De
verdwenen schilderijen van Vermeer
Bij
galerie Schippers hangt het werk van vijf meester-schilders, waaronder twee
Hagenaars, die meededen aan het tv-programma ‘De nieuwe Vermeer’. In het
Mauritshuis op een steenworp afstand zijn de winnende schilderijen te zien.
Sinds de opening van de tentoonstelling ‘Vermeer’ in het Rijksmuseum lijkt heel kunstlievend Nederland in het teken van Johannes Vermeer te staan. Iedereen wil alles weten over deze schilder uit Delft: over zijn eigenzinnige gebruik van het perspectief, over de mysterieuze doorkijkjes en het heldere daglicht dat altijd van links het interieur instroomt, de overvloed aan details, de subtiele glimlichten en de ingetogen emoties. Nog nooit - en waarschijnlijk ook nooit meer - zijn zoveel van zijn schilderijen bij elkaar gebracht.
Zes schilderijen van Vermeer (1632-1675) zijn al lang geleden verdwenen, zoekgeraakt, gestolen of vergaan. Ze staan alleen met hun titel en een paar zinnen omschreven op oude veilinglijsten, afbeeldingen ervan bestaan niet. Dat was aanleiding voor Omroep MAX om een televisieserie te maken met de titel ‘De nieuwe Vermeer’. Duizenden mensen uit heel Nederland gaven zich op voor het programma.
In
elke aflevering staat een van de verdwenen werken centraal, iedereen mag een
werk inleveren met een eigen interpretatie van het werk van Vermeer. Hoe zou
het verdwenen werk van Vermeer eruit hebben gezien? Daarnaast strijden per
aflevering twee meester-schilders om de eer een schilderij te maken dat die
verdwenen Vermeer zou kunnen zijn. De experts Abbie Vandivere, restaurator
van het Mauritshuis en Pieter Roelofs, hoofd schilder- en
beeldhouwkunst van het Rijksmuseum begeleiden de deelnemers tijdens het
maakproces en besluiten uiteindelijk ook wie de winnaars zijn.
Haagse meester-schilders
Onder
de meester-schilders zijn ook twee Hagenaars: Titus Meeuws en Arjan van Gent. “Ik
vind het een geweldige uitdaging,” zegt Meeuws. Hij is schilder van Haagse
stadsgezichten, zijn stijl is impressionistisch, heel anders dan de stijl van
Vermeer. “Het is moeilijk,” voegt hij toe. “Er zijn sowieso maar weinig
Vermeers en daarvan zijn er maar twee ‘stadsgezichten’, die ook nog eens heel
verschillend zijn.”
Het
verdwenen schilderij dat in zijn aflevering centraal staat heet ‘Het tweede
straatje’. Is het verwant aan het bekende ‘Straatje van Vermeer’ of is het
juist heel anders? Lijkt het misschien toch meer op het ‘Gezicht op huizen in
Delft’? In een opname van het tv-programma is te zien dat Meeuws fietsend door
Delft naar de Hollandse lucht kijkt en dat heel inspirerend vindt, maar hij corrigeert
zichzelf ter plekke. “Ik moet niet zomaar een lucht schilderen, maar een lucht
zoals Vermeer die geschilderd zou hebben.”
Het
mooiste in zijn uiteindelijke werk is het mansfiguurtje dat samen met zijn hond
door een poortje loopt, overgoten met een nevelachtig licht. Het is
tegelijkertijd zijn valkuil. “Zo zou Vermeer het nooit geschilderd hebben,”
zegt de jury streng.
Mythologie
In
de derde aflevering van ‘De nieuwe Vermeer’ is de Haagse Arjan van Gent een van
de meester-schilders, hij heeft al heel wat ervaring want in 2012 deed hij mee
aan ‘Sterren op het Doek’. Zijn aflevering staat in het teken van de
mythologie. ‘Venus, Jupiter en Mercurius' is een van de weinige mythologische
werken die Vermeer maakte. Al honderden jaren is het schilderij verdwenen. Het
enige aanknopingspunt is ‘Diane en haar nimfen’ dat in het Mauritshuis hangt en
dat de schilder in zijn beginjaren maakte. Het is fel van kleur en nauwelijks
herkenbaar als een Vermeer. Ook Van Gent heeft moeite met het aanpassen. De meester-schilders
krijgen allebei een doek op hetzelfde formaat, met de opdracht dat het een
liggende voorstelling moet worden, maar Van Gent vindt dat het een driehoekscompositie
moet worden en dat past niet in het liggende formaat.
In
de serie is goed te zien hoe obsessief de schilders met de opdracht bezig zijn.
De tijdsdruk is hoog en emoties gaan een rol spelen. “Ik droom er zelfs van,”
zegt Arjan van Gent op het laatst. In de week voor de uitzending krijgt hij een
grote klap te verwerken. Het model dat hij voor zijn Jupiter gebruikte, de Haagse
acteur Ernst Drukker, overlijdt plotseling aan een hartaanval. “Dat geeft dit
werk een nóg diepere betekenis voor mij,” zegt hij.
De zes winnende werken van de
wedstrijd ‘De Nieuwe
Vermeer’ zijn (zonder tickets) te
zien in de foyer van het Mauritshuis, vijf
van de ‘verliezers’ hangen bij galerie Schippers in de Kazernestraat, de
locaties liggen op zes minuten lopen van elkaar.
‘De nieuwe Vermeer’ t/m zondag 4 juni in Het Mauritshuis en t/m zaterdag 8 april in galerie Schippers, di t/m zaterdag van 10.00 – 17.00 uur. Meer informatie www.mauritshuis.nl en www.galerieschippers.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.