woensdag 12 april 2023

Soep valt in de prijzen

Artikel Den Haag Centraal maart 2023

Pien Hazenberg is dit jaar met een actueel werk de winnaar van de Jacob Hartog Prijs, die werd uitgereikt in Pulchri Studio. Ze gaat in op gebeurtenissen om haar heen en past stijl en materiaal aan bij het onderwerp.

In het voorjaar vindt in Pulchri Studio elk jaar de ledententoonstelling plaats, waar alle kunstenaars werk voor kunnen inzenden. De verschillende stijlen hangen door elkaar, wat het moeilijk maakt om te beoordelen welk werk in aanmerking komt voor de Jacob Hartog Prijs. De prijs is in 1952 ingesteld door Jacob Hartog, met als doel de belangstelling voor beeldende kunst te bevorderen en kunstenaars te stimuleren in het maken ervan. Het winnende kunstwerk krijgt een bedrag van 2500 euro. Er waren deze keer 258 inzendingen. Het was geen makkelijke opgave voor de jury, maar de drie genomineerden sprongen er duidelijk uit.


Hendrik Duijn leverde een drieluik in met de titel ‘The weary world’. Op het eerste gezicht lijken de drie voorstellingen op traditioneel geschilderd werk. Die indruk wordt nog eens versterkt door de brede klassieke lijsten, maar het middelste schilderij heeft rechtsonder een spierwit rechthoekig vlak. Niemand ontkomt aan de neiging om dichterbij te gaan kijken en zich af te vragen wat er aan de hand is. Onwillekeurig ontstaat dan de neiging om het vlak aan te raken of misschien wel eraf te krabben. Het lijkt alsof er een papiertje tegenaan gewaaid is. Het hoort er niet, maar het zit er toch.

Annelies Landsman stuurde vier werken in waarvan het werk ‘Boetsja vrouw 1’ genomineerd werd. Ze combineerde zwartwit foto’s met de zachte kleuren van borduurwerk en pastelkrijt. Een vrouw kijkt naar een vernietigde wereld, haar rok is versierd met bloemen in verschillende kleuren borduurzijde. “Het is een ode aan de sterke vrouwen en kinderen tijdens de oorlog in Oekraïne,” zegt Landsman.


Actueel 

De winnaar is Pien Hazenberg met ‘The art of rebellion’. Ze nam het bekladden van kunst door klimaatactivisten als onderwerp. Het moment dat het meisje met de parel in het Mauritshuis besmeurd werd, staat de meesten van ons nog duidelijk voor de geest. Een activist plakte zijn hoofd aan de glasplaat die voor het schilderij zat en gooide een rode vloeistof over zich heen. Hazenberg nam een goedkope poster van de beroemde zeefdruk ‘Campbell’s Soup Can’ van Andy Warhol en voegde een klodder rode verf toe die tomatensoep moet verbeelden. De actualiteit in het werk van Pien Hazenberg wordt erg gewaardeerd door de jury.

“Ik heb heel veel geluk gehad met hoe de verf naar beneden kwam,” zegt Hazenberg. “Dat is natuurlijk altijd een kwestie van toeval, maar het is precies geworden zoals ik het wilde. Ik ben naar de winkel gegaan en heb gevraagd of ze verf in de kleur van tomatensoep hadden. De poster heb ik gekocht en die heb ik net zo ingelijst als hij in het museum hangt. Gelukkig kwam de verf goed naar beneden. Die klodder moet mooi vallen, je kunt niet meer gaan smeren, je kunt alleen een beetje sturen.”

Wat de tentoonstellingscommissie helaas niet goed begrepen heeft, is dat het werk op ooghoogte zou moeten hangen. Het is de essentie van het werk: een schilderij dat besmeurd wordt, moet bereikbaar zijn. Het hangt nu zo hoog dat je er tegenop moet kijken.

Hazenberg is een Haags icoon, ze woonde en werkte jarenlang in Den Haag, werd in de jaren tachtig bekend met de beschilderde Engeltjestram die door Den Haag reed en gaf les aan de Vrije Academie. Het werk van Hazenberg blijft constant en gaat niet met de stijlen van het moment mee. “Mijn werk is altijd actueel, ik ben niet uit op een eigen stijl. Iedere keer als ik een onderwerp de moeite waard vind, pas ik mijn techniek en materiaal aan bij datgene wat het onderwerp het beste belicht. Het gaat mij er niet om dat je meteen ziet: dat is een Hazenberg, maar het gaat om het werk zelf. Ik ben alleen maar de maker, het werk verkondigt ook niet mijn mening. Ik observeer symptomen en geef ze weer,” aldus Hazenberg.

‘Voorjaarssalon’ nog t/m zondag 30 april in Pulchri Studio. Meer informatie www.Pulchri.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...