donderdag 5 september 2019


Johannes Verkolje inspireert moderne ontwerpers
Artikel in Den Haag Centraal van 5 september

Hester van Eeghen en Frida van de Poel ontwierpen een driehoekige tas en een dansende kaptafel voor Masterly The Hague.

BijschrMasterly The Hague 2019. Tas van Hester van Eeghen
met portret van Johanna van Bleijswijk door Johannes Verkolje.
 Foto Frieda Mellema
Curator Nicole Uniquole en Willem Jan Hoogsteder, eigenaar van kunsthandel Hoogsteder & Hoogsteder organiseerden vorig jaar voor het eerst het kunst- en designfestival Masterly The Hague op verschillende historische locaties in Den Haag. Het werd een eclatant succes en wordt dan ook in het weekend van 19 -22 september 2019 herhaald. Hedendaagse ontwerpers worden gekoppeld aan kunstwerken uit de 17de eeuw en presenteren naar aanleiding daarvan nieuwe ontwerpen.
“Soms is de verbinding er niet direct en moet de ontwerper zich echt verdiepen in het schilderij. Het is ook zeker niet de bedoeling dat oude kunst naast nieuwe kunst getoond wordt, het schilderij dient als inspiratie,” zegt Nicole Uniquole. “Ik wil graag dat het publiek de waarde erkent van zowel de oude schilderijen als van de hedendaagse vormgevers; dat de bezoekers even worden opgetild uit hun dagelijkse leven. Ik zou willen dat de mensen met meer energie vertrekken dan binnenkomen.”
Er zijn vijfentwintig stijlkamers die Uniquole samen met stylist Maarten Spruyt gaat inrichten. De liefde voor haar stad Den Haag komt verschillende malen ter sprake. “Ik vind het belangrijk dat het chique verhaal van Den Haag verteld wordt, het gevoel van weleer, de stad van de Gouden Eeuw met haar rijke verleden.”

Elegant
De werkruimte van Uniquole in het Bezuidenhout, gonst van energie. Ideeën worden uitgewisseld met een enorm enthousiasme. Uitgenodigd zijn tassenontwerper Hester van Eeghen en meubelmaker Frida van der Poel. Beiden doen mee aan Masterly The Hague. Van Eeghen en Van der Poel kregen van Uniquole twee portretten toegewezen van kunstschilder Johannes Verkolje (1650 – 1693), die afkomstig zijn uit de Hoogsteder Museum Stichting. Ze worden samen met de nieuwe ontwerpen in het voormalige restaurant Royal aan het Lange Voorhout tentoongesteld.
Verkolje stond bekend om zijn elegante stijl en de manier waarop hij stoffen kon afbeelden. Het jonge echtpaar Van Bleijswijk uit Delft, dat op de schilderijen is afgebeeld, is gekleed om naar een bal te gaan. Abraham van Bleijswijk draagt een blauw met goud gedessineerde Japanse kimono met daaronder een zilver glanzend vestje. Zijn vrouw heeft een zijden japon in roodbruine tinten aan, er ligt een sjaal van changeant over haar schoot gedrapeerd. “Die mensen gaan voor je leven,” zegt van Eeghen. “Je ziet waarom ze die kleding hebben aangetrokken: ze moeten naar een feest.”  
Hester van Eeghen heeft twee winkels in de Hartenstraat in Amsterdam. Ze ontwerpt sinds 1987 leren tassen en schoenen die een heel eigen en herkenbare stijl hebben door de sprekende kleuren en bijzondere vormgeving. Haar tassen hebben vaak geometrische vormen, ook de binnenkant is met verschillende kleuren prachtig afgewerkt. Alles wordt in Italiaanse ateliers met de hand en in een gelimiteerde oplage gemaakt en wereldwijd verkocht. De kleine driehoekige tas die ze ontwierp voor Masterly The Hague heeft de kleuren van de japon van Johanna van Bleijswijk en een sluiting van messing. De tas oogt heel modern maar zou zeker niet misstaan aan de pols van de rijke dame op het schilderij.
Een extraatje van haar hand is dat zaterdag 21 september om 11 uur de ‘Hester van Eeghen Leather Design Prijs’ aan een jonge ontwerper uitgereikt wordt. Een prijs die ze heeft ingesteld om het leervak in Nederland te promoten. De prijs houdt onder andere in dat de tas van de winnaar in productie genomen wordt.

Streng
“Frida van der Poel is een voorbeeld van een kunstenaar die al heel lang mooi werk maakt en daar goed van kan leven, maar meer aandacht verdient. Als je vijfduizend kasten naast elkaar zet, dan haal je die van haar er onmiddellijk uit,” zegt Nicole Uniquole. “Het is de compositie en de lijnvoering die bijna dansend is,” voegt van Eeghen er aan toe.
In opdracht van Uniquole ontwierp Van der Poel een kaptafel voor het echtpaar Bleijswijk, die tussen hun portretten in komt te staan. “Mijn kaptafel moest in een boudoirachtige omgeving passen. Ik zag onmiddellijk voor me dat ze naar een diner of bal moesten, maar er eigenlijk geen zin in hadden. Er zit ook een schrijfgedeelte aan de tafel, waar in mijn verbeelding nog zojuist een briefje geschreven is door Abraham van Bleiswijk.”
Het werk van Frida van der Poel is sinds 1991 te vinden in Galerie Zône in Leiden. De houtsoort die ze voor de kaptafel gebruikte, is van de zilveresdoorn, hout met een blauwachtige waas en zilveren nerven. Kleuren die perfect bij de kleding van de man passen. De tafel lijkt weggehaald uit het sprookje ‘Alice in Wonderland’. Door de lichte knik in de poten lijkt het of hij zo weg kan lopen. Hier en daar zit een speels laatje en er zit natuurlijk een spiegel op. “Ik houd van beweging in mijn meubels, ze zijn vaak asymmetrisch en soms zijn de poten niet recht, maar alles is wel gewoon functioneel en doet het goed in het dagelijkse gebruik. Het is tenslotte een echt meubel,” zegt ze.
Er wordt nog even hartelijk gelachen om de vraag of de ontwerpers gedurende het weekend in de buurt van hun werk rondlopen. “Róndlopen?! Nicole is heel erg streng, je mag echt niet van je plaats weg. Als iemand even iets gaat eten, verschiet ze al van kleur. Je zult maar net een belangrijke deal missen! Eten moet voor elf uur of na zes uur, en dat vier dagen lang!” zegt Van Eeghen. “Het is juist zo bijzonder dat de ontwerpers er zijn en over hun werk vertellen.”


Foto:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

Candid Camera gericht op Schevenings strand Artikel Den Haag Centraal van 4 juni 2020 Museum Panorama Mesdag brengt met de tentoonste...