Blauwe
watermeloenen en witte ananassen
Artikel Den Haag Centraal 3 oktober 2019
Larissa
Ambachtsheer heeft een eigentijdse visie op stillevens. Haar foto’s zijn tijdens
Art The Hague te zien in de stand van Project 2.0 / Gallery
Het
is alweer de zevende editie van kunstbeurs Art The Hague die plaatsvindt in de
Fokker Terminal aan de Binckhorstlaan. Jonge én gerenommeerde galeries
presenteren er hun kunstenaars. Project 2.0 / Gallery laat onder andere werk
zien van Larissa Ambachtsheer (1993). Al meer dan haar halve leven is ze bezig
met kunst. Ze maakt stillevens met fruit en groenten, die ze een andere
werkelijkheid geeft. “Stillevens worden gewoonlijk zo realistisch mogelijk
weergegeven, maar ik zoek juist de grenzen op. Ik gebruik kleur om van de
realiteit los te komen,” zegt ze. Ze beschildert aubergines, ananassen of
watermeloenen met witte verf of juist met felle kleuren en maakt daar dan een
compositie van die ze fotografeert. Soms is het moeilijk om te zien of je een
schilderij of foto voor je hebt. “De hoofdvraag in mijn werk is: hoe kunnen we
onze levens proberen te beheersen? Wat is bijvoorbeeld de rol van voedsel en
hoe kunnen we dat controleren? Wat is de rol van de fabrikant? Daar heb ik
onderzoek naar gedaan en ik heb geprobeerd om dat te visualiseren.”
Voedsel
en de manipulatie daarvan, hield haar als meisje van acht jaar al bezig. Ze was
lid van Het Wereld Natuur Fonds en zamelde geld in om het dierenleed tegen te
gaan. Sindsdien is ze ook vegetarisch. “Ik ben altijd met eten bezig en probeer
zo gezond mogelijk en duurzaam te leven. De vraag is wat je nodig hebt om te
kunnen leven en wat het minimum is.”
Vanaf
haar twaalfde ging Ambachtsheer naar de School voor Jong Talent aan het Haagse
Conservatorium en koos daar de richting beeldende kunst. Daarna volgde ze de opleiding
fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Die combinatie is
in haar werk terug te vinden. Haar ‘geschilderde foto’s’ zijn als het ware een
logisch gevolg van haar opleiding.
Instagram
“Tegenwoordig communiceren we meer met beeld
dan met tekst. Larissa is een van de eersten uit een generatie die bijna alleen
met beeld is opgegroeid. Instagram is hun medium. Het geeft mij nieuwe energie
om dat te zien en te volgen,” zegt galeriehouder Coen van den Oever.
“Voor
mij is Instagram inderdaad een soort portfolio geworden,” beaamt Ambachtsheer.
“Het is veel meer geüpdatet dan mijn website. Je kunt er sneller mee
communiceren en direct laten zien waar je mee bezig bent. Het is ook minder
gecompliceerd dan wanneer je een website moet veranderen.”
“Social
media laat zien wat er op dat moment speelt. Wat dan wel weer moeilijk is: wat
laat je al zien en wat bewaar je voor in de galerie? Dat is een spanningsveld.
Je moet de mensen ook naar je toe laten komen. Het werk zelf moet niet helemaal
weggegeven worden. Wij als galeristen zijn toch ook de verhalenvertellers
achter het werk.”
Larissa Ambachtsheer bij Project 2.0 / Gallery tijdens
Art The Hague in stand nummer 9, t/m 6 oktober. Meer info: www.project20.nl en www.artthehague.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.