Spijkerbroeken met wijde pijpen, couture op Noordeinde
Artikel Den Haag Centraal van 23 april 2019
De
hofstad speelt al lang een toonaangevende rol in de mode. In deze vierdelige
serie wordt telkens een andere periode uitgelicht en voorzien van commentaar
van Haagse modeliefhebbers. Jaren zestig en zeventig.
Couture
raakt uit de mode. De hippiebeweging komt op met gebleekte spijkerbroeken en fladderjurken
met bloemenprints. Er ontstaat een duidelijk verschil tussen ouderen en
jongeren.
tekening Maarten van Dreven |
Haagse
chic
In
Den Haag rond het Noordeinde, dicht bij het paleis, blijft ondanks de roerige
jaren toch
een aantal couturiers voortbestaan, tenslotte is Den Haag de hofstad.
Frans Hoogendoorn, de ontwerper van elegante kleding, wordt
sterk beïnvloed door de Parijse mode. Zijn salon, een bekende en stijlvolle
locatie, is tot 2014 gevestigd in de Molenstraat. Vandaag de dag ontwerpt hij
nog steeds vanuit zijn atelier. Zijn ontwerpen zijn tijdloos met veel grafische
prints in zwartwit, jassen met een pied-de-coq motief en avondjurken met
polkadots en frivole strikken. Kenmerkend voor zijn stijl zijn de felle kleuren
en sterke contrasten, zoals paars met gele, of groen met roze ensembles. Tot zijn klantenkring rekent hij prinsessen, hofdames en
ambassadeursvrouwen. Hij ontwierp onder meer de trouwjurk van prinses Margarita.
Haar moeder Irene en koningin Máxima dragen Hoogendoorn’s creaties nog
regelmatig.
Nicole
Uniquole, tentoonstellingsmaker
uit Den Haag, is onder andere curator van het
Nederlands designpaviljoen
voor de jaarlijkse Salone del Mobile in Milaan, ze organiseert al twee jaar
Masterly the Hague, samen met kunsthandelaar Willem Jan Hoogsteder. In 2018 was
ze betrokken bij de tentoonstelling van Frans Hoogendoorn in het Kunstmuseum.
“Ik ben dol op zijn
kleding en draag vaak creaties van hem. Hij is de couturier van de chique,
typisch Haagse dame. In Parijs zoekt hij de mooiste stoffen uit om te
gebruiken. Hij kijkt heel goed naar de vrouw die hij moet kleden, dat is een
vak apart, en combineert dat dan met grote bijous en felgekleurde
handschoenen.”
Milanees straatbeeld
Uniquole heeft een scherp oordeel over het Haagse straatbeeld. “Met
mode maak je een statement, in Den Haag ontbreekt het daar nog wel eens aan. Normaal
werk ik veel in Milaan, helaas nu even niet, maar ik word daar altijd heel
gelukkig van. De vrouwen op straat zijn prachtig gekleed en lopen op hoge
hakken, afgewisseld met sneakers uit de meegenomen tas. Maar vooral de heren
zien er fantastisch uit met elke dag een andere outfit, mooie sjaaltjes en
pochetten en natuurlijk prachtige Italiaanse schoenen. Het straalt iets uit, je
wordt anders behandeld, daarom ben ik er zo graag. Jeans zie je bijna niet in het Milanese straatbeeld,
met een spijkerbroek wordt je in Italië zakelijk gezien niet serieus genomen.”
Zelf houdt Uniquole
niet echt van winkelen. Iets wat je niet zou verwachten omdat ze een zeer
uitgesproken kledingstijl heeft. Bij onze ontmoeting draagt ze een lange kleurrijke
jurk met grafische patronen. Daaronder sneakers, maar dan wel zilverkleurige
van Karl Lagerfeld. Haar kapsel is een bob met een volle pony en op haar neus staat
een vlinderbril. “Ik houd ervan om niet doorsnee te zijn, dat heb ik altijd al
gehad. Mijn redding was dat ik mijzelf een paar jaar geleden een styliste cadeau
heb gedaan, zij koopt al mijn kleren. Natuurlijk overleggen we, maar eigenlijk
is het altijd goed en voor mij is het een uitkomst!”
Andere
bekende Haagse couturiers die zich in de jaren zeventig rond het Noordeinde vestigen,
zijn Gérard Brussé en Ernst
Jan Beeuwkes.
Een Haags fenomeen is Koos van den Akker die vooral in Amerika bekend wordt.
Hij vertrekt in 1968 met een naaimachine
en een paar dollar op zak naar New York om daar naam te maken en maakt creaties
voor beroemdheden als Cher, Liz Taylor, Bette Midler. In de jaren tachtig worden
zijn kleurrijke truien op televisie gedragen door acteur Bill Cosby. De Haagse
Maarten van Dreven (1941 – 2001) werd samen met partner Jurjen de Haan bekend
als kunstenaar. Van Drevens achtergrond als modeontwerper is altijd zichtbaar
gebleven in zijn kleurige schilderijen. Het Kunstmuseum bezit een collectie met
zestien potloodtekeningen van zijn modeontwerpen.
Hippies
Van
een heel andere orde is de mode die aan het einde van de zestiger jaren door Haagse
jongeren gedragen wordt. Ze willen zich onderscheiden van hun ouders en hebben
spijkerbroeken die ze zelf in zee en zon opbleken, of kopen hun kleding
tweedehands. De hippiemode komt overgewaaid uit Amerika. Een verzameling van diverse
stijlen en opvallende accessoires, zoals lange jurken van dunne stoffen met
bloemenprints, cowboylaarzen, kralenkettingen met symbolen van vrede, ronde
zonnebrillen en haarbanden. De geborduurde Afghaanse jas is - ondanks de vieze
lucht die hij verspreidt bij het nat worden - helemaal in. Zowel door meisjes
als jongens worden de los gedragen haren steeds langer, jonge mannen hebben
vaak een baard. De film ‘Hair’ uit 1979, gemaakt naar de musical uit 1967, over
hippie-idealen en ‘flowerpower’ is immens populair.
Vooral
voor jongens zijn de veranderingen revolutionair. Het pak gaat de kast in, de
hippe jonge man draagt een spijkerbroek met wijde pijpen die strak en heel laag
op de heupen hangt, daarboven draagt hij een druk gedessineerd overhemd. De das
lijkt voorgoed verbannen, alleen
de brede kleurrijk dassen van Hagenaar Bob Lens, soms wel 20 cm breed en
bedrukt met popart patronen, worden door de hippe Hagenaar nog gedragen.
Modeduo
Puck&Hans |
Denk
je aan Den Haag en mode in de zestiger en zeventiger jaren dan denk je aan Puck
& Hans. In 1968 openen ze hun eerste winkel in de Prinsestraat. Nederlandse royalty’s, beroemde artiesten, modellen en DJ’s behoren tot hun
klantenkring.
Het modeduo ontstaat doordat Puck Kroon uit wanhoop kleding voor zichzelf gaat
maken. “In Den Haag had je C&A en Peek & Cloppenburg, verder had je
weinig. Het was allemaal zo saai,” zegt ze. “Eigenlijk was Den Haag veel meer
een modestad dan Amsterdam omdat hier al die muziekband’s zaten. We kregen de
vriendinnen van The Golden Earrings en zangeres Mariska Veres van Shocking Blue
in onze winkel. De zangeres van Teach
In won in 1975 het Eurovisie Songfestival met haar liedje ‘Ding A Dong’ in een
jurk van ons.”
Het
duo verkoopt hun eigen ontwerpen, maar ook kleding van Kenzo, Yamamoto, Jean-Paul Gaultier
en Vivienne Westwood.
Hun eigen ontwerpen zijn zo geliefd dat ze nooit voorraad hebben. Hans Kemmink maakt de spectaculaire etalages die concurreren
met die in Londen, Parijs en New York en elke vrijdagavond wordt er een discofeest
georganiseerd.
Het stel is bekend door hun
handgeschilderde blouses en zijden stoffen, meegenomen van hun reizen naar India.
De exotische stoffen zijn vaak het uitgangspunt van hun collectie. In 2017 is
er een expositie in Museum Amsterdam met hun kleding en in 2019 wordt een
documentaire over het flamboyante duo in de bioscopen gedraaid.
Leer
Carla
V (Carla van der Vorst, 1947-2010) wordt bekend tot ver over de grenzen met haar
leren ontwerpen. Ze begint met het verwerken van lapjes zeemleer in patchwork
jassen die enorm aanslaan. Ook zij profiteert ervan dat Den Haag in de zestiger
jaren dé popstad van Nederland is. Haar leren creaties met franjes en sierspijkers zijn erg
gewild bij popartiesten en bands zoals Q65, The Sandy Coast, The Shoes, The Tee
Set en Livin’Blues, later
ook bij Anouk en Candy Dulfer. De beroemde Amerikaanse zangeres Diana Ross wordt
regelmatig door Carla V in het leer gestoken, ze bestelt rond de zestig
modellen bij haar. Het
metallic blauw-leren pak dat Jerney Kaagman van de band Earth
& Fire in 1979 draagt tijdens de vertolking van de hit ‘Weekend’ in een videoclip
voor AVRO’s Toppop, staat nog steeds bij elke ‘oudere jongere’ op het netvlies
gebrand en is in het museum van Beeld en Geluid in Hilversum te bekijken. Het modeatelier met coffeeshop van Carla V in de
Frederikstraat is door Golden Earring-zanger Barry Hay tot Peppermint gedoopt
en bestaat nog steeds als lunch- en ontbijtrestaurant.
Met dank voor de foto’s aan de modeafdeling van
Kunstmuseum Den Haag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.