WINKELEN
ALS ‘LIFSTYLE EXPERIENCE'
Artikel
in Den Haag Centraal van 25 maart 2021
De
splinternieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is een
paradijs vol verleidingen. Echt voluit shoppen is er helaas nog niet bij, dat
moet op afspraak, maar langs de winkels wandelen en naar binnen kijken, dat kan
al wel. Het winkelcentrum opende op 18 maart haar deuren - door de coronacrisis
een half jaar later dan gepland - en kwam in de plaats van het oude Leidsenhage.
Westfield
Mall is het eerste overdekte winkelcentrum van deze omvang in Nederland. Er
zijn 280 winkels en restaurants op een oppervlakte van117.000 vierkante meter.
De bovenverdieping, ‘Eet Theater’ genoemd, met onder meer verschillende restaurants,
een enorme bioscoop en een Spa, is nog gesloten, maar beneden op de versmarkt ‘Fresh!’
kun je wél van alles kopen en meenemen. Er worden kookshows, bakworkshops en
proeverijen georganiseerd, onder de supervisie van beroemdheden als televisiekokkin
Miljuschka Witzenhausen en meesterbakker Robèrt van Beckhoven (bekend van ‘Heel
Holland Bakt’).
Victoria’s
Secret
Een
bezoek aan de Mall is een ‘lifestyle experience’, een beetje vergelijkbaar met
een overdekt pretpark voor volwassenen. De winkelpuien zijn van glas en de
interieurs zijn gemaakt om klanten naar binnen te lokken. Bezoekers komen ogen tekort.
In de wandelpaden staan pop-upshops, alles is even verzorgd en prachtig gestyled.
Hippe merken, lokale ontwerpers, meubelmakers en exclusieve boekenwinkels
vechten om aandacht. Bij Dilo’s Barbershop kun je in goud met zwarte
draaistoelen plaatsnemen om geknipt of geschoren te worden, alsof je in
Hollywood bent.
Een
van de attracties in de Westfield Mall is Victoria’s Secret, nu voor het eerst met
alle producten in Nederland. Eindelijk is nu ook hier de gewilde lingerie te
koop. Op de openingsdag vormt zich al direct een lange rij voor de winkel, er
staan al duizenden afspraken geregistreerd.
Op
het looppad van ‘The Gallery’, het boetiekgedeelte, is op dit moment de
Chocolate Company te vinden met de lekkerste cappuccino ooit en met exotische
chocoladeverrassingen. In Den Haag zijn ze te vinden op de Turfmarkt. Even
verderop staat Waffle Island met prachtige taartjes, wafels en verse crèpes op
bestelling, een roze kersenbloesem groeit frivool vanuit het midden omhoog, het
is een lust voor het oog.
Miccy’s
Jewelz verkoopt kleurige oorbellen, unieke ontwerpen met anti-allergische
haakjes en gemaakt van natuurlijke materialen. “Opeens zag ik Màxima en Doutzen
Kroes met mijn oorbellen,” zegt de ontwerpster, die vandaag zelf aanwezig is.
Ze begon haar eigen oorbellen te maken omdat ze niet tegen namaakmetalen kon en
verkocht eerst alleen online, maar heeft inmiddels een winkel in Dubai. Haar atelier
zit op de Binkhorstlaan.
Toekomstmuziek
Er
zijn winkels van Nijntje, Pandora en Scotch&Soda. Swarowski trekt aandacht
met een sprankelend roze interieur, maar ook Bever Sport, Nolten en Paagman
zijn in de Mall te vinden, er is zelfs een legowinkel. Onze eigen Haagse
tassenverkoper Omar Munie - van de omstreden winkel aan het Noordeinde - zien
we ook terug. Hij loopt trots door zijn winkel met onder elke arm een tas.
In
de showroom van Polestar Space, een automerk van Volvo, staan elektrische auto’s
die alleen online te koop zijn. Vanuit de enorme parkeergarage onder het
complex kun je in de klaarstaande auto’s wél een proefritje door de buurt maken.
De
foodmarkt ‘Fresh!’ Is een van de paradepaardjes van de Mall en is al twee jaar eerder
geopend. Alle producten zien er prachtig uit en zijn aantrekkelijk uitgestald.
Er is een oud-Hollands winkelstraatje gecreëerd met daarin een bakker en een
slager, maar er is ook een Aziatische supermarkt. Er hangt een gezellige sfeer,
maar helaas kan er nu geen koffie gedronken worden, dat is nog toekomstmuziek. Op
de bovenverdieping is een bakkerij van Robèrt van Beckhoven gepland, met een
oppervlakte van 800 vierkante meter.
Dakrand
Het indrukwekkende interieur en exterieur van de Mall is
ontworpen door MSVA Architects onder leiding van Roberto Meyer. De golvende dakrand
is geïnspireerd op een zijden sjaal. Aan de kant van de Heuvelweg is een groot
deel van de gevel met groene planten bekleed.
Het
aantal bezoekers wordt ‘in de gaten gehouden en geteld’, als er teveel mensen
binnen zijn, worden de deuren tijdelijk gesloten. Mondkapjes zijn verplicht. Op
de website van Westfield Mall staan alle winkels aangegeven. Voor een afspraak
moet nu nog elke winkel apart benaderd worden, via hun eigen website of
telefoonnummer. Dat is op dit moment nog even lastig, maar zal hopelijk niet
lang meer duren.
Het
grote overdekte winkelcentrum doet on-Nederlands aan maar er is geen twijfel
over mogelijk dat velen zich er thuis zullen voelen. Als alle winkels weer open
zijn, worden twaalf miljoen bezoekers per jaar verwacht. Er staan ook nog
verschillende festiviteiten in de planning. Als het weer mag!
Westfield
of the Netherlands, open maandag 11.00 – 20.00 uur, dinsdag t/m zaterdag10.00 –
20.00 uur. Zondag 12.00 – 18.00 uur, Leidschendam. Meer informatie
nl.westfield.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.