Vuur, games en
wervelende broekspijpen
De
afdeling mode en textiel van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten
opent haar deuren voor de jaarlijkse Fashionshow en expositie: ‘EXPOSED’. Met
lange modellen, verschroeide foam en ‘woorden van de lach’.
Door
Margreet Hofland
Zoals
elk jaar in deze periode gonst het van bedrijvigheid op de
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) afdeling Mode en Textiel.
Veertien studenten studeren af en bereiden zich voor op de jaarlijkse modeshow
en textieltentoonstelling ‘EXPOSED’. Een grote verrassing is dat stylist en
tentoonstellingsmaker Maarten Spruijt dit jaar de expositie inricht en ook de
visualisatie van de modeshow voor zijn rekening neemt. Hij maakte eerder
tentoonstellingen voor de grootste musea van Nederland zoals het Rijksmuseum en
Gemeentemuseum Den Haag (‘To Audrey with Love’ en ‘Femmes Fatales’) en is ook
in het buitenland geen onbekende. Het belooft een spetterende show en een
indrukwekkende expositie te worden. Drie talentvolle studenten vertellen over
hun afstudeercollecties en toekomstplannen.
Vincent Wong
Vincent
Wong (28) komt uit Maleisië. Hij wist als veertienjarige jongen niet dat er
zoiets als het beroep ‘modeontwerper’ bestond, maar hij wilde wél iets met
kunst doen. Toen hij ontdekte dat er een instituut was waar je kon leren
kleding te ontwerpen, werd dat zijn grote droom. De opleiding KABK vond hij via
internet.
In
zijn derde jaar viel Wong tijdens de jaarlijkse Fashionshow al op met zijn superlange
mannelijke modellen, die lakleren broeken en pluizige, pastelkleurige jasjes van
synthetisch verpakkingsmateriaal droegen.
Zijn
kleding is bijzonder, maar wel draagbaar. Dat is niet altijd zo met de
ontwerpen van de afstudeerders die het lichaam vaak alleen gebruiken als medium
om een creatie te tonen. Voor Vincent Wong is draagbaarheid belangrijk, zijn
ontwerpen hebben wel een heel eigen stijl.
De
afstudeercollectie van Wong heet ‘JUVENILE ODDITY’. “Ik zou
willen dat mensen zich weer beter zouden kunnen uiten, zoals in de jaren
zeventig en tachtig toen sociale media zich nog niet zo ontwikkeld hadden. Toen
kon je in een club naar binnen lopen met een ‘crazy outfit’ en de ster van de
nacht zijn. Niemand kon je terugvinden. Nu ben je overal te traceren. Ik
wil met mijn kleding een ander silhouet maken,” zegt hij. “Zodat je minder snel
te herkennen bent.” De keuze van zijn modellen helpt daarbij. “Sommigen zijn
meer dan twee meter, ik spreek hen aan op straat of zoek ernaar op Facebook en
Instagram. Het gaat onbewust. Misschien omdat ik zelf altijd zo graag lang
wilde zijn. Ik vind het prettig dat ik mijn kleding op hen kan modelleren zoals
ik dat wil.”
In zijn asymmetrische
ontwerpen zitten draaiingen. Het zijn wijde broeken die niet recht vallen en
hemden met vreemd gevormde schouders. De stof is glanzend, soms met grillige
patronen, het is een knipoog naar de jaren zeventig en tachtig. Wong wil met
zijn kleding de werkelijkheid verdraaien, letterlijk en figuurlijk. Voor publiciteitsfoto’s
gebruikt hij vaak gekleurd licht om alles nog abstracter te laten overkomen. Zijn
tweede grote droom is om stage te lopen bij Maison Martin Margiela in Parijs: “Dat
wil ik al mijn hele leven.” Vincent Wong heeft alles in zich om een hele grote in
de modewereld te worden.
Stella Kim
Stella
Kim (23) komt uit Zuid-Korea en studeert af aan de afdeling textiel. De titel
van haar collectie is ‘Artificial Calm’. “Het huis
van mijn ouders, die toen in Polen woonden, is afgebrand, ze zijn nu terug naar
Zuid-Korea. Dat ze nog steeds zo gek bleven op vuurwerk maakte mij nieuwsgierig.
Wat mij ook fascineerde was: wat gebeurt tijdens zo’n brand en daarna? Wat
blijft er over? En waarom kijken we op Youtube naar filmpjes van een brandende
open haard? Ik heb dat uitgezocht en laat het in mijn collectie zien.
‘Artificial Calm’ bestaat uit bedden gemaakt van verschroeide foam, voor de
ramen hangen half verbrande gordijnen. Ik koos voor textiel waar je in het dagelijkse
leven veel mee in aanraking komt en bekeek hoe vuur de structuur van dagelijkse
objecten aantast en vernietigt. Met laser graveerde ik vormen in het oppervlak
van foam, wat mooie patronen en reliëfs in aardkleuren opleverde. Ik plaats de objecten
in een ruimte, precies zoals ze eruit zien en laat ze hun eigen verhaal
vertellen, dat zijn ‘the untold stories’.” Het werk van Kim maakt nieuwsgierig
en prikkelt de verbeelding. De gedekte tinten hebben hun eigen schoonheid.
Ze vond
de KABK op internet. “Ik woonde toen met mijn ouders in Polen en het was een
van de weinige internationale modeopleidingen die in het Engels te volgen was,
dus die keuze was snel gemaakt. Ik vond ook de combinatie van mode en textiel
heel prettig.”
Op de
vraag wat haar toekomstplannen zijn antwoordt ze: “ ‘Let’s go with the flow’.
Ik concentreer me nu eerst op het afstuderen. Daarna ga ik er eens goed over
nadenken. Ik zou graag met stages meer ervaring in het veld opdoen.”
Larissa Schepers
Voor Larissa Schepers (23) uit Tilburg was haar jongere broer de
inspiratiebron voor haar afstudeerproject. Ook zij koos na het eerste
gemeenschappelijke jaar voor de richting textiel. “Mijn broer is een enthousiast
gamer. Als wij met het gezin beneden zitten, horen we hem boven schreeuwen en
gillen als hij bezig is. Het klinkt als een aardbeving, het plafond trilt ervan.
Voor mij onbegrijpelijk. Hoe kan een videogame waarin je anderen doodschiet
entertainment zijn? En wat is grappig aan het feit dat iemand valt en zijn
benen breekt? Vaak wordt gelachen om de pijn van een ander. De
persoon die het hardst schreeuwt, wint. Ik doe iets met die woorden. Mijn werk
is een uitnodiging tot conversatie.”
‘Stop
laughing, it’s not funny’ heet haar collectie. Met
de hand borduurde ze een overtrek voor de stoel waarin haar broer het grootste
gedeelte van zijn leven doorbrengt met kreten zoals ‘ha ha ha’. ‘Woorden van de
lach’ noemt ze die. Zijn vloeken, zoals ‘Motherfucker’ of ‘Bullshit’ die tijdens
zijn gamesessions door het plafond de huiskamer in geslingerd worden, geeft ze weer
in weefsels en breisels van kralen. De zachte kleuren vormen een contrast met
de hardheid van de boodschap. Schepers is het duidelijk niet eens met de keuzes
die haar broer maakt. Op een bijzondere manier heeft zij haar ergernis omgezet
in iets positiefs. Haar objecten zijn een lust voor het oog.
Schepers hoopt dat ze na
haar studie voor zichzelf kan beginnen met een eigen studio. Ze wil daarnaast
meer kennis op doen rond traditionele textieltechnieken en hoopt op een
samenwerking met anderen zodat er misschien een collectief kan ontstaan.
‘Modeshow en textieltentoonstelling EXPOSED 2019’, Helena
van Doeverenplantsoen 3, van 14 t/m 16 juni. Meer informatie www.kabk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.