donderdag 2 mei 2019


Dictators en dierenleed in Pulchri
Marijke Gémessy en Pien Hazenberg zijn ieder op hun eigen manier sterk betrokken bij maatschappelijke misstanden. Dat resulteerde in een indrukwekkende gezamenlijke tentoonstelling. 

Door Margreet Hofland

Tien jaar geleden spraken kunstenaars Marijke Gémessy en Pien Hazenberg met elkaar af om samen te exposeren. Het resultaat daarvan is nu te zien in Pulchri Studio met de tentoonstelling ‘Getroffen’. “We hebben deze titel gekozen omdat het woord voor meerdere uitleg vatbaar is: we zijn beiden getroffen door maatschappelijke misstanden maar we treffen het ook dat we in een redelijk veilig land leven,” zegt Gémessy.
Marijke Gémessy maakt voornamelijk beelden, Pien Hazenberg schildert en tekent. Ze hebben grote bewondering voor elkaars werk. Wat hen bindt is de betrokkenheid met de wereld om hen heen. Bij Marijke Gémessy is dat vooral dierenleed, zij registreert de onzorgvuldigheid waarmee met dieren wordt omgegaan. Het werk van Pien Hazenberg reflecteert de spanningen en hysterie van de samenleving van vandaag.


Pien Hazenberg
Velen zullen zich Pien Hazenberg nog herinneren van de ‘Engeltjestram’ die ze beschilderde in 1994. Een opdracht van vervoersmaatschappij HTM in het kader van hun destijds 125-jarige bestaan. De Hagenaars waren dol op de tram en het veroorzaakte nogal wat commotie toen deze overgespoten werd ‘omdat hij te snel beschadigd zou raken’.
Voor de tentoonstelling in Pulchri Studio maakte Hazenberg reeksen portretten van bekende figuren die ooit negatief - of op een andere manier - in de publiciteit kwamen. Een serie van betrokkenen bij de ‘#Metoo’ beweging en: ‘Scary Men’, een greep dictators uit de vorige eeuw. ‘Life in the closet’, geeft bekende homo’s weer die hun geaardheid probeerden te ontkennen.
Pien Hazenberg maakt sjablonen en spuit deze op gebruikte stukken pakkarton. “Ik ben gefascineerd geraakt door deze techniek omdat de sjabloon het beeld op zijn essentie terugwerpt. De vergankelijkheid van het oude papier benadrukt de vluchtige indruk die belangrijk gebeurtenissen vaak achterlaten.”
Een hele wand wordt in beslag genomen door de installatie ‘Eindhoven Airport’ met 192 afbeeldingen. Ze vertegenwoordigen de slachtoffers van de vliegramp met de MH17 in 2014. “Niemand heeft de verantwoordelijkheid genomen voor die fatale vergissing met de MH17. De onafgebroken reeks kisten die uit de romp van het vliegtuig gedragen werd, duidt de omvang van het drama: 192 lichamen, alleen al uit Nederland, schoven uit de kont van het toestel. De beelden van de gelande slachtoffers op Eindhoven Airport zijn nog lang niet gesleten.”

Marijke Gémessy
Pangolin met paard, Marijke Gémessy. Foto Piet Gispen.
De keramische beelden van Marijke Gémessy zijn kleurrijk, vaak wordt die indruk nog eens versterkt door een streepje neonlicht dat zij toevoegt. De vrolijke kleuren weerhouden haar niet van de boodschap die ze wil overbrengen. Lange tijd speelde de bedreigde neushoorn een hoofdrol in haar werk, daar heeft zij nu de pangolin aan toegevoegd: het enige geschubde zoogdier - een miereneter - dat nog bestaat. Ze is erin geslaagd om het toch niet echt aantrekkelijke dier, grappig en aandoenlijk te laten overkomen. Het kruipt in en uit keramische potten en bestaand Chinees porselein, zelfs over de rug van een paard. “Het is een dier dat straks is uitgestorven en dat bijna niemand heeft gekend. In Azië wordt erop gejaagd. Men denkt dat de schubben als afrodisiacum werken, net als de hoorn van de neushoorn.”
Ook bij gewone alledaagse dieren zoals varkens, bijen en kippen ligt haar hart. “Hier, dichter bij huis, zijn wij geen haar beter, daar heb ik ook werk over gemaakt.” Ze doelt op haar installatie ‘Chicken run’. Twaalf (plof)kippen rennen met bord en al angstig weg over een gedekte tafel. In haar werk is humor nooit ver te zoeken.
Voor Marijke Gémessy zijn er nog twee belangrijke aanleidingen voor deze tentoonstelling. Ze wordt dit jaar 75 en ze is 55 jaar werkzaam als beeldend kunstenaar. Half mei verschijnt een oeuvrecatalogus: ‘Marijke Gémessy, passie en compassie in klei’. Al haar werk is daarin opgenomen.

‘Getroffen’, Marijke Gémessy en Pien Hazenberg. Vrijdag 3 t/m 26 mei in Pulchri Studio. De tentoonstelling wordt op 3 mei geopend door acteur/regisseur Eric Schneider. Meer informatie www.pulchri.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...