woensdag 14 april 2021

 

Nu hopen op een golf van klanten

 Artikel in Den Haag Centraal van 8 april 2021 

Vier nieuwe winkels rond het Noordeinde durfden het aan om in coronatijd voor het eerst te openen.

 


Ondanks alles worden er in coronatijd nog steeds nieuwe winkels geopend, ook in het Hofkwartier. Meestal is het een gevolg van plannen die er al lagen: het pand was al gekocht of gehuurd, de aannemers waren al begonnen, de voorraad was al besteld. Ook was er hoop dat de pandemie na de eerste golf voorgoed zou verdwijnen.  

Bart Zwanenburg, mede-eigenaar van Blanc Essentials, opende een kleine winkel met daarin enkele kledingstukken op de hoek van de Oude Molstraat en de Nobelstraat. “Ik heb heel stellig geloofd dat de winkels na de eerste lockdown niet meer dicht zouden gaan. Daarbij kwam dat ik graag op deze plek wilde zitten. We draaiden heel goed online, we hebben een webshop, maar ik wilde een fysieke plek om de spullen te laten zien en erover te praten. Twee dagen voordat we in december zouden openen, hoorden we dat we dicht moesten blijven. Het is nu even op de blaren zitten en wachten tot we weer open mogen.”

Zwanenburg begon ooit met de verkoop van één T-Shirt. “Er was toen niets te krijgen tussen heel duur en goedkoop. Onze kleding moet functioneel zijn en kwaliteit is een basisprincipe. We praten bewust niet over duurzaamheid, omdat het voor ons eigenlijk iets vanzelfsprekends is. We verkopen goede producten voor elke dag, waar geen tekst op staat.

De kleding van Blanc Essentials heeft een tijdloze basic uitstraling en is door zowel mannen als vrouwen te dragen. De broeken en truien in gedekte kleuren moeten gemakkelijk zitten, ze zijn van honderd procent merinowol en eenvoudig van snit. De stijl zit op de grens van loungewear en ‘buiten te dragen’ en is mooi en betaalbaar.

 

Glamour

Bij Elisabetta Franchi kom je terecht in een absoluut andere wereld: een chique winkel met Italiaanse designermode; voor een jurk betaal je tussen de 300 en 1200 euro. Het is de eerste winkel van het modelabel in Nederland, dat wereldwijd al 21 jaar een begrip is. Elisabetta Franchi ontwerpt alles zelf.

Christina Marcovia lijkt zo uit een tv-serie als Dynastie geplukt: perfect gekapt, goudkleurige oorbellen en natuurlijk in een jurk van Franchi. Ook hier gaf de prominente plek op het Noordeinde de doorslag. “De plannen waren er al vóór de lockdown en de verbouwing was al begonnen,” vertelt ze. “Vorige maand zijn we toch maar open gegaan. We werken eigenlijk altijd al op afspraak, dus dat is niet zo heel veel anders. Ons merk is voor vrouwen die er mooi en vrouwelijk willen uitzien en heeft een tikje glamour. Veel zakenvrouwen zijn klant bij ons.”

De kleding hangt op kleur, rekken met lila en wit, rood en zwart, lichtoranje en zandkleuren. De jurken hebben stroken kant of zijn met pareltjes bestikt. Gelukkig gaan de maten door tot maat 48, want Italiaanse kleding valt vaak twee maten kleiner dan de Hollandse vrouw gewend is. “Wij hopen natuurlijk dat Máxima snel hier komt winkelen,” besluit Christina Marcovia.

 

Dichter

De eigenaar van Store Du Nord, Jeroen de Wal, heeft het uiterlijk van een dichter en dat blijkt ook wel enigszins te kloppen. Midden in zijn winkel staat een antieke typemachine uit 1939 waarop hij zijn epistels schrijft. Hij zet koffie in een zilverkleurig koffiepotje. “Ik houd van de oude wereld,” zegt hij. De kleding die hij verkoopt is tijdloos, niet gevoelig voor modetrends en van goede kwaliteit. Kenners weten hem te vinden. "Soms koop ik speciale stukken in voor bepaalde klanten. Dat noem ik ‘maatwerk zonder verplichting’.”

Eind 2019 opende Store Du Nord. Het was een moeilijke tijd, maar De Wal heeft tot nu toe kunnen overleven. Hij heeft ambachtelijke merken in de winkel, die hij vaak als enige in Europa verkoopt en die een specifieke stijl hebben. Kwaliteit en constructie zijn belangrijker dan het commerciële aspect. Zijn spijkerbroeken zijn met de hand gemaakt, aan de binnenkant afgewerkt met gestreepte zakken en blauwe biezen. Aan het kledingrek hangt een replica van het pak van de bezorgers van Coca-Cola, uit de jaren veertig. Destijds werden de pakken door Lee geleverd, nu zijn ze bij Store Du Nord te koop. “De bruine kleur is ontstaan omdat de werklui hun kleding verfden in vaten waar de cola in zat. Die kleur hebben ze exact nagemaakt.”


De Wal laat ook kleding uit Peking komen van het merk Motiv. “De kleermaker werkt met patronenboeken uit het begin van de twintigste eeuw. Er zit zoveel aandacht en liefde in. Als dat binnenkomt dan heb ik altijd wel even tranen van vreugde, zo mooi is het.”

 

IJscappuccino

In koffiebar en lunchroom Giambonini op Noordeinde 90 - vlak naast paleis Noordeinde - schenken de van oorsprong Nederlandse eigenaresse Julia Giambonini en haar Italiaanse man heerlijke Italiaanse koffie. “Wij waren onze baan kwijt en dachten na de eerste lockdown: het is nu of nooit. Wij maken piadina, Italiaans platbrood, dat oorspronkelijk uit Italië komt. Je moet het dubbelvouwen. Het brood bakken we vers op de hete plaat en beleggen we met Italiaanse vleeswaren, groenten, mozzarella en tomaatjes,” zegt Julia Giambonini.

“Onze producten komen allemaal uit Italië en zijn uniek in Nederland.” Het koffiemerk dat ze schenken en verkopen is Hausbrandt. Het merk komt uit Triest dat dichtbij Oostenrijk ligt en is een van de oudste koffiemerken uit Italië. Het klinkt niet Italiaans, maar is het wel en smaakt erg lekker.

“Vanaf vandaag maken we ook ijscappuccino. Dat wordt van koffie en ijs gemaakt en lijkt op de Italiaanse ‘granita’, die meestal van fruit gemaakt wordt. Gelukkig zitten we op een goede locatie en dat houdt ons op de been. Maar het is nog niet genoeg om van rond te komen.”

Giambonini verkoopt zout, olijfolie, koffie, thee, sauzen en soepen in prachtige flessen en blikken. De man van Julia maakt zelf croissants, die dubbel zo groot zijn als de Franse en (typisch op z’n Italiaans) gevuld zijn met chocoladepasta.

                                                                                           

Blanc-Essentials, Oude Molstraat 16. Info: www.blanc-essentials.com

Store Du Nord, Noordeinde 49. Info: www.storedunord.com

Elisabetta Franchi, Noordeinde 60a. info: www.elisabettafranchi.com

Julia Giambonini, Gusti d’Italia, Noordeinde 90. Info: www.giambonini.nl

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Zwart-witte droombeelden met magenta en ultramarijn  Artikel Den Haag Centraal van 9 april 2021 Brigitte Spiegeler maakt foto’s van ex...