Diorama
met muren, pleinen en grimmige stiltes
Artikel in Den Haag Centraal van 15 januari 2022
Mark van Overeem is gefascineerd door muren die je kunnen beschermen, maar tegelijkertijd ook isoleren. Achter de ramen van straatgalerie De Spelonk maakte hij een installatie, als in een kijkdoos.
Achter
de blinde muren van Haagse musea bevindt zich een schat aan kunst, maar we
kunnen er nog steeds niet bij. Voor de echte kunstliefhebber is het een moeilijke
tijd, maar voor wie goed zoekt, is er toch nog wel iets te vinden. Straatgalerie
De Spelonk biedt met de tentoonstelling ‘Façade Façade’
van de Haagse kunstenaar Mark van Overeem (1970) een kunstbeleving die
geheel coronaproof is. De installatie is door de ramen te zien, zij het alleen als
het licht aan is: ’s morgens vroeg en vanaf het invallen van de schemering.
Vanaf de stoep kun je door de ramen van het
pand naar binnen kijken, waar lampen in een regelmatig ritme aan en uit knipperen.
Het trekt aandacht, voorbijgangers blijven stilstaan. Er is een zekere concentratie nodig om de
details van het werk goed te kunnen zien, want zodra je blik ergens op gefocust
is, gaat het licht alweer uit. Je krijgt het beeld nooit duidelijk op je
netvlies en dat schept een zekere spanning. Wat ligt er op de grond van de
gesuggereerde vlaktes achter de ramen? Je weet het niet precies.
Trompe-l’oeil
Sinds
september 2020 gebruiken kunstverzamelaars
Bart Dirks (journalist van de Volkskrant) en Roeland Merks (hoogleraar
mathematische biologie) een deel van hun woonhuis aan de Valkenboslaan als
kunstruimte. De installatie van Van Overeem wordt door de galeriehouders een ‘site specific
diorama’ genoemd, het is alsof je een blik in een kijkdoos werpt.
Je ziet terreinen die door muren omzoomd worden, ze zijn in een sterk en
onmogelijk perspectief afgebeeld, als een trompe-l’oeil, een optische illusie. De
beelden doen denken aan het permanente toneeldecor van het oudste renaissancetheater
van Europa, dat in het Italiaanse Vicenza staat. Teatro Olimpico werd daar
neergezet door de architect Palladio, het decor is van zijn leerling Vincenzo Scamozzi.
Oneindig lange straten lijken in een punt aan de horizon te verdwijnen, in
werkelijkheid zijn de straten maar enkele meters lang. Ook in de installatie
van Van Overeem lopen de zijlijnen van zijn terreinen scherp omhoog, zijn
horizon ligt verborgen achter hoge muren.
Mark van Overeem is gefascineerd door terreinen
en muren. Muren die kunnen beschermen maar die ons net zo goed kunnen isoleren
van de buitenwereld. Vaak zijn het door de mens aangebrachte grenzen, zoals bijvoorbeeld een afscheidingsmuur. Maar waarom
bouwen we steeds meer beveiligingshekken, afscheidingsmuren en andere
barrières? Zijn we bang, of onverschillig? Wie proberen we eigenlijk tegen te
houden: de ander, of onszelf? Dat zijn vragen die hij de toeschouwer voorlegt.
Prikkeldraad
De foto’s voor ‘Façade Façade’ maakte Van
Overeem bij de muur die de Westelijke Jordaanoever scheidt van Israël en bij de
Jungle van Calais, het Franse vluchtelingenkamp dat enkele jaren geleden
ontruimd werd. Zijn installatie toont de verlaten terreinen en het verval ervan,
met achter het linker raam de muren van de Israëlisch-Palestijnse grens en
rechts die van Calais. Alles is grijs en stoffig en weerspiegelt een grimmige sfeer.
Bovenaan de muren is prikkeldraad aangebracht. Op de daken van de gebouwen erachter,
zijn vormen te zien die op wapens lijken, hier en daar staat nog een verdwaalde
boom. Langs het beton groeien wat grassprieten, die altijd en overal weer
opkomen waar nog een randje aarde te vinden is, als de hoop op een nieuw en beter
leven. Ergens staat een deel van een zuil, er ligt ondefinieerbare rommel op de
brokkelige grond.
Zodra het licht dooft, zie je alleen nog jezelf,
weerspiegeld in de ruit. Zo blijft de kijker van ‘Façade Façade’ toch een
buitenstaander.
Mark van Overeem, ‘Façade Façade’ t/m
dinsdag 1 maart. Straatgalerie De Spelonk, Valkenboslaan 74. Meer informatie
www.de spelonk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.