‘Imperfecties laten ware schoonheid zien’
![]() |
Let's talk foto Daniëlle van Zadelhoff |
Daniëlle van Zadelhoff fotografeerde voor haar
nieuwste expositie moeder en kind en mensen in gebed. Ze stelt zich de vraag of
je DNA zomaar mag veranderen.
Met enige trots presenteert Gallery Project 2.0 aan
het Noordeinde de expositie ‘Perfection …’ van fotografe Daniëlle van
Zadelhoff. Die trots is zeker gerechtvaardigd. Van Zadelhoff begon pas vijf
jaar geleden met fotograferen nadat ze jarenlang oude kerken en huizen opknapte
en weer doorverkocht. Ze is niet meer zo heel piepjong. Sinds ze in 2013 voor
het eerst naar buiten kwam met haar foto’s exposeerde ze onder andere in Amsterdam,
Parijs, Londen, Napels en Malaga. Alles ging plotseling in een sneltreinvaart. En
passant volgde ze ook nog een opleiding fotografie in Antwerpen, waar ze samen
met 20-jarige studenten de lessen volgde. Ze werd ontdekt door Wim Pijbes, oud
directeur van het Rijksmuseum, die vond dat haar werk museumkwaliteit had. Daarna
ging het viral.
De foto’s van Van Zadelhoff hebben de sfeer van oude
meesters, met prachtig licht en diepe schaduwen. Niet voor niets werd haar foto
‘Let’s talk’ aangekocht door museum Pio Monte della
Misericordia in Napels. Onder het museum, in de gelijknamige kerk, hangt al
vier eeuwen lang het schilderij ‘De zeven werken van barmhartigheid’ van
Caravaggio. Maar waar het clair-obscur van de beroemde schilder soms een
scherpe tegenstelling van licht en donker laat zien, hebben de foto’s van Van
Zadelhoff zachtere overgangen en minder felle kleuren waardoor ze een poëtische
uitstraling hebben. “Ik was als kind al gefascineerd door oude schilderijen,
daar kon ik uren naar kijken. Nu zit het in me, ik heb niet echt een voorbeeld,
het komt vanzelf.”
De lippen van de roodharige jongen op de foto
‘Let’s talk’ hebben de kleur van abrikozen, een kleur die ook op de vingers van
zijn handen ligt. Prachtige handen die prominent vooraan in beeld liggen en een
jeugdige onschuld uitstralen. “Ik bewerk mijn foto’s niet of nauwelijks,” zegt
Van Zadelhoff. “Ik zet ze recht en dat is het meestal. Ik ben er nog geen vijf
minuten mee bezig. De dingen ontstaan vanzelf als ik aan het werk ben. Ik heb
van te voren geen uitgesproken plan, dat is de beste manier om een echte emotie
te vangen.”
DNA
Het werk dat in de galerie hangt is onderdeel van een
nieuw project waar Van Zadelhoff middenin zit. “Het gaat over het zogenaamde ‘CRISPR’
van het DNA,” zegt ze. “Een nieuwe technologie die erfelijk materiaal kan
veranderen. Eigenlijk hoor je daar veel te weinig over, terwijl het zo intens,
zo wereld-veranderend is. In hoeverre gaan wij accepteren dat er stukjes uit je
DNA geknipt kunnen worden? Het is natuurlijk mooi als je een ernstige ziekte
kunt verwijderen bij een ongeboren kind, maar ga je een kind met downsyndroom
veranderen? Is autisme een afwijking of hoort het bij de menselijke soort? Ik
heb niet echt een oordeel maar vind wel dat er een gesprek op gang moet komen.
Tegenwoordig kun je DNA opsturen en laten analyseren. Hoe ga je daarmee om als
maatschappij? Straks kun je kiezen voor blauwe of bruine ogen. Als blauwe ogen
in de mode zijn, dan heb je misschien opeens een heel volk met blauwe ogen.”
![]() |
Prayer fot Daniëlle van Zadelhof |
Ze heeft nu twee van de vier series gemaakt: ‘Prayers’
en ‘Madonna’s’. Elke foto wordt aangeduid met een letter, dezelfde waarmee ook
de vier bouwstenen van het DNA aangeduid worden: A,C,G en T. De ‘Prayers zijn
ingelijst en achter het glas is - met
enige moeite – een echte haar te zien van degene die geportretteerd is. “Het
DNA van die haar kan meer over de persoon vertellen dan hij over zichzelf weet.
De foto’s hebben natuurlijk iets met religie te maken. Wetenschap wordt steeds
belangrijker dan godsdienst. Ik probeer een brug te slaan tussen heden en
verleden, daarom lijken mijn foto’s op oude schilderijen maar er zit wel een
hedendaags thema achter. Je kunt niet verder met je toekomst als je het
verleden niet kent. Alles heeft invloed. Je neemt alles mee zonder dat het altijd
zichtbaar is. Ik wil dat laten zien. De Madonna’s met kinderen zijn de kinderen
zoals wij die nu krijgen, met alle imperfecties erbij. Dat laat toch de ware
schoonheid zien.”
‘Perfection …’ foto’s van Daniëlle van Zadelhoof in Gallery
Project 2.0 t/m 6 oktober. Meer info: www.project20.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.