Groeten
uit Duinoord en Zorgvliet
Artikel in Den Haag Centraal van 3 januari 2020
Artikel in Den Haag Centraal van 3 januari 2020
De Maranathakerk bestaat zeventig jaar en viert dat met een tentoonstelling. Dertien kunstenaars is gevraagd om hun kijk op de omgeving vast te leggen.
In
de wijk Duinoord staat de protestante Maranathakerk. Ter gelegenheid van het
zeventigjarige bestaan werd in samenwerking met Kunstzaal Van Heijningen een
kunstproject georganiseerd. Dertien schilders werkten in wijde kring rond het
gebouw en legden karakteristieke Haagse pleinen, straten en parken vast. De
resultaten zijn nu als een soort ‘Groeten uit Duinoord en Zorgvliet’ te zien in
Kunstzaal Van Heijningen aan het Noordeinde.
De
kerk in de 2e Sweelinckstraat werd in 1949 gebouwd op de resten van de Atlantikwall,
een meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie, die nazi-Duitsland tijdens
de Tweede Wereldoorlog aanlegde om een geallieerde invasie tegen te houden. Het
karakteristieke gebouw lijkt een verdwaald dorpskerkje uit de Zwitserse
Alpen. Dat is niet zo gek, want het kwam destijds als bouwpakket per trein uit
Zurich naar Nederland. Het was een cadeau van de Duitse protestantse kerken.
“Veel werk dat hier hangt, is ter plekke
geschilderd, vaak in weer en wind, zon en regen,” zegt galeriehouder Leo van
Heijningen. “Zo wachtte schilder Hans Versfelt net zo lang
totdat het ging miezeren toen hij in het Statenkwartier aan de slag ging. Hij
wilde de weerspiegelingen in het asfalt van de Frederik Hendriklaan vastleggen.”
Samen met Jan Goossensen, voorzitter van de Maranathakerk,
organiseerde Van Heijningen de tentoonstelling. De vraag aan de kunstenaars was
om de omgeving van de kerk door hun ogen te laten zien. Hun werk is zeer
divers, maar de typisch Haagse sfeer vormt een bindende factor. Van Titus
Meeuws zijn drie werken te zien: een zonovergoten Conradkade met onregelmatige
schaduwvlekken van bomen op straat, een hoek van het statige Sweelinckplein en een
gezicht op de Weimarstraat. Er zijn ook drie schilderijen van Hans Versfelt met
als blikvanger het schilderij van de kleurige wapperende vlaggen op de Johan de
Wittlaan, in het hart van de Internationale Zone. De grote aquarellen van Jan
van Spronsen tonen karakteristieke uitzichten over daken.
Vredespaleis
Opvallend zijn de interieurs van Dorien van
Diemen die ze maakte in het Vredespaleis en in de Maranathakerk zelf. Het schilderij
van het Vredespaleis laat de barokke uitstraling van de gebrandschilderde ramen
en gedraaide trappen zien. De eigenaar van het
Vredespaleis, de Carnegie Stichting, wilde het werk graag hebben, maar dat was
niet mogelijk. De kunstenares beloofde toen een tweede schilderij te
maken. Van Diemen vereeuwigde ook het interieur van de Maranathakerk. Het was
iets heel anders dan de oude kerken die ze meestal schildert, maar ze werd
getroffen door de open constructie en het bijzondere licht in het koor. Ook Tamara Giesberts nam het interieur van de kerk als
onderwerp. Ze schilderde met sterk verdunde acrylverf in koele kleuren en laat op
die manier het prachtige heldere licht in de kerk zien.
‘Schilderen rondom de Maranathakerk, Den Haag’,
Kunstzaal Van Heijningen Noordeinde 152a. t/m zondag 12 januari 2020. Meer
informatie www.kunstzaalvanheijningen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.