Thuis
is niet altijd veilig
Het thema van de Papier Biënnale in Museum Rijswijk draait dit jaar om eigen huis en haard. Kunstenaars tonen hun persoonlijke ervaringen.
In
Museum Rijswijk is dit jaar in de zomermaanden weer een indrukwekkende tenttoonstelling
van en met papier te zien. De Papier Biënnale en Textiel Biënnale wisselen
elkaar elk jaar af, de tentoonstellingen hebben inmiddels internationale
bekendheid opgebouwd.
De
kunstenaars zijn in het museum nog bezig met het opbouwen van hun installaties.
Veel objecten worden ter plekke gemaakt, speciaal voor deze tentoonstelling.
Midden op de vloer zit papierkunstenaar Quentley Barbara (Willemstad, Curaçao,
1993) omringd door gebruikte kartonnen dozen en zilverkleurige ducttape, in
zijn hand een stanleymes. Naast hem staat een grote papieren kop van een oudere
vrouw, een portret van zijn grootmoeder. Barbara maakt installaties van karton,
het gezin waarin hij opgroeide speelt daarin een grote rol. Op zijn dertiende
werd hij opgenomen in de gemeenschap van Instituto Buena Bista op Curacao,
opgezet door de kunstenaars David Bade & Tirzo Martha. Tot zijn achttiende
heeft Barbara daar gewerkt, toen besloot hij naar Nederland te gaan om aan de
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag te gaan studeren. In
2018 werd hij gekozen tot de ‘Best of Graduates’ met zijn eindexamenwerk ‘The
Foreigners’. Het bestond uit een ruimte van gerecycled karton met daarin
willekeurig geplaatste en meer dan levensgrote hoofden van zijn familieleden.
Het werk van Suzanne Inglada (Banyeres del Penedes, Spanje, 1983) bestaat uit uitgeknipte groepen mensen op groot formaat, die in een gewelddadige of emotionele actie verwikkeld zijn. Zij is geïnspireerd door de Spaanse en Catalaanse cultuur, de geschiedenis en de politiek. Geweld en macht, ook in de huislijke omgeving, zijn onderwerpen die haar intrigeren. De figuren zijn zowel midden in de ruimte als tegen de wand geplaatst, het geheel geeft op die manier de indruk van een theaterscène. Inglada volgde eerst een theateropleiding in Barcelona en koos toen toch voor de beeldende kunst. Haar werk viel al eerder op tijdens Art Rotterdam 2020 in de stand van galeriehouder Maurits van der Laar.
Bootvluchtelingen
Heel mooi is de installatie van Anna van
Bohemen (Rotterdam, 1948). Trossen met papieren ogen hangen aan de wand. Elk
oog zit in een papieren kommetje, ze zijn met garen aan elkaar gezet. In
verschillende culturen staat het oog voor bescherming tegen het kwaad. Ogen
worden aan de gevel van het huis of voor het raam gehangen om de bewoners tegen
kwade geesten te beschermen. Aan de andere wand hangen stroken die bestaan uit
brieffragmenten, archieven uit het verleden. Ervóór staan van papier gevlochten
manden in een kring, op wankelende pootjes. Het natuurlijke materiaal is
prachtig van kleur. Alle elementen - de ogen, de
brieven en de manden - maken deel uit van jeugdherinneringen
van Van Bohemen. Haar moeder kwam oorspronkelijk
uit Polen. Na de Tweede Wereldoorlog was het lange tijd niet mogelijk om terug
te gaan. Toen dat wel weer kon, reisde de 10-jarige Anna mee, zo leerde zij het
leven in Polen kennen. Op markten en in huizen zag ze overal gevlochten manden
staan met daarin fruit, gebak en pasteien.
Voor haar staan de manden gelijk aan gastvrijheid en een ‘welkom thuis’.
De
installatie ‘Vita di Cartone’ van Gianfranco Gentile (Verona,
Italië, 1949) belooft heel indrukwekkend te worden.
Het werk dat nu nog op de grond ligt uitgespreid, zal
straks opgehangen worden. Op de tekening, gemaakt met pastelkrijt, zijn mensen
afgebeeld die op elkaar gedrukt in een bootje zitten. De bedoeling is dat er
steeds opnieuw water over het werk zal gaan stromen, dat uit flessen loopt die
erboven opgehangen worden. Het kwetsbare werk dat op gelaagd en gerecycled karton gemaakt is, zal dan letterlijk
verdwijnen. Verdrinken, zoals ook de bootvluchtelingen kans maken om tijdens
hun overtocht te verdrinken.
De tentoonstelling is een
ontdekkingsreis langs allerlei verschillende thuissituaties en herinneringen,
met steeds weer verrassende en onverwachte ontknopingen.
Papier
Biënnale ‘THUIS/HOME’ in Museum Rijswijk, van 28 juni t/m 15 november 2020.
Meer informatie www.museumrijswijk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.