De macht van een vrijgelaten slaaf in Rome
Artikel Den Haag Centraal van 23 januari 2020
Willemijn
van Dijk won met haar roman ‘Het wit en het purper’ de BNG Bank
literatuurprijs. Een boeiend verhaal over een slaaf die uiteindelijk de
geschiedenis van het oude Rome beïnvloedde.
De
verschijning van de Haagse historicus en schrijfster Willemijn van Dijk, een jonge vrouw
met lang blond haar en blauwe ogen, beantwoordt zeker niet aan het clichébeeld
van een classicus. In strandtent Hart Beach vertelt ze met een cappuccino in de
hand over haar roman ‘Het wit en het purper’ waarmee ze op 16 januari 2020
de BNG Bank Literatuurprijs 2019 won. “Ik ben er heel trots op dat ik niet
alleen de juryprijs, maar ook de lezersprijs van de BNG Bank kreeg,” zegt ze.
De
prijs is de grootste oeuvreprijs voor Nederlandstalige auteurs onder de veertig,
die minstens twee literaire prozawerken op hun naam hebben staan. De andere
genomineerden waren Tom Hofland met ‘Vele vreemde vormen’ en Nina Weijers met
‘Kamers antikamers’.
Willemijn
van Dijk groeide op in Zoetermeer en studeerde in Amsterdam. “Alleen in
Amsterdam bestaat de studie Oudheidkunde aan de Vrije Universiteit en dat was een
perfecte combinatie voor mij met archeologie, Griekse en Latijnse taal, cultuur
en geschiedenis ineen. Ik woonde daarna een paar jaar in Italië waar ik
Italiaans leerde, maar nu, sinds 2015 woon ik in Den Haag. De zee trok en mijn
partner en ik vonden een huis in Scheveningen.”
Nero
Van
Dijk werkte eerst voor het tijdschrift ‘De smaak van Italië’ en werd daar al
snel adjunct hoofdredacteur, maar wilde toch het liefst zelf schrijven en zegde
haar baan op. “Ik heb toen twee uitgevers aangeschreven met alleen nog maar
plannen, ze reageerden allebei.” Achtereenvolgens verschenen de historische
reisboeken ‘Via
Roma’, ‘De geschiedenis van Rome in 50 straten’ en de literaire biografie ‘De opvolger’, over
keizer Tiberius.
‘Het wit en het purper’ is het romandebuut van Willemijn van Dijk en verscheen in
2019 bij Ambo Anthos. De roman gaat over de vrijgelaten slaaf Marcus Antonius
Pallas die een belangrijke rol speelde bij de opvolging van Nero als keizer van
Rome in 54 na Christus.
Het
boek opent met een paar prachtige zinnen die de ontdekking van de kleine
vondeling Pallas beschrijven: ‘Toen ze hem vond was hij bijna dood. Het was een
kille nacht geweest, de lucht was te koud en scherp voor een eerste levensadem.’
Door de jury,
die bestond uit hoogleraar moderne letterkunde Jacqueline Bel, criticus Arjan
Peters, schrijver Arie Storm en de Bergense burgemeester Hetty Hafkamp wordt haar
schrijfstijl ’statig en beheerst’ genoemd. “Dat was ook enigszins met opzet,”
zegt Van Dijk. “De gebeurtenissen zijn al heftig en bloederig genoeg en er
hoeft daardoor niet ook nog een hele zee van adjectieven over uitgestort te
worden. Pallas was daarnaast een beheerst persoon. Ik kwam hem al tegen toen ik
nog aan het boek over keizer Tiberius werkte. De figuur heeft echt bestaan en komt
voor in de verhalen van de geschiedschrijvers uit die tijd. Hij duikt voor het
eerst op als hij naar Capri reist met de brieven voor Tiberius, waarin het
verraad van diens vriend Sejanus aangetoond wordt. Ik denk dat niet veel mensen
Pallas kennen, maar zijn rol is echt heel groot geweest. Hij werkte zich op tot
minister van Financiën in het keizerlijk paleis en werd verliefd op de vierde echtgenote
van keizer Claudius, Agrippina. Later zorgde Pallas ervoor dat haar zoon Nero, uit
een eerder huwelijk, op de troon kwam. Hij werkte zo indirect mee aan de
ondergang van de eerste dynastie van Rome.”
Willemijn
van Dijk is bezig met een nieuwe roman die in de 19e eeuw in Den
Haag speelt. “Voorlopig is het onderwerp nog geheim,” zegt ze.
Willemijn van Dijk met ‘Het wit en het purper’. Uitgever: Ambo Anthos
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.