Architect van het onmogelijke
artikel Den Haag Centraal vam 21 november
David
Umemoto exposeert in museum Escher in Het Paleis met werk dat zondigt tegen
alle architectuurregels. Zijn sculpturen verbeelden een magische oneindigheid.
De
Canadese kunstenaar David Umemoto (1975) exposeert met betonnen beelden in museum
Escher in Het Paleis aan het Lange Voorhout. ‘Architect
van het onmogelijke’, luidt de titel van de tentoonstelling. Umemoto had
zich geen betere plek kunnen wensen. Het werk van graficus M.C.Escher (1898-1972),
dat overal in de Koninklijke Vertrekken aan de wanden hangt, is duidelijk een
inspiratiebron voor hem geweest. Voor het eerst zijn de twee kunstenaars samen
gebracht in een expositie. Beiden laten een onmogelijke werkelijkheid zien,
waarbij ze zondigen tegen alle architectuurregels. Bij een vluchtige blik lijkt
er niets aan de hand te zijn, maar de toeschouwer keert meestal snel naar het
werk terug om nóg eens te kijken met het gevoel dat er iets niet klopt. En dan
blijkt dat de trappen nergens heen voeren en er een loopje wordt genomen met de
wetten van perspectief en zwaartekracht. ‘Wat een prachtige bouwwerken zouden
onze architecten niet kunnen uitvoeren als ze eindelijk minder gehoorzaam aan
de zwaartekracht konden wezen,’ zei Escher in 1970, twee jaar voor zijn dood. Net
als Escher weet Umemoto een wereld te scheppen waarin ruimtesuggestie en
gezichtsbedrog een grote rol spelen.
Het
voormalige winterpaleis van Koningin-Moeder Emma vormt een niet voor de hand
liggende achtergrond voor de beelden van Umemoto. Het grijze beton van zijn sculpturen
straalt een totaal andere sfeer uit dan het verguldsel van de spiegels en het
gekleurde stucwerk, maar valt daardoor des te meer op. De beelden worden ook
nog eens prachtig uitgelicht door de frivole kroonluchters van kunstenaar Hans
van Bentum die allerlei wonderlijke vormen hebben zoals een vaas, een aardbol
en zelfs een piratenschedel.
Grijze
massa
David Umemoto is van
oorsprong architect, wat nog een andere overeenkomst met Escher is, die in zijn
jonge jaren bouwkunde in Delft studeerde. Umemoto werkte
na zijn studie tijdelijk als decorbouwer voor Cirque du Soleil, daarna was hij jarenlang
bezig met architectonische projecten. Als vanzelf kreeg hij daar veel met beton
te maken, een grondstof waar hij nog steeds graag mee werkt, maar nu op
kleinere schaal. Voor zijn beelden snijdt hij mallen van schuimachtig materiaal,
waarin hij het beton giet. Het werk is loodzwaar en heeft zeker dertig dagen
nodig om te drogen. De beelden behouden de oorspronkelijke grijze betonkleur en
lijken zó uit het atelier te komen.
Naast Escher vormde ook
de Italiaanse kunstenaar Piranesi (1720-1778) met zijn etsen van imaginaire
kerkers een belangrijke inspiratiebron, maar waar de twee vroegere kunstenaars
anekdotische figuurtjes aan hun werk toevoegden om de nietigheid van de mens te
benadrukken, blijft het werk van Umemoto strak en minder dromerig. In het werk van
2018 zijn nog duidelijke traptreden en bogen aanwezig, maar het meest recente werk
uit 2019 is abstracter en daardoor persoonlijker. Umemoto bestudeerde hiervoor het
menselijke brein en gebruikte de kronkelige structuren als inspiratie voor zijn
laatste beelden die titels dragen als ‘Grey Matter’. Het is werk met een vage herinnering
aan het kubisme. Ook deze nieuwe objecten balanceren tussen sculptuur en architectuur,
maar hebben nog steeds de magische sfeer van trappen die in het oneindige
verdwijnen.
‘David Umemoto:
Architect van het onmogelijke’ t/m 9 februari 2020 in museum Escher in Het
Paleis. Meer informatie www.echerinhetpaleis.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.