donderdag 15 augustus 2019


Panama is hipper dan ooit
Artikel in Den Haag Centraal van 15 augustus 2019

Mike Camardese (39) komt uit Maastricht en woont sinds 2008 in Den Haag. Hij is steward bij de KLM en reist de hele wereld rond. Na een lange reis blijft hij meestal drie dagen in een hotel voordat hij weer terugvliegt naar Nederland. Eén van zijn favoriete bestemmingen is Panama.

Je bent vaak van huis, mis je Den Haag dan wel eens?
“Van heimwee heb ik nooit last, maar soms als ik zie dat het net die ene mooie warme dag in Den Haag is, dan zou ik wel graag bij Whoosah of Culpepper op het Zwarte Pad zitten. Er gaat niets boven een Scheveningse strandtent op een zwoele zomeravond. Wat ik zo bijzonder vind aan Den Haag is de diversiteit en de ruime opzet van de stad met zijn parken, statige lanen en mooie pleinen. Niet te druk, maar wel levendig genoeg. Je kunt heerlijk wandelen in de duinen of in het Haagse bos, of je onderdompelen in een van de prachtige musea. Daarnaast is er de reuring van het Plein en de drukte van het Spui. Minder goed geregeld vind ik dat sommige wijken in de stad een beetje achtergesteld zijn, die zouden wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.”

Hoe is het leven in Panama?
“Panama voelt een beetje als een mix tussen authentiek Zuid-Amerika en
het moderne Amerika. De stad ligt direct aan het strand met uitzicht over de baai. Het is er druk en levendig, altijd warm en broeierig. Het nieuwe gedeelte heeft hoogbouw, dynamische architectuur met wolkenkrabbers, het oude gedeelte, Casco Viejo, is het tegenovergestelde. Je vindt er koloniale laagbouw met weelderige begroeiingen, bougainville kruipt overal tegen ornamentale balkonnetjes omhoog. Dit gedeelte was twaalf jaar geleden - toen ik er voor het eerst kwam - nog grotendeels vervallen. Nu is de wijk helemaal opgeknapt en hipper dan hip met rooftopbars, originele restaurantjes in oude opgeknapte ruïnes en koffiebarretjes met mooie barista’s op elke hoek van de straat.”

Panama-city
Wat is het eerste wat je doet als je weer in Den Haag bent?
“Meestal moet ik even mijn jetlag wegslapen. Daarna ga ik direct naar het Plein om bij mijn favoriete eetcafé De Eeuwige Jachtvelden ‘een bakkie te doen’.”

En in Panama?
“In Panama wil ik zo snel mogelijk een verkoelend wijntje bij Casa Casco in de oude stad. De rooftopbar heeft een schitterend uitzicht op de skyline en aan de andere kant zie je dan de eilanden waarvan Taboga één van mijn favorieten is.”

Hoe is het eten in Panama?
“Het eten in Panama is erg goed. Mijn eerste ervaring was ‘picanha’ en ‘entranja’, dat is in feite gewoon biefstuk in stukjes, maar dan veel lekkerder dan je bij ons kunt krijgen. Altijd geserveerd met een salsa van jonge knoflook en groene chilipepers. Te lekker! Men eet verder veel ‘empanadas’ en ‘quesadillas’ (tortilla’s) zoals in heel Midden - en Zuid-Amerika.  En niet te vergeten de fantastische ‘ceviches’: rauwe vis in zuur van citroen en limoen. Vaak wordt dat in hippe restaurants met een westerse ‘Fusion twist’ geserveerd. Absoluut een aanrader.”

En hoe is het in Den Haag?
“In Den Haag heb je qua eten zo’ n beetje alles. Van een haring van Simonis tot een heerlijke Roti van Johnny. Mijn favorieten om uit eten te gaan zijn Jamie Bennet, Walter Benedict en sinds kort Suzy Q, waar je het al tijden populaire ‘shared dining’ tot in de perfectie kunt ervaren.”

Welke tips kun je ons voor een bezoek aan Panama geven?
“Natuurlijk het Panamakanaal en de al genoemde oude stad, maar ook de bijzondere jungletochten per boot en bezoekjes aan eilanden als Isla Contadora of de fenomenale bounty-eilanden van San Blas, mooier vind je ze bijna nergens ter wereld.”

Wat is je favoriete plek in Panama?
“De eerder genoemde rooftopbar Casa Casco staat met stip op één of om iets anders te noemen: restaurant Tomillo, op een steenworp afstand. Hier eet je onder een nachtblauwe sterrenhemel het meest heerlijke ‘Latin Fusion food’ dat er is en er is live muziek. Bij minder mooi weer schuift er een glazen dak over de ruïnes van deze oude kerk en zit je toch droog. Absoluut een belevenis in smaak en beeld.”

En in Den Haag?
“Je vindt me het liefst op het Zwarte Pad of bij De Eeuwige Jachtvelden, maar een andere absolute favoriet is Bite Me op het Anna Paulownaplein. Wat heb je heerlijk lang zon op dit prachtige plein. Het is een beetje uit de standaarddrukte, maar toch levendig en bruisend. Cheers!”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...