Rokende schoorstenen en spiegelende vloedlijnen
In
De Visrokerij in Scheveningen is gedurende twee weekenden een pop-up
tentoonstelling te zien van negen kunstenaars: ‘Hommage aan Zee’. Het rijke
vissersverleden herleeft.
Door
Margreet Hofland
Het
is steeds weer een verrassing waar Triple A Projects - die pop-up
tentoonstellingen organiseert en kunstwerken online aanbiedt - zijn tenten zal
opslaan. De locaties die VVD-raadslid en kunstliefhebber Det Regts samen met haar
vroegere studiegenoot Saskia Groeneveld uitkiest, zijn op zich al de moeite
waard om te bezoeken. Deze keer kozen zij voor De Visrokerij aan de tweede
binnenhaven in Scheveningen. De naam van de tentoonstelling is ‘Hommage aan de
Zee’. Negen kunstenaars uit Den Haag
en omstreken doen mee aan deze bijzondere expositie.
De
voormalige rederij stamt uit 1936 en staat op de monumentenlijst. In het complex vinden we de laatste
bewaard gebleven rokerij met boetzolder. De verbrokkelde en soms verschroeide
muren vormen een prachtige achtergrond voor de kunstwerken. De geur van de zee
drijft door de openstaande deuren naar binnen en doet herinneringen aan het
rijke visserverleden van Scheveningen herleven.
De authentieke fabrieksschoorsteen is een belangrijk
markeringspunt in de haven.
Wieke Terpstra baseerde er haar werk op. In de voormalige
rookkamer waar ze exposeert, zie je als je door het dakraam kijkt, de oude
schoorsteen omhoog torenen. Twintig jaar geleden studeerde Terpstra cum laude af
aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten met als thema
fabrieksschoorstenen.
“Ik vind ze gewoon aandoenlijk,” zegt ze. “Ik
ging me erin verdiepen en realiseerde mij dat een schoorsteen altijd een bron
van energie én een afvoer is. Ik wilde zelf een schoorsteen maken, maar dat
hoefde natuurlijk geen echte te zijn. Die schoonheid, daar kun je toch niet
tegenop. En toen ontdekte ik de papieren boterhamzak. Als je twee
boterhamzakjes openmaakt en de naden strak trekt, dan heb je een baksteen. Daar
kon ik mee bouwen. Destijds bouwde ik een schoorsteen van tweeëneenhalf bij
vier meter in een lokaal van de academie. Toen ik hoorde dat we in De
Visrokerij gingen exposeren was mijn keuze snel gemaakt. Deze is wel iets
kleiner.” Ze bouwde met haar papieren bakstenen om een verweerde kacheldeur heen
en inderdaad heeft haar schoorsteen iets aandoenlijks. Verderop staan nog wat
kleinere exemplaren, van papier of gelast, de laatste met een brandend vuurtje
en een rokende schoorsteen.
Diorama’s
Bij de entree hangt een serie foto’s van Rob van
’t Zelfde: ‘Spiegelingen’. Het zijn
weerspiegelingen van wandelaars
in de vloedlijn van de zee. Door de
rimpelingen in het water en het spel van het licht ontstaat er een nieuwe werkelijkheid.
Rob van 't Zelfde |
Opvallend zijn de Virtuele Diorama’s van Lotje
van Lieshout. In haar eigen ‘Wonderkamer’ in de rokerij exposeert ze combinaties van
schilderkunst en computeranimaties. Van Lieshout liet zich inspireren door
de diorama's uit de negentiende eeuw. Destijds waren deze voorstellingen in
plat vlak, nu maakt zij fantasiewerelden die in 360 graden te bekijken zijn. We
worden meegenomen onder de zeespiegel, zweven over continenten met dreigende
vulkaanuitbarstingen en belanden op eilanden en palmenstranden. In de Virtuele
Diorama's is alles een illusie. Elke toeschouwer kan zijn eigen verhaal bedenken. Het project zal dit
jaar nog een vervolg krijgen in het EYE Filmmuseum in Amsterdam.
In de achterste ruimte toont Lia Harkes haar video’s. Ze zwierf door
Ierland en constateerde dat de grenzen via land en zee tussen Noord- en
Zuid-Ierland nooit te herstellen zijn. Met een vlieger en in een witte overal ging
ze op zoek naar die grenzen. “Het enige wat de brexit zal veroorzaken zijn een
nieuwe onrust en smokkelarij,” zegt ze.
Wieke Terpstra |
‘Hommage aan de Zee’ Triple A Projects in De Visrokerij, Dr.
Lelykade 188-190, Scheveningen, op 30 en 31 mei en op 8 en 9 juni. Meer informatie www.allaboutartprojects.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.