donderdag 25 februari 2021

 
Bowie achter de ramen

Artikel in Den Haag Centraal van 21 januari 2021

Arjan van Gent maakte een eerbetoon aan de op 10 januari 2016 overleden popster David Bowie. ‘My Tribute to Bowie’ is te zien als raamtentoonstelling bij Pulchri Studio aan het Lange Voorhout.

De portretten van kunstenaar Arjan van Gent (50) zijn voor hem een manier om met grootheden in contact te komen. Hij zorgt ervoor dat ze zijn werk onder ogen krijgen en signeren, waarna niet zelden een uitnodiging volgt, backstage of bij een andere gelegenheid. Zo kwam hij in contact met de ex-bandleden van popster David Bowie (1947 – 2016), die voor hem ‘de Picasso van de popmuziek’ is.

In juni 2020 was een tentoonstelling van het werk van Van Gent in Pulchri Studio gepland ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag, maar deze werd opgeschoven vanwege de corona maatregelen. Een nieuwe datum werd geprikt: 9 januari. “Het was voor mij bijna magisch toen ik me realiseerde dat het exact de datum is tussen de geboorte- en sterfdag van David Bowie op 8 en 10 januari,” zegt Van Gent. “Het moest zo zijn,  want zo ontstond het plan om de tentoonstelling geheel aan hem te wijden.”

In de Klinkenberggalerie, die uitkijkt op het Lange Voorhout, maakte hij de raamtentoonstelling ‘My Tribute to David Bowie’. Het werk wordt verlicht tot elf uur ’s avonds, op de achterwand worden liveconcerten van Bowie geprojecteerd.

 

Tranen

“Zeven ex-bandleden van Bowie hebben inmiddels portretten van mij aan de muur hangen. Alles kwam min of meer in een stroomversnelling, toen mijn neef Jeroen de Rijk, die percussionist is, uitgenodigd werd om mee te spelen tijdens de tour ‘A Bowie Celebration’. Hij werd gevraagd door Mike Garson, Bowie’s vaste pianist en bracht mij in contact met de bandleden. Toen ik Garson in 2019 in Paradiso een portret aanbood, was hij bijna in tranen, omdat zijn huis en studio in Californië tijdens de bosbranden van 2018 waren afgebrand. ‘Thank you so much for the first contribution to my new art-collection’, zei hij.”

Op de tentoonstelling is een aantal portretten van Bowie te zien, op een andere wand hangen die van alle bandleden. Van Gent werkt met een techniek die afgeleid is van de onderschilderingen van olieverfportretten, daarnaast zijn de tekeningen van Dürer een inspiratiebron geweest. Op donkergetint papier schildert en tekent hij met waterverf en kleurpotloden in sepia en wit, waarmee hij licht en donker aangeeft en zeer plastische vormen ontstaan. “Ik gebruik de ouderwetse techniek omdat ik deze muzikanten de iconen van onze tijd vind. Ik wil hun letterlijk en figuurlijk een gezicht geven.”

 

Romy Haag

Een mooi verhaal is verbonden aan het portret van Bowie met Romy Haag, een van oorsprong Nederlandse transseksueel die - zo gaat het verhaal - David Bowie hielp zijn seksuele geaardheid te ontdekken. Haar achternaam verwijst naar haar geboorteplaats Den Haag. Bowie ontmoette haar in Berlijn waar ze nachtclub annex travestie-theater ‘Chez Romy Haag’ had en waar beroemdheden als Mick Jagger, Elton John en Freddy Mercury kwamen. De twee kregen een passionele relatie en woonden anderhalf jaar samen. Van Gent maakte een portret van hen, dat hij persoonlijk aan Romy Haag overhandigde. “Ze vertelde mij dat een aantal regels uit het nummer ‘Heroes’ door haar persoonlijk geschreven zijn, dat weet niemand,” zegt hij.

 

Mondkapje

Hier en daar is nonchalant een mondkapje met een zwarte ster opgehangen, een verwijzing naar het laatste album van Bowie: ‘Blackstar’. Op dit album staat ook het nummer ‘Lazarus’ dat speciaal gecomponeerd is voor de gelijknamige musical die door de Nederlandse Ivo van Hove geproduceerd werd en in 2015 in New York in première ging.

”In coronatijd begon ik filmpjes te maken van mijn werkwijze. Ik wist dat Bowie vaak schilderde terwijl Mike Garson piano speelde. Kunnen we dat niet een keer omdraaien? e-mailde ik hem. Hij speelde een persoonlijke interpretatie van het nummer ‘Where are we now’ in bij mijn filmpje.”

De filmpjes waarin Van Gent aan het werk is, zijn op YouTube te vinden. Zijn complete en uitgestelde tentoonstelling ‘Op de vleugels van mijn tijd’ wordt aangevuld met ander werk en zal vanaf 26 januari in Pulchri Studio te zien zijn. Voor een persoonlijke rondleiding met de kunstenaar zelf, kunnen belangstellenden reserveren via galerie@pulchri.nl.

 

‘My Tribute to David Bowie’ t/m zondag 28 februari en ‘Op de vleugels van mijn tijd’ van 26 januari t/m zondag 28 februari, Pulchri Studio. Meer informatie www.puchri.nl.

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...