Reliëfs vol herinneringen aan de jaren zestig
Den Haag Centraal , 25 juni 2020
Paul
Steenhauer maakt objecten van verschillende materialen. Licht, schaduw en ritme
zijn daarin belangrijker dan de voorstelling op zich.
Het
thema van Steenhauer is al zolang hij schildert ‘landschap zonder landschap te
zijn’. Hij werkt meestal traditioneel: olieverf op doek of paneel. De voorstelling
daarentegen is nooit conventioneel. Steenhauer geeft in zijn schilderijen een
werkelijkheid weer die – zo zegt hij zelf – niet direct zichtbaar, maar wel
waarneembaar is.
De
landschappen die hij maakt, zijn strak van lijn. De vlakken bestaan uit koele vervagende
kleuren in verschillende tinten groen en blauw. De lijn van de horizon ligt meestal
op traditionele hoogte, op driekwart van het doek, soms iets lager, als het
zogenaamde ‘vogelperspectief’. Er zijn vage aanduidingen van heuveltoppen of
gebouwen. Ook het hemelruim is strak, er is geen wolkje te zien. “Het landschap
is slechts een herinnering aan wat men daaronder pleegt te verstaan, er is geen
leven onder noch boven de horizon, er zijn alleen strak geschilderde
kleurvelden,” zegt hij over zijn werk.
Licht
en schaduw
Van
1971 tot 1974 maakte Steenhauer al een serie driedimensionale objecten op
paneel. Hij experimenteerde met verschillende metalen. Het was in de periode
dat het werk van beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven (1914 – 1994) heel erg in
de belangstelling stond. De expressie van materiaal was daarbij erg belangrijk,
zoals het werken met ribkarton. Schoonhoven verdiepte zich in de steeds veranderende
lichtwerking op zijn reliëfs.
Vanaf
de periode in de jaren zeventig begon ook Steenhauer allerlei materialen te
verzamelen met het idee om er ooit nog eens iets mee te doen. In 2017 was het
zover en begon hij met het maken van ruimtelijke composities wat resulteerde in
de tentoonstelling ‘Formaties’. Kleur is geheel afwezig. Er zijn wit
geschilderde reliëfs van allerlei materialen, op papier geplakt. Repeterende
vormen die voor een ritmisch effect zorgen. Bij het minutieus bekijken, wordt
hier en daar duidelijk wat er onder de witte verflaag zit. Soms zijn het
toetsen van een computer, een stopcontact, dopjes, radertjes of ondefinieerbare
bolletjes. Er zijn ook composities die goudkleurige elementen bevatten die op
uit elkaar gehaalde uurwerken lijken. Materialen met een zachte koperkleurige
glans. Maar dat is allemaal niet belangrijk. Het gaat om de formatie, de manier
waarop het in elkaar geschoven is. Licht en schaduw doen de rest. Het werk van
Paul Steenhauer roept toch een emotie op: een herinnering aan de jaren zestig.
‘Formaties’,
t/m 7 juli 2020 in Pulchri Studio. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.