donderdag 28 februari 2019



Schilderen als Holbein, maar dan anders
Sebastian Gögel is een ‘tattoo-artist’ die ook museaal werk maakt. Zijn grote frustratie is, dat men dat in de gerenommeerde kunstwereld niet altijd accepteert.

Door Margreet Hofland voor Den Haag Centraal

Galerie Hoorn & Reniers aan de Toussaintkade bestaat nog maar anderhalf jaar, desondanks exposeert er nu een kunstenaar wiens werk is opgenomen in de collecties van verschillende grote musea. Sebastian Gögel (1978) woont en werkt in Leipzig en is vanwege zijn tentoonstelling ‘Grote Straat’ even in Den Haag. “Nederland is dol op mijn werk,” zegt hij. Gögel is een flamboyante persoonlijkheid die in een mengeling van Duits en Engels, ondersteund met weidse gebaren, vertelt wat hem drijft tot het maken van zijn schilderijen en tekeningen. Beide handen zijn getatoeëerd, met rode bloemen en donkere vlakken. Zijn werk heeft vaak iets duisters. Het is aantrekkelijk maar kan tegelijkertijd ook afstoten.
Sebastian Gögel komt oorspronkelijk uit een gebied waar de Duitse, renaissanceschilders Cranach en Dürer vandaan komen. “Alles is hier streng en hard, zowel het landschap als hoe de mensen hier spreken: met harde en scherpe woorden. De oude meesters schilderden met strakke omlijningen, heel grafisch. Dat heeft invloed gehad op mijn werk. Ik ben ook een groot bewonderaar van Holbein.”
Die sterke harde belijning is terug te vinden in het werk van Gögel. Hij maakt zowel abstract als figuratief werk, maar de lijnvoering is steeds duidelijk herkenbaar als die van hem. In het abstracte werk zijn golvende bewegingen te zien, organische krullende vormen die weer terugkomen in de achtergronden van zijn figuratieve werk.

‘Overleven’
Gögel is een veelzijdig kunstenaar, hij werkt in allerlei verschillende disciplines. Het is maar net wat op dat moment zijn voorkeur heeft. Daarnaast heeft hij een tattooshop, hij noemt zichzelf een ‘Tattoo-artist’.
“Voor mij is heel belangrijk dat ik van mijn werk kan leven. Dat kunnen niet veel kunstenaars zeggen. In de kunstwereld vindt men dat je alleen maar goed bent als je kiest voor één ding. ‘Fuck you’, zeg ik dan. Ik houd mijzelf al 15 jaar in leven met alleen kunst en ik kan nog steeds overleven. Ik hoop ook dat mijn tatoeages op een gegeven moment herkend worden als die van mij.”
In het schilderij ‘Leumund’ uit 2017 komt alles bij elkaar. Het is een werk waarin twee karikaturen van mannen elkaar omhelzen. De mannen hebben een afstotelijke grijns, toch spreekt er ook liefde en humor uit het werk.
“Ik kan niet schilderen zonder euforie. Ik ben vaak ‘out of office’ Dat is mijn karakter. Er staan lege doeken in mijn atelier en ik weet nooit wat het gaat worden. Dan begin ik en de volgende dag vernietig ik het weer. Ik probeer te ontdekken wat de problemen tussen mensen zijn. Er zijn altijd twee kanten in een mens: de goede en de slechte. Ik probeer uit te vinden welke dat in mijzelf zijn. We hebben allemaal een donkere kant.”
Wegens grote belangstelling is de tentoonstelling ‘Grote Straat’ met een week verlengd.

Sebastian Gögel met ‘Grote straat’ in galerie Hoorn en Reniers, nog tot en met zondag 3 maart.  Meer informatie www.hoornreniers.com

1 opmerking:

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...