel verleiden om ook nog iets te spelen,” zegt d’Angelino Tap.
In dezelfde ruimte is een aantal blauwwitte jurken met kant en gedrapeerde tule tentoongesteld. Ze komen uit de collectie ‘Delf’waer’, een tentoonstelling voor een speciale gelegenheid gemaakt en geshowd in ‘Palais de Tokyo’ in Parijs. De ontwerpen zijn gebaseerd op Delfts blauwe vazen. Peter George d’Angelino Tap, zelf altijd gekleed in een van zijn geborduurde jassen, opent de expositie met een toast op de muzen.

‘Vessels for the Muses’ Peter George d’Angelino Tap in Kadmium, Delft nog t/m 25 augustus. Meer informatie info@kadmium.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...