donderdag 7 mei 2020


‘Mijn dochter speelt een elastiekje’
Artikel in Den Haag Centraal van 7 mei 2020

 De directeur van theaterschool Rabarber, Rebecca van Leeuwen, gaat na vijfendertig jaar met pensioen en laat een prachtig instituut achter.

 
foto Brian Mul
Rebecca van Leeuwen (67), sinds 1985 directeur van theaterschool Rabarber, is een icoon in de Haagse theaterwereld. Deze maand bereikt ze de pensioengerechtigde leeftijd, op 1 mei zette ze een punt achter haar carrière.

Met haar korte bob, recht geknipte pony, knalrode en felblauwe brillen, zie je haar niet snel over het hoofd. Van Leeuwen is overal en altijd duidelijk aanwezig. Ze draagt het hart op de tong en daar moet je tegen kunnen. Ze kan je ongezouten de waarheid vertellen, maar ook de hemel in prijzen.
In haar huis in de Archipelbuurt heeft ze een hoekje vrijgemaakt en de meegenomen kantoorspullen van Rabarber neergezet. Uit een van de dozen piept het beeldje dat ze kreeg toen ze in 2017 de Piket-kunstprijs won voor haar bijdrage aan het culturele leven in Den Haag. In 2009 werd Van Leeuwen beloond met de Victorine Heftingprijs, een prijs met als doel het vrouwelijk talent op het gebied van kunsten te stimuleren. Tijdens het 25-jarig jubileum van Rabarber op 16 mei 2011 werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
“Er breekt binnenkort een nieuwe beleidsperiode voor de theaterschool aan, zoals elke vier jaar en dit leek mij een goed moment om te stoppen. Gelukkig mag Rabarber blijven bestaan. Ik was er al wel langer in mijn hoofd mee bezig, maar toch is het heel moeilijk om het los te laten. Het is toch mijn levenswerk,” zegt Van Leeuwen.
Ze heeft veel nieuwe plannen. “Voor het  Protocolbureau in de Anna Paulownastraat geef ik al jaren presentatietrainingen, we noemen het ‘regisseren van persoonlijke aandacht’, dat wil zeggen, als je iets presenteert dan moet je de aandacht van de toeschouwer naar je toe trekken. Dat wil ik graag blijven doen. Een andere droom is om ‘BABS’ te worden:  Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, oftewel trouwambtenaar. Dat lijkt me echt heel erg leuk. In die cursus leer je hoe je moet presenteren, dus dát lijkt me geen probleem. Ook heb ik vorig jaar een cursus gevolgd om synagogediensten te leiden. Als de rabbijn niet kan dan mag ik invallen.”

Kast
Rebecca van Leeuwen komt uit een Joods gezin, haar vader was antiekhandelaar. Op de vraag of deze dagen rond de herdenking en bevrijding moeilijk voor haar zijn, zegt ze: “Nee, mijn moeder zei vaak: ‘voor mij is het altijd 4 mei, daar heb ik zo’n speciale dag niet voor nodig’. Wat ik zelf wel eens denk: vergelijk die tijd niet met de coronacrisis, zoals veel mensen doen. We hebben ons huis en we kunnen naar buiten. Ik zit niet zoals mijn moeder toen in een soort kast opgeborgen, om als het donker is even naar beneden te kunnen. Mijn moeder was zeventien. Gelukkig hebben mijn ouders mij daar nooit mee belast.”
Haar ouders waren vooruitstrevend. Het gezin woonde naast theater PePijn en Van  Leeuwen kwam daardoor al vroeg in aanraking met de theaterwereld. Acteur Paul van Vliet werd haar tweede vader. Het is nooit een probleem geweest dat ze na de Pedagogische Academie naar de theaterschool in Maastricht ging. “Mijn vriendin wilde toelatingsexamen doen en ik ging mee voor de lol. Toen werd zij afgewezen en ik aangenomen. Ik moest laten zien hoe ik als een elastiekje moest bewegen. Mijn vader vertelde overal rond: ‘mijn dochter speelt een elastiekje’, super was dat.”
Rebecca van Leeuwen koos al snel voor de richting ‘regisseren’ op de toneelschool. Liever naast het toneel dan erop. Jaargenoten waren Huub Stapel en Silvia Millecam. “In het vierde jaar toen ik stage liep bij de AVRO schreef ik het scenario voor een film: ‘De mooiste tijd’, waarin Gijs Scholten van Aschat de hoofdrol speelde. Hij zat een jaar onder mij, net als Pierre Bokma, Maria Goossens en Peter Blok. Eigenlijk vonden ze na twee jaar al dat ik mijn diploma moest krijgen. Maar dat wilde ik niet, ik wilde blijven.”

Theaterklas
Van Leeuwen is getrouwd met acteur Wim Serlie die regelmatig in televisieseries te zien is. Onlangs speelde hij nog in ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’. Serlie regisseerde jarenlang de grote toneelproducties van Rabarber rond de kerst en had een castingbureau waar regelmatig leerlingen van Rabarber auditie deden. Zo zijn veel Haagse kinderen verzeild geraakt in de professionele theaterkunsten, en nu terug te zien als presentatoren, filmmakers, acteurs en regisseurs. Bekende namen zoals Bas Muijs, Georgina Verbaan en Eva Jinek. Er is een goede samenwerking tussen Rabarber en het Haagse onderwijs. Op Dalton Den Haag kun je al sinds 2002 een theaterklas volgen met docenten van Rabarber, uniek in Nederland.
“Wat ik wel hoop is dat ze me niet vergeten in de theaterwereld en ik nog steeds uitgenodigd word voor presentaties en voorstellingen, want dat zou ik toch wel heel erg missen,” besluit Van Leeuwen.
Zakelijk leider Ellen van der Sar neemt de honneurs waar zolang er gezocht wordt naar een nieuwe artistiek leider. Door de coronacrisis is een fysiek afscheid nu niet mogelijk. Wel wordt een digitaal afscheidsboek geopend waar berichten kunnen worden achter gelaten.

Bijdragen voor het  digitale afscheidsboek kunnen vóór 1 juni 2020 worden toegestuurd aan afscheid@rabarber.net 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...