Dansende kleurvlekken en stoere motorrijders
Door Margreet Hofland voor Den Haag Centraal
Uit
de nalatenschap van kunstenaar Jurjen de Haan is een tentoonstelling
samengesteld. De familie wil graag dat zijn schilderijen en die van zijn eerder
overleden levenspartner terechtkomen bij degenen die het op waarde weten te
schatten.
Margreet Hofland
Levenspartners en kunstenaars Jurjen de Haan
(1936 – 2018) en Maarten van Dreven (1941 – 2001) zijn een begrip in de Haagse kunstwereld.
Vorig jaar overleed Jurjen de Haan. Door de familie is nu een selectie gemaakt
uit de nalatenschap van De Haan om te worden tentoongesteld in Pulchri Studio. In
de grote Mesdagzaal worden 81 werken geëxposeerd, 59 van Van Dreven en 22 van De Haan. Bij de keuze van het
werk is geprobeerd de verschillende stijlperiodes van de kunstenaars te laten
zien, sommige zijn wat breder vertegenwoordigd dan andere. Er zullen veel grote
doeken hangen, beide kunstenaars werkten graag op groot formaat. Naast het geëxposeerde
werk zijn er mappen met tekeningen, schetsen, foto’s en portretten. Het werk zal voor redelijke
prijzen te koop worden aangeboden. De familie wil het dat het voor iedereen
mogelijk blijft om iets aan te schaffen.
De
Haan en Van Dreven vormden een kleurrijk koppel. Jarenlang gaven ze, naast hun
kunstenaarschap, allebei les aan de Academie voor beeldende kunsten te Arnhem. Maarten
van Dreven volgde oorspronkelijk een modeopleiding en dat was vooral in zijn
vroege werk goed te zien. Zijn prachtig uitgewerkte tekeningen van
sportmaskers, portretten en ondergoed maakte hij in de jaren zeventig, zijn
homo-erotische, expressionistische tijd viel aan het begin van de jaren
tachtig. Nog later werd zijn werk steeds losser en spontaner.
Jurjen
de Haan liet zich aanvankelijk inspireren door de Cobragroep. Zijn werk was
kleurig, maar meer doordacht en geordend dan dat van de Cobraschilders. Hij
gold als belangrijke vertegenwoordiger van de Nieuwe Haagse School, waartoe ook
generatiegenoten werden gerekend als Pat Andrea, Walter Nobbe, Aat Verhoog en
Peter Blokhuis. In 2003 kocht gemeente Den Haag een werk van hem om cadeau te
doen aan prins Willem-Alexander en prinses Maxima bij de geboorte van hun
eerste dochter Amalia. ‘Stapeling met blauwkop’ werd omschreven
als 'een opgewekt schilderij met kleurvlekken die naar boven toe stuwen'.
Fotorealistisch
Er
kwam een periode dat Van Dreven en De Haan samenwerkten en dat resulteerde in fotorealistisch
werk. De voorstellingen van motorrijders in
veelkleurige leren pakken, helmen, motorbrillen en laarzen werden direct een
succes. Ze fotografeerden de langsrijdende motorrijders vanuit de auto of gingen
bij stoplichten achter hen staan om met een telelens foto’s te maken. Via het
nummerbord kon het adres later achterhaald worden en de motorrijders kregen een
uitnodiging voor de expositie. Maar kopen deden ze nooit, want het geld ging
liever naar een nieuwe motor.
Na
deze periode keerde Jurjen de Haan terug naar zijn oorspronkelijke expressieve
werk. Hij schilderde dansende kleurvlekken met donkere contouren die zich over
het doek leken te bewegen. Het blijft opmerkelijk dat een willekeurige verfvlek
van Jurjen de Haan altijd herkenbaar bleef als een vlek van Jurjen de Haan. Soms
verwerkte hij zijn gedichten in de schilderijen, met een mooie puntig
handschrift.
In het jaar 2000 begon hij voor een
opdrachtgever elke dag één werk te maken. Het zou de meest emotionele periode
uit zijn leven worden, want in 2001 overleed Maarten van Dreven. Een
gebeurtenis waar hij eigenlijk nooit overheen kwam. De laatste jaren was hij
niet meer in staat om te schilderen.
‘Hommage aan twee Haagse kunstenaars’, van zondag
12 januari t/m zondag 3 februari in Pulchri Studio. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.