zondag 21 juli 2019


Vrijheid is kostbaar
(Geen kunst, maar toch...)
In Den Haag Centraal van 1 augustus 2019

Volgend jaar is Den Haag het middelpunt van 75 jaar bevrijding in Nederland en dat wordt gevierd met een aantal evenementen.
 
Ties Brink foto Winesh
 In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd van de Duitse bezetting en dat wordt in Den Haag groots gevierd. Zo’n 200 mensen kwamen dinsdag 16 juli naar de Centrale Bibliotheek voor de kick-off van de website www.75jaarvrijheiddenhaag.nl én om ideeën uit te wisselen over de viering. Verschillende personen vanuit de betrokken organisaties beantwoordden onder meer de vraag: wat betekent vrijheid voor jou? “De verhalen van Hagenaren over de oorlog moeten voor de volgende generatie bewaard blijven,” zei Ernst van den Berg, manager Bureau Citymarketing Den Haag. “Op alle scholen moeten weer gesprekken komen over oorlog en vrijheid.”
Ties Brink (17), de burgemeester van Madurodam, zit op het Gymnasium Novem in Voorburg. Hij hield een indrukwekkende speech. “Vrijheid is niet vanzelfsprekend,” zei hij. “Ik ben mij daarvan bewust geworden na een bezoek samen met de wethouders van Madurodam aan concentratiekamp Dachau. George Maduro, de naamgever van ons attractiepark is daar elf weken voor de bevrijding overleden. Maduro heeft in de oorlog een aantal heldendaden verricht en speelde een actieve rol in het verzet totdat hij werd opgepakt. Het bezoek heeft diepe indruk op ons allemaal gemaakt. Door de verhalen die er nog zijn, kunnen wij ons veel beter voorstellen wat er toen gebeurd is. We moeten ernaar blijven luisteren en ze doorgeven.”
De toehoorders werden erg stil bij het aangrijpende verhaal van de Syrische journaliste Salwa Zaher. Ze vertelde dat het heel moeilijk voor haar is om over vrijheid te praten. “In 2012 toen ik nog journalist in Syrië was, kon ik me niet voorstellen wat vrijheid werkelijk was. Niemand in Syrie kan dat. Alles wordt gecontroleerd, niemand kan zijn eigen mening uiten. Nu ben ik in Nederland en zou dat dus wel zo moeten zijn, maar toch kan het niet. Ik heb familieleden in Syrië dus kan ik nog steeds niet zeggen wat ik echt wil, dat is gevaarlijk voor hen. Maar ik kan het niet laten om te schrijven. Ik schrijf emotionele artikelen over mijn vlucht uit Syrië, maar nooit over politiek.”

Vrijheidsambassadeur
Van maart tot en met oktober 2020 is er een programma waaraan iedereen kan meedoen. Er zijn herdenkingen, vieringen, lesprogramma’s en tentoonstellingen. Op de website zijn al deze activiteiten te vinden. Er is ook een mogelijkheid om activiteiten aan te melden die op de website kunnen worden geplaatst. Het idee of de activiteit moet een bijdrage leveren aan: het herdenken, het vieren van de vrijheid, educatie of 75 jaar Verenigde Naties, er kunnen ook subsidies aangevraagd worden.
Op drie maart start het programma met de herdenking van het bombardement op het Bezuidenhout. Robert-Jan Rueb organisator van het Bevrijdingsfestival op 5 mei, kondigde aan dat er ook dit jaar weer fantastische optredens op het Malieveld te verwachten zijn. Op 8 mei wordt herdacht dat Den Haag zelf bevrijd is en zal er een Bevrijdingsdéfilé plaats vinden, op 9 mei starten de Invictus Games in Sportcampus Zuiderpark, een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen.
Den Haag FM en Omroep West-dj Justin Verkijk werd uitgeroepen tot allereerste ‘vrijheidsambassadeur’. Via hem hoopt gemeente Den Haag ook veel jongeren te bereiken.
Burgemeester Pauline Krikke besloot de middag met de woorden: “Het is belangrijk dat de getuigenissen van de oorlog blijven bestaan. Ze doen ons beseffen hoe kostbaar onze vrijheid is.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...