donderdag 25 maart 2021

 

WINKELEN ALS ‘LIFSTYLE EXPERIENCE'

Artikel in Den Haag Centraal van 25 maart 2021

 Een groter en luxueuzer winkelcentrum als Westfield Mall had Nederland nog nooit. De opening is een feit, maar het winkelen moet nog even op afspraak.


 

De splinternieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is een paradijs vol verleidingen. Echt voluit shoppen is er helaas nog niet bij, dat moet op afspraak, maar langs de winkels wandelen en naar binnen kijken, dat kan al wel. Het winkelcentrum opende op 18 maart haar deuren - door de coronacrisis een half jaar later dan gepland - en kwam in de plaats van het oude Leidsenhage.

Westfield Mall is het eerste overdekte winkelcentrum van deze omvang in Nederland. Er zijn 280 winkels en restaurants op een oppervlakte van117.000 vierkante meter. De bovenverdieping, ‘Eet Theater’ genoemd, met onder meer verschillende restaurants, een enorme bioscoop en een Spa, is nog gesloten, maar beneden op de versmarkt ‘Fresh!’ kun je wél van alles kopen en meenemen. Er worden kookshows, bakworkshops en proeverijen georganiseerd, onder de supervisie van beroemdheden als televisiekokkin Miljuschka Witzenhausen en meesterbakker Robèrt van Beckhoven (bekend van ‘Heel Holland Bakt’).

 

Victoria’s Secret

Een bezoek aan de Mall is een ‘lifestyle experience’, een beetje vergelijkbaar met een overdekt pretpark voor volwassenen. De winkelpuien zijn van glas en de interieurs zijn gemaakt om klanten naar binnen te lokken. Bezoekers komen ogen tekort. In de wandelpaden staan pop-upshops, alles is even verzorgd en prachtig gestyled. Hippe merken, lokale ontwerpers, meubelmakers en exclusieve boekenwinkels vechten om aandacht. Bij Dilo’s Barbershop kun je in goud met zwarte draaistoelen plaatsnemen om geknipt of geschoren te worden, alsof je in Hollywood bent.

Een van de attracties in de Westfield Mall is Victoria’s Secret, nu voor het eerst met alle producten in Nederland. Eindelijk is nu ook hier de gewilde lingerie te koop. Op de openingsdag vormt zich al direct een lange rij voor de winkel, er staan al duizenden afspraken geregistreerd.

Op het looppad van ‘The Gallery’, het boetiekgedeelte, is op dit moment de Chocolate Company te vinden met de lekkerste cappuccino ooit en met exotische chocoladeverrassingen. In Den Haag zijn ze te vinden op de Turfmarkt. Even verderop staat Waffle Island met prachtige taartjes, wafels en verse crèpes op bestelling, een roze kersenbloesem groeit frivool vanuit het midden omhoog, het is een lust voor het oog.

Miccy’s Jewelz verkoopt kleurige oorbellen, unieke ontwerpen met anti-allergische haakjes en gemaakt van natuurlijke materialen. “Opeens zag ik Màxima en Doutzen Kroes met mijn oorbellen,” zegt de ontwerpster, die vandaag zelf aanwezig is. Ze begon haar eigen oorbellen te maken omdat ze niet tegen namaakmetalen kon en verkocht eerst alleen online, maar heeft inmiddels een winkel in Dubai. Haar atelier zit op de Binkhorstlaan.

 

Toekomstmuziek

Er zijn winkels van Nijntje, Pandora en Scotch&Soda. Swarowski trekt aandacht met een sprankelend roze interieur, maar ook Bever Sport, Nolten en Paagman zijn in de Mall te vinden, er is zelfs een legowinkel. Onze eigen Haagse tassenverkoper Omar Munie - van de omstreden winkel aan het Noordeinde - zien we ook terug. Hij loopt trots door zijn winkel met onder elke arm een tas.

In de showroom van Polestar Space, een automerk van Volvo, staan elektrische auto’s die alleen online te koop zijn. Vanuit de enorme parkeergarage onder het complex kun je in de klaarstaande auto’s wél een proefritje door de buurt maken.

De foodmarkt ‘Fresh!’ Is een van de paradepaardjes van de Mall en is al twee jaar eerder geopend. Alle producten zien er prachtig uit en zijn aantrekkelijk uitgestald. Er is een oud-Hollands winkelstraatje gecreëerd met daarin een bakker en een slager, maar er is ook een Aziatische supermarkt. Er hangt een gezellige sfeer, maar helaas kan er nu geen koffie gedronken worden, dat is nog toekomstmuziek. Op de bovenverdieping is een bakkerij van Robèrt van Beckhoven gepland, met een oppervlakte van 800 vierkante meter.

 

Dakrand

Het indrukwekkende interieur en exterieur van de Mall is ontworpen door MSVA Architects onder leiding van Roberto Meyer. De golvende dakrand is geïnspireerd op een zijden sjaal. Aan de kant van de Heuvelweg is een groot deel van de gevel met groene planten bekleed.

Het aantal bezoekers wordt ‘in de gaten gehouden en geteld’, als er teveel mensen binnen zijn, worden de deuren tijdelijk gesloten. Mondkapjes zijn verplicht. Op de website van Westfield Mall staan alle winkels aangegeven. Voor een afspraak moet nu nog elke winkel apart benaderd worden, via hun eigen website of telefoonnummer. Dat is op dit moment nog even lastig, maar zal hopelijk niet lang meer duren.

Het grote overdekte winkelcentrum doet on-Nederlands aan maar er is geen twijfel over mogelijk dat velen zich er thuis zullen voelen. Als alle winkels weer open zijn, worden twaalf miljoen bezoekers per jaar verwacht. Er staan ook nog verschillende festiviteiten in de planning. Als het weer mag!

 

Westfield of the Netherlands, open maandag 11.00 – 20.00 uur, dinsdag t/m zaterdag10.00 – 20.00 uur. Zondag 12.00 – 18.00 uur, Leidschendam. Meer informatie nl.westfield.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Zwart-witte droombeelden met magenta en ultramarijn  Artikel Den Haag Centraal van 9 april 2021 Brigitte Spiegeler maakt foto’s van ex...