zondag 15 september 2019


Tír na nÓg, land van de eeuwige jeugd
Artikel Pulchriblad september

Kunstenares Rinske Former maakte voor haar recente werk een reis door Ierland op zoek naar het ‘Land van de Eeuwige Jeugd’. Haar tentoonstelling zal bestaan uit fotografie, tekst en geluid, te zien en horen van 16 november t/m 8 december 2019 in de Hardenbergzaal.

De Stichting Van Vlissingen Art Foundation heeft als doel het bevorderen, stimuleren en ondersteunen van kunst in het algemeen en de hedendaagse kunst in het bijzonder. Rinske Former (1991) won de ‘Van Vlissingen Art Foundation Prijs’ van 2019. Dat hield in dat ze een beurs kreeg om een reis te maken naar een gebied dat haar zou kunnen inspireren tot het maken van nieuw werk. Ze koos voor Ierland.
‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in sprookjes en mythen. Er bestaat een oud verhaal dat over het ‘Land van de Eeuwige Jeugd’ gaat. Die plek zou zich in Ierland bevinden en heet ‘Tír na nÓg’, ook wel vertaald als ‘Land of the Young’,’ vertelt ze. Ze ging op zoek naar dat geheimzinnige land. ‘Ik sprak drie Ierse ‘storytellers’, mannen wiens beroep het is om verhalen te vertellen. Twee ervan waren met elkaar eens waar het land zich zou moeten bevinden, ze noemden het gebied ‘Killarney’. Daar ben ik vlakbij geweest.’

Van Dublin tot Connemara
Het bestaan van een eeuwige jeugd spreekt tot de verbeelding. ‘Tír na nÓg’ is een mythische plaats in de Iers-Keltische mythologie waar de Sidhe, de Ierse elfen zouden wonen, een paradijselijk oord waar niemand ouder wordt en ziekten ontbreken. Het klimaat is er altijd gematigd, niet te warm, niet te koud, een paradijs waar de bloemen eeuwig bloeien.
Het verhaal trok me aan omdat ik zelf een angst ken om ouder te worden. Ik wilde deze mythische plek vinden in dat sprookjesachtige Ierland. De geschiedenis is een leidraad tijdens mijn reis geweest en ik heb een route gevolgd naar waar de geheimzinnige plek zich mogelijk zou kunnen bevinden. Dit heeft tot een tocht door heel Ierland geleid, van Dublin tot Connemara. De drie ‘storytellers’ hebben mij stuk voor stuk hun versie van het verhaal over Tír na nÓg verteld. Tijdens mijn reis ben ik op al die plekken geweest om mij in te kunnen beelden waar Tír na nÓg zich zou bevinden. Hoe langer ik in Ierland was, hoe echter het verhaal voor mij werd en hoe meer ik er van overtuigd raakte dat Tír na nÓg bestond. Ieder gesprek dat ik had, Iedere Ier die ik zag, alles draaide om Tír na nÓg.’
Haar reis kende veel bijzondere momenten, maar één ervan is haar heel dierbaar. ‘Een van de mooiste herinneringen tijdens mijn reis speelde op een berg, net buiten Dublin. Niall, een van de ‘storytellers’, zei tegen me: ‘Ik wil je een heel bijzondere plek laten zien’. Hij nam me mee voor het uitzicht. In de mythe ontmoetten de twee geliefden elkaar terwijl zij op een paard zit, op een berg. Toen we bij de top kwamen stond er een prachtig paard met een meisje op de rug. Dat was een ongelofelijk moment.’
Tijdens haar ontdekkingstocht maakte Rinske Former foto’s die gedurende de tentoonstelling in Pulchri Studio voor het eerst te zien zullen zijn. Naast de foto’s maakte Rinske Former ook sculpturen. ‘De ‘storytellers’ spraken heel erg met hun handen. Ik maakte afdrukken van handen in gips, die ik later weer fotografeerde.’
De tentoonstelling wordt aangevuld met geluidsfragmenten. Ook zal tijdens de opening op 16 november een boek met het werk van Rinske Former gepresenteerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...