Sprookjesachtig
panorama met fantasiesteden aan zee
Hanna
de Haan maakt voorstellingen van zwevende gebouwen, in de lucht en aan zee. Ze
gebruikt er houten platen voor die ze in een cirkel zet. Zo ontstond Panorama Hesjtèk
#.
Soms
zie je kunst die je onmiddellijk treft en in verbazing en bewondering
achterlaat. Dat is het geval bij het bekijken van de installatie ‘Panorama Hesjtèk
#’ van kunstenares Hanna de Haan. In museum Panorama Mesdag bouwde ze haar
eigen panorama: een cirkel van grote houten platen die ook gediend hebben als
ondergrond voor haar ‘rubbings’, een techniek waarmee je door wrijven een
afdruk van een reliëf krijgt. De platen zijn een meter breed, ruim twee
meter hoog en bedekt met voorstellingen die ze er met guts en naald in kerfde. Het
oppervlak is eerst met inkt donkerder gemaakt. De platen hebben prachtige
natuurlijke tinten gekregen door de combinatie van het geïnkte oppervlak en de diepe
kerven waarin het blanke hout zichtbaar is. De afbeeldingen laten
fantasiesteden zien met gebouwen die vaak nog in de steigers staan en soms wel lijken
te zweven. De toeschouwer loopt door een denkbeeldige stad aan zee en dat is
natuurlijk de verbinding met het kunstwerk ‘Panorama Mesdag’ gemaakt door
Hendrik Willem Mesdag in de 19e eeuw, elders in het gebouw te
bekijken.
‘Ik
creëer iets en reageer daar weer op, totdat het einde aansluit bij het begin’,
is een uitspraak van De Haan die in dit geval een dubbele betekenis heeft: in
haar cirkelvormige panorama kun je eindeloos blijven rondlopen.
In
de zaal hangen ook de rubbings zelf. Met waskrijt is De Haan over dun Japans
papier gegaan dat ze op de houtplaten legde, om zo het reliëf zichtbaar te
maken. Zoals je vroeger als kind de afdruk van een stuiver tevoorschijn toverde
door met een potlood over een papiertje te wrijven, waar de stuiver onder lag.
Hijskraan
“Alles
is in beweging. Bestaande gebouwen zijn gehuld in steigerdoeken, nieuwe
architectuur is in aanbouw, helikopters vliegen aan en de golven zijn onstuimig,”
zegt Minke Schat, directeur van museum Panorama Mesdag over het werk, dat Hanna
de Haan speciaal voor het museum maakte. “Zo leeft het gedachtengoed van Mesdag
voort in het heden, als een tijdloos fenomeen.”
Naast
de ‘rubbings’ zijn ook tekeningen en schetsboeken tentoongesteld die dezelfde
krachtige uitstraling hebben. De Haan maakte de tekeningen in verschillende
grote steden. Ze was altijd al gefascineerd door een druk straatbeeld zoals
bijvoorbeeld dat van São Paulo, de grootste stad van Brazilië, maar ook van
Amsterdam. “De snelheid waarmee steden groeien, intrigeert
mij, net zoals het feit dat een stad nooit af is en altijd verandert. Nieuwe
constructies die nog niet af zijn, geven een indruk van de uiteindelijke
bedoeling, maar laten niet het definitieve gebouw zien. Dat geeft mij ruimte
voor mijn fantasie. Zo’n gebouw ziet er meer uit als de zoekende lijnen van een
schets. Ik speur ook altijd de horizon af naar hijskranen. Die leiden me naar
een plek waar iets gebeurt dat ik kan tekenen.”
Toeschouwers
willen altijd graag vergelijken met iets dat ze al kennen. De naam van kunstenaar
Contstant Nieuwenhuys valt en ook die van Piranesi de Italiaanse architect uit
de 18e eeuw, zelfs die van Christo, bekend van zijn ínpakkunst’ en een
favoriet van De Haan. “Als ik naar dat werk kijk, vind ik het mooi dat je dan
die harde lijnen hebt en de zachte van het doek. Ik heb altijd vanaf het begin
al gebouwen gemaakt, maar er komen nu wel steeds meer mensen in. Mijn vader is
architect, dat heeft er misschien ook mee te maken, Alleen kijken architecten
altijd op een manier dat alles moet kloppen en dat botst heel erg met mijn werk,
want ik vind het juist spannender als het niet klopt.”
Hanna
de Haan geeft met haar tekeningen en installatie de suggestie alsof je door een
bestaande sprookjesstad wandelt. Of het nu klopt of niet, de overtuiging is er
zeker.
Hanna
de Haan, ‘Panorama Hesjtèk #’, t/m 6 oktober in Panorama Mesdag. Meer info www.panorama-mesdag.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.