woensdag 6 februari 2019




Dansende kleurvlekken en stoere motorrijders
Door Margreet Hofland voor Den Haag Centraal

Uit de nalatenschap van kunstenaar Jurjen de Haan is een tentoonstelling samengesteld. De familie wil graag dat zijn schilderijen en die van zijn eerder overleden levenspartner terechtkomen bij degenen die het op waarde weten te schatten.
Margreet Hofland

Levenspartners en kunstenaars Jurjen de Haan (1936 – 2018) en Maarten van Dreven (1941 – 2001) zijn een begrip in de Haagse kunstwereld. Vorig jaar overleed Jurjen de Haan. Door de familie is nu een selectie gemaakt uit de nalatenschap van De Haan om te worden tentoongesteld in Pulchri Studio. In de grote Mesdagzaal worden 81 werken geëxposeerd, 59 van Van Dreven en 22 van De Haan. Bij de keuze van het werk is geprobeerd de verschillende stijlperiodes van de kunstenaars te laten zien, sommige zijn wat breder vertegenwoordigd dan andere. Er zullen veel grote doeken hangen, beide kunstenaars werkten graag op groot formaat. Naast het geëxposeerde werk zijn er mappen met tekeningen, schetsen, foto’s en portretten. Het werk zal voor redelijke prijzen te koop worden aangeboden. De familie wil het dat het voor iedereen mogelijk blijft om iets aan te schaffen.
De Haan en Van Dreven vormden een kleurrijk koppel. Jarenlang gaven ze, naast hun kunstenaarschap, allebei les aan de Academie voor beeldende kunsten te Arnhem. Maarten van Dreven volgde oorspronkelijk een modeopleiding en dat was vooral in zijn vroege werk goed te zien. Zijn prachtig uitgewerkte tekeningen van sportmaskers, portretten en ondergoed maakte hij in de jaren zeventig, zijn homo-erotische, expressionistische tijd viel aan het begin van de jaren tachtig. Nog later werd zijn werk steeds losser en spontaner.
Jurjen de Haan liet zich aanvankelijk inspireren door de Cobragroep. Zijn werk was kleurig, maar meer doordacht en geordend dan dat van de Cobraschilders. Hij gold als belangrijke vertegenwoordiger van de Nieuwe Haagse School, waartoe ook generatiegenoten werden gerekend als Pat Andrea, Walter Nobbe, Aat Verhoog en Peter Blokhuis. In 2003 kocht gemeente Den Haag een werk van hem om cadeau te doen aan prins Willem-Alexander en prinses Maxima bij de geboorte van hun eerste dochter Amalia. ‘Stapeling met blauwkop’ werd omschreven als 'een opgewekt schilderij met kleurvlekken die naar boven toe stuwen'.

Fotorealistisch
Er kwam een periode dat Van Dreven en De Haan samenwerkten en dat resulteerde in fotorealistisch werk. De voorstellingen van motorrijders in veelkleurige leren pakken, helmen, motorbrillen en laarzen werden direct een succes. Ze fotografeerden de langsrijdende motorrijders vanuit de auto of gingen bij stoplichten achter hen staan om met een telelens foto’s te maken. Via het nummerbord kon het adres later achterhaald worden en de motorrijders kregen een uitnodiging voor de expositie. Maar kopen deden ze nooit, want het geld ging liever naar een nieuwe motor.
Na deze periode keerde Jurjen de Haan terug naar zijn oorspronkelijke expressieve werk. Hij schilderde dansende kleurvlekken met donkere contouren die zich over het doek leken te bewegen. Het blijft opmerkelijk dat een willekeurige verfvlek van Jurjen de Haan altijd herkenbaar bleef als een vlek van Jurjen de Haan. Soms verwerkte hij zijn gedichten in de schilderijen, met een mooie puntig handschrift.
In het jaar 2000 begon hij voor een opdrachtgever elke dag één werk te maken. Het zou de meest emotionele periode uit zijn leven worden, want in 2001 overleed Maarten van Dreven. Een gebeurtenis waar hij eigenlijk nooit overheen kwam. De laatste jaren was hij niet meer in staat om te schilderen.

‘Hommage aan twee Haagse kunstenaars’, van zondag 12 januari t/m zondag 3 februari in Pulchri Studio. Meer informatie www.pulchri.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

Candid Camera gericht op Schevenings strand Artikel Den Haag Centraal van 4 juni 2020 Museum Panorama Mesdag brengt met de tentoonste...