maandag 22 maart 2021

 

Levende labyrinten en raatvormige aanhangsels

Kunstenaars André Kruysen en Ton van Kints exposeren met nieuw werk in Galerie Ramakers.

Artikel Den Haag Centraal van 11 maart 2021

Bij Galerie Ramakers aan de Toussaintkade is op afspraak de tentoonstelling ‘What’s On’ te bekijken. Een bijzondere duo-tentoonstelling van de Haagse kunstenaars André Kruysen en Ton van Kints met werk dat heel verschillend is maar prachtig combineert in één ruimte.


Sculpturen van André Kruysen (1967) zijn al in diverse internationale musea vertoond. In 2011 won hij de Ouborgprijs, de Haagse stadsprijs voor beeldende kunst. Dat resulteerde in een expositie in het Kunstmuseum. Nog net voor coronatijd, in 2020, ontwierp hij ‘De boom der Vrijheid’ voor een Apeldoornse winkelstraat. Een aluminium constructie die de hele gevel bedekt en waar levend groen in verwerkt is. Op de Grote Markt in centrum Den Haag staat zijn bronzen beeld ‘Rondanini’.

Kruysen zou je een poëtische onderzoeker kunnen noemen. Hij maakte een aantal sculpturen als voorstudies voor zijn grotere werk ‘Inner Vision’, die stuk voor stuk nieuwsgierigheid opwekken. Als materiaal gebruikte hij Acrylic One, dat bestaat uit een pasta van acryl vermengd met eiwitten, een heel sterk en licht materiaal in de kleur van gips.

“Ik ben al drie jaar bezig om het verloren gegane kunstwerk ‘Testa+Casa+Luce’ uit 1912 te bestuderen. Het is gemaakt door Boccioni, een Italiaanse futuristische beeldhouwer. ‘Inner Vision’ is er een hedendaags antwoord op. Waar Boccioni zijn blik op de toekomst richtte, naar buiten dus, kijk ik naar binnen. Ik sta stil bij de vaak funeste uitwerking van het modernisme op de wereld,” zegt hij. “Te midden van onze snelle beeldcultuur zoek ik rustpunten.”

 

Licht

Kruysen focust in zijn werk op het sacrale licht dat van binnenuit komt. Zijn architectonische bouwwerken hebben iets van labyrinten met gangen en tunnels, waar dat licht een eigen rol in speelt. Het is alsof je bij een levend brein naar binnen kijkt. Hier en daar is het werk rafelig, afgewisseld met gladde en strakke delen.

“Mijn werk heeft verschillende verdwijnpunten, je kunt niet één standpunt innemen, het verandert bij elke stap die je zet. Je ziet ook nooit de directe lichtinval, het is altijd een weerkaatsing.”

Bij een enkele sculptuur is een plastic mannetje gezet om de schaal aan te geven die hij in zijn hoofd heeft voor het uiteindelijke werk.

Ook Ton van Kints (1955) is geen onbekende in de wereld van kunstliefhebbers. Met zijn serie ‘Koekoeksnesten’ exposeerde hij eerder bij Galerie Ramakers. Hij zaagt ronde vormen uit een plaat, die hij een slag draait en dan terug dwingt in het ontstane gat. Het past eigenlijk niet, zodat een enorme spanning ontstaat.

“Doordat het niet past krijgt het iets ongerijmds, alsof je een ei in een vreemd nest wilt proppen. Vandaar de naam ‘Koekoeksnesten’. Ze bestaan niet, maar je kunt ze wél maken.”

Van Kints is constant in gevecht met zijn materialen, sommige werken zet hij aan de kant, om er later weer mee verder te gaan. Soms zit er wel vijftien jaar tussen.

 


Manisch

“Ik werk manisch, ik maak heel veel en gooi nooit iets weg. Soms doet een afzonderlijk werk het niet goed, maar met z’n tweeën of meer wel. Ik stapel en schroef ze dan op elkaar om er daarna gekleurde epoxy overheen te gieten. Ik ben eigenlijk kunststof gaan toevoegen om te camoufleren. Er ontstaat een soort industriële coating die mij rust geeft, ik sluit een historie van beslissingen af met een laag schoonheid.” Het zwarte werk ‘Nr 3 Antraciet’ heeft zo’n sterke glans dat het als een donkere spiegel werkt. “Het is bijna kosmisch,” zegt hij, “maar er zit wel een heel gevecht onder.”

 

Imker

Nieuw in Van Kint’s werk zijn de raatvormige aanhangsels. “Ik ben sinds vijf jaar imker. Hier zie je mijn frustratie als bijenhouder. Ik ben een paar keer zo’n heel bijenvolk kwijtgeraakt, dan had ik dus niet goed opgelet. De honingraten zijn vergroot en met een 3D printer uitgeprint. Dit zijn de zwermcellen waar de koningin in zat. Zij kan een heel nieuw volk maken, daarom plakte ik het aan een werk waar ik niet tevreden over was, om het als het ware nieuw leven in te blazen.

Het werk ‘Back to Back’ heeft een prachtige roomwitte kleur en een eigeel aanhangsel. “Het is ooit van zwart velours geweest, daarna rood. Ik heb bijna acht bussen wit gebruikt om deze kleur te krijgen. Waar ik nu over aan het nadenken ben,” zegt hij peinzend, “is dat ik van dit werk een mal wil maken om het dan in zijn geheel in transparante epoxy te gieten. Bijvoorbeeld in een soort ‘suikerbeesten-roze’.” In zijn hoofd is hij alweer terug in zijn atelier.

 

André Kruysen en Ton van Kints, ‘What’s-On’,  in Galerie Ramakers t/m zondag 18 april 2021. Meer informatie www.galerieramakers.nl

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...