Aftellen
is begonnen, ontwerpers en kunstenaars klaar voor publiek
Al
maandenlang zijn initiatiefnemers Willem Jan Hoogsteder en Nicole Uniquole bezig
met het plannen van het festival Masterly The Hague, om van donderdag tot en
met zondag de resultaten te laten zien. Vier ontwerpers vertellen over hun
inbreng.
![]() |
Jacoba van Beieren door J A Kruseman |
In
de oude keuken van één van de historische panden van kunsthandel Hoogsteder
& Hoogsteder waar het evenement Masterly The Hague zal plaatsvinden, zitten
even later vier ontwerpers samen met hem aan de koffie. Ze hebben enige tijd
geleden schilderijen toegewezen gekregen uit de collectie Kruseman, die hen
moesten inspireren tot het maken van een gloednieuw ontwerp. De ontwerpers werden
op deze manier ‘gedwongen’ om kennis te nemen van kunst uit voorbije jaren. De schilderijencollectie,
normaal niet voor publiek te zien, wordt gedurende het festival samen met de
nieuwe ontwerpen getoond. Ook de ontwerpers zullen aanwezig zijn.
Jacoba
van Beieren
Een van de meest
bijzondere schilderijen is dat van Jacoba van Beieren (1401-1436), in de
negentiende eeuw geschilderd door Jan Adam Kruseman. De gravin van Holland en
Zeeland, die in haar korte leven vier maal trouwde, is peinzend afgebeeld met
de hand onder haar kin. Een beetje zwaarmoedig. Ze draagt rijk versierde
kleding en heeft een gouden kroon op haar hoofd. Er bestaan nogal wat legendes
over haar. Ze sleet haar laatste jaren op kasteel Teylingen (Voorhout). Bij
opgravingen in de slotgracht werden tientallen slanke, grijze kannetjes
gevonden. Het verhaal gaat dat Jacoba deze kannetjes in ballingschap maakte,
als pottenbakster, en ze uit frustratie om een onmogelijke liefde de gracht in smeet.
Sindsdien worden deze middeleeuwse kannetjes ‘jacobakannetjes’ genoemd. Anne-Marie Jetten van ‘Hollandsche
Waren’ maakte voor Masterly The Hague een serie keramiek, geïnspireerd op de
oude kannetjes. Ze zijn van grijs porselein, soms warmrood, tinten die in het
schilderij voorkomen. “Het zijn heel Nederlandse kannetjes, typisch oud
erfgoed,” zegt ze. “Het zijn ook erg mooie verhalen. Er is een andere theorie
dat de kannetjes na een wild feest met veel drank de gracht in gegooid zijn.”
Goudsmid
Marleen Hengeveld van ‘Amma Jewelry’ werd ook gegrepen door het tragische leven
van Jacoba. Ze verbeeldde zich de gouden kooi waarin de gravin geleefd moet
hebben, keek naar de vorm van de schilderijlijst en ontwierp een rechthoekige
armband. Het patroon van Jacoba’s kap komt terug in het ontwerp. Hengeveld maakt
haar sieraden in een atelier in Amsterdam. “Mijn werk wordt steeds
ingewikkelder en is echt voor een speciaal publiek. Ik ben vooral met ontwerpen
bezig en zou eigenlijk meer commercieel moeten zijn. Ik leg de lat steeds
hoger. Deze gelegenheid is heel fijn om mijn werk te laten zien.” De armband
die ze maakte is van puur goud met versieringen in filigraan en bezet met diamantjes.
Ogen
en monden
Michael
Barnaart is in Den Haag en omstreken al langer bekend als modeontwerper. Hij
verkoopt zijn gebreide jurken in zijn winkel in de Papestraat. Barnaart is
gekoppeld aan twee schilderijen van Cornelis Kruseman (1797-1857), die verschillende
malen naar Italië reisde, wat zijn werk sterk beïnvloedde. “Ik wilde vooral
iets met de typisch Italiaanse kleuren van de schilderijen doen. Ik heb eerst
kleurenkaarten gemaakt met tinten die het meest in het werk voorkomen. Daarmee
heb ik een compositie gemaakt en aan de hand daarvan heb ik een trapezejurk
ontworpen. Er komt hier een hele serie te staan. Eén ervan is al op Prinsjesdag
in de Ridderzaal gespot,” zegt hij met een brede glimlach. “Wat mij ook erg
inspireerde, waren de ogen en de monden op de schilderijen, die zijn zó
sprekend.” Hij ontwierp broches met geëmailleerde ogen en monden. Ze zijn voor
een klein prijsje te koop.
Witte
sneaker
‘Fashion
Theater’ ontwierp bij het schilderij van Jacoba van Beieren een witte sneaker
met een gouden detail op de hiel en aan de bovenkant een wit stukje bont naar
aanleiding van de mantel van Jacoba, die met witte hermelijn is gevoerd. “Het
konijn was al dood,” zegt de ontwerpster een beetje schuldig. Haar bedrijf
probeert juist heel milieuvriendelijk te werken en ook schuwen ze kinderarbeid.
De stof en de zool zijn van gerecyclede producten gemaakt. Een afbeelding van
een schilderij van Kruseman is op de stof van een andere sneaker gedrukt. De doelstelling
van het bedrijf is om duurzame producten te maken. Tijdens het festival zal er een
expert aanwezig zijn die ter plekke verschillende modellen witleren schoenen
precies in de kleur schildert die je hebben wilt. En hij gebruikt natuurlijk
milieuvriendelijke verf.
“Masterly
The Hague biedt een platform om nieuwe producten te kunnen laten zien. Het samenbrengen
van het vakmanschap van oude en nieuwe kunstenaars maakt dit evenement zo
bijzonder. Het geeft inspiratie aan de ontwerpers maar laat ook de schoonheid
van oude kunst zien,” benadrukt Willem Jan Hoogsteder nog eens.
‘Masterly
The Hague’ Lange Vijverberg en Lange Voorhout, van 19 t/m 22 september. Meer
informatie www.masterlythehague.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.