Sporen
van agressie in Luxor en Beiroet
Peter
Blokhuis exposeert in de Haagse Kunstkring met werk waarvoor hij de wereld rondreisde.
“Als toerist blijf je toch een buitenstaander.”
Door
Margreet Hofland
Kunstschilder
Peter Blokhuis (80) kan slecht afscheid nemen van zijn werk. Tot in het
oneindige blijft hij veranderingen aanbrengen. Het is ook de reden dat sommige
schilderijen niet te koop zijn. Dan vindt hij ze nog niet echt ‘af’. “Maandag
heb ik in de Haagse Kunstkring mijn tentoonstelling ingericht,” zegt hij. “Maar
woensdagochtend stond ik hier alweer met een kwastje en wat verf om toch nog
wat bij te werken.”
‘Wachten’
heet het doek dat nauwelijks is opgedroogd. Er staan drie lege stoeltjes op,
een thema dat vaak terugkeert in zijn werk, maar nu met inslagen van kogels
erboven. “Ik wilde die kogelgaten nog wat donkerder te maken. Het zijn sporen
van agressie en het is een beeld uit Luxor. Ook zag ik iets dergelijks in
Beiroet. Als toerist blijf je toch een buitenstaander, ik ging in mijn hotel
het balkon op en zag daar die gaten in de muur. Dan sijpelt het toch langzaam door.”
Twee
schilderijen met de titel ‘Uitzicht uit het hotelraam’ vertellen ook over dat
buitengesloten voelen, maar zijn vooral prachtig gemaakt. Schaduwen kruipen
langzaam over de gevels omhoog, je voelt de hitte zinderen. Met duizelingwekkend
veel verschillende tinten zijn luchten en gebouwen geschilderd, blauw en paars
overheersen. De huid van de verf bestaat uit ontelbare penseelstreken. “Wat er hier
gebeurd is, dat weten we niet. Ik vind het zelf ook spannend als ik aan het
schilderen ben: dat witte vlekje, is het echt een vlek of wordt het een lamp?” zegt
Blokhuis.
Guilty
pleasure
Een
‘guilty pleasure’ van Blokhuis is het verzamelen van affiches die hij afscheurt
en meeneemt of fotografeert. Delen ervan verwerkt hij in zijn collages en
schilderijen.
“Tegenwoordig
zijn de steden veel schoner dan vroeger, behalve op de elektriciteitshuisjes,
die zijn nog wel eens volgeplakt met van alles en nog wat. Ze hebben hun eigen
schoonheid. Je hebt geen ‘hogere’ en ‘lagere’ kunst vind ik. Ik was in een
museum in Karlsruhe en zag daar werk van grote Duitse kunstenaars, daarna op
straat zag ik opeens ergens een plaatje van een schreeuwend gezicht op de muur
geplakt, heel klein, maar met een enorme expressie. Dat fotografeerde ik en
verwerkte het in mijn schilderijen en tekeningen.”
Het
kopje dat in verschillende van zijn werken terugkeert, doet denken aan ‘De
Schreeuw’ van Edvard Munch, met dezelfde wanhoop. Het speelt ook nog een andere
rol. Buiten op de muur naast de Kunstkring zit een plaatje waar je zo aan
voorbij loopt. Het laat al een beetje los. Op verschillende plekken op het
Lange Voorhout en de Denneweg kun je ze tegenkomen. “Het geeft mij nog steeds
de emotie die ik kreeg toen ik het voor het eerst zag. Ik heb overal op het
Lange Voorhout en omgeving dit kopje opgeplakt, ook op elektriciteitshuisjes.
Ik zie ze langzaam van de achtergrond loslaten, iedere keer als ik er langs
loop.”
‘Expositie
Peter Blokhuis’ in de Haagse Kunstkring. T/m zondag 23 juni. Meer informatie www.haagsekunstkring.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.