dinsdag 8 februari 2022

 

Kunstbooster voor extra weerstand

Artikel in Den Haag Centraal van 3februari 2022

Museum Voorlinden wil bezoekers met een flinke dosis kleurige en grappige kunst weer opladen na de lockdown. Vrolijkheid overheerst in de tentoonstelling ‘Art is the Antidote’.



Kunst is het tegengif, ofwel ‘Art is the Antidote’. Dat is de slogan én de titel waarmee museum Voorlinden haar deuren heropent voor publiek. De tentoonstelling is vernoemd naar een werk van de Britse kunstenaar Bob Brill, beter bekend als Bob and Roberta Smith. Brill protesteert met zijn werk tegen de gevestigde orde en schildert slagzinnen die het belang van kunst aangeven, in felle kleuren op spandoeken en posters. In het museum maakte hij de muurschildering ‘Art is the Antidote’.

De kunstenaar is zelf bij de presentatie aanwezig en barst enkele malen in tranen uit tijdens zijn betoog over waarom kunst zo belangrijk is voor de ziel van de mens en hoezeer hij het allemaal gemist heeft. “Het is geweldig om hier weer te zijn na de lockdown en ook na alle nonsens over de Brexit. Er is zoveel kleur, zoveel vreugde in deze tentoonstelling. Ik voel me bevrijd, we zijn weer terug in het normale leven,” zegt hij geëmotioneerd. “Art is a human right.”

Er heerst euforie onder de medewerkers van het museum. “Wij weten wat de mensen nu nodig hebben,” zegt museumdirecteur Suzanne Swarts. “En dat is een kunstbooster om weerstand op te bouwen. We zijn te lang verstoken geweest van prikkels, belevingen en ervaringen om met elkaar te delen. Kunst is de sleutel, kunst is het tegengif. In deze tentoonstelling wordt de toeschouwer ondergedompeld in kleur, vrolijkheid en alles wat spettert.”

 

Meelzakken

De expositie bestaat uit verschillende kunstwerken uit het depot, aangevuld met nieuw aangekocht werk dat nog nooit geëxposeerd is. Lichtzinnigheid  overheerst in elke zaal. Er is een groot werk van de Amerikaanse Lyle Ashton Harris met de titel ‘Blow Up’, waar inderdaad de kleur vanaf spat. Het is een bonte collage. De ondergrond is gemaakt van meelzakken die van Ghanese vissers gekocht zijn. Discriminatie is het onderwerp, maar wel in afgezwakte vorm. De cultuur is aan het veranderen, wil de kunstenaar ermee zeggen.

De Haagse kunstenaar Jonquil is aanwezig met het schilderij ‘I don’t mean to be funny’, met daarop alleen de woorden Ha en HaHaHa. Het is een opgeblazen post-it met één hoek die naar voren steekt. Hij noemt het een ‘corny joke’, een schuine mop die een lachsalvo heeft veroorzaakt.

In weer een andere ruimte staan twee goudkleurige fietsen tegen elkaar geleund met melkbussen aan de sturen. Het werk van Subodh Gupta draagt de titel ‘Two Cows’. Het is gemaakt van massief brons, dus loodzwaar en gaat over het leven in India; de fietsen zijn de gemechaniseerde koeien van de stad en bezorgen melk.

De vrolijke en kleurige kunst  van Yayoi Kusama mag in deze tentoonstelling niet ontbreken. ‘Dots’ is een klein landschap van rode eivormen, bedekt met witte stippen.

 

Rimpeling


Museum Voorlinden presenteert altijd wel enkele bewegende werken in zijn tentoonstellingen. Naast een al wat ouder wandobject van Jean Tinguely zoemt en glibbert in een andere zaal de felgroene slinger van Zoro Feigl over de vloer: ‘A long and winding road to nowhere in particular’. De titel staat voor het leven dat maar doorgaat en de wendingen die het neemt. De installatie beweegt door de hele ruimte, maar zit vast aan een draad zodat ‘ontsnappen’ onmogelijk is.

Het laatste werk van de tentoonstelling, ‘Wallwave Vibration’ van de Italiaan Loris Cecchini, is nog maar net op de muur gepleisterd. Het is nog nat en ziet eruit als witte rimpelende golven die uit de wand komen. Dit is het minst kleurrijke werk dat aanwezig is, maar trekt de toeschouwer naar zich toe met een magische kracht. Al kijkend heb je het gevoel dat er iets met je ogen aan de hand is, het schaduwrijke reliëf lijkt een levend wezen dat je zou willen opslokken.

Bij het verlaten van het museum krijgen we een pen in de vorm van een injectienaald. Hij is gevuld met een gifgroene vloeistof, als een flinke booster.

 

‘Art is the Antidote’, museum Voorlinden. Einddatum nog niet bekend. Meer informatie www.voorlinden.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...