‘Brood
en Spelen’ op het schelpenpad
Pulchri Studio combineert de jaarlijkse Najaarssalon met lunch en muziek op het Lange Voorhout.
Hemelsbreed scheelt het nog geen kilometer, maar het zijn twee werelden van verschil. Op het Malieveld woedt het geweld van een uitbundige kermis, op het Lange Voorhout wordt jeu de boules gespeeld en geluncht in de schaduw van de Lindebomen, met op de achtergrond muziek van een strijkje. Zondag 20 september is een zonnige dag. De laatste stuiptrekkingen van een uitzonderlijke zomer zijn overal in de stad waar te nemen, hier op het schelpenpad is de sfeer ontspannen en feestelijk.
Pulchri Studio organiseerde onder de naam ‘Brood en Spelen’ een lunch om het nieuwe artistieke seizoen in te luiden en nodigde buurtbewoners van het Lange Voorhout uit om een balletje op te gooien met ‘Jeu de Boules club Altijd Voor Waarts’. Er wordt fanatiek gespeeld, natuurlijk op gepaste afstand. Ballen ketsen op elkaar en intussen wordt het glas geheven en wordt geklonken op de komende activiteiten in Pulchri Studio. De driemansformatie Hot Club Collective speelt muziek uit de jaren dertig en tangonummers van Astor Piazzolla. Het is moeilijk de voeten stil te houden, maar dansen mag écht niet.
Picnic
Vlak voor de lunch vond de uitreiking van de
jaarlijkse Van Ommeren - De Voogt Prijs plaats,
tegelijkertijd met de opening van de Najaarssalon. Wegens de aangescherpte
coronaregels, was een uitgedund publiek in Pulchri Studio aanwezig. Honderden
mensen konden op het laatste moment toch niet naar binnen. Zelfs niet in aparte
groepen. Gelukkig kan het werk tot 12 oktober in de zalen bekeken worden.
De
winnaar van dit jaar is Leslie Gabriëlse met het werk ‘Picnic 4’, een moderne ‘Déjeuner
sur l’herbe’ maar dan zonder blote dame. Hij maakte een knappe combinatie van
stof en acrylverf. De jury noemt het een filmisch werk, ook vanwege het
bijzondere perspectief. De andere genomineerden zijn Jurjen
Ravenhorst en Peter Zwaan. Het werk ‘Acht
strepen’ van Ravenhorst lijkt op
afstand strak en geometrisch, maar van dichtbij wordt het handschrift van de
kunstenaar zichtbaar in de vorm van krasjes aan de randen van donkere banen.
Ook ‘Kaart’ van Peter Zwaan lokt de toeschouwer dichterbij. Het werk roept de suggestie op van een verfrommeld stuk papier, maar het lijkt eerder op een stuk huid. Bij beter kijken, kan het de beschouwer afstoten of zelfs walging oproepen, al was de jury het daar niet helemaal over eens. Sommigen bleven gefascineerd door de techniek en uitstraling van het werk.
Het
werk ‘Dans met Vogel’ van Martin Helm, was niet genomineerd, maar trekt
aandacht door het onderwerp. Het schilderij doet denken aan de neerdaling van
de Heilige Geest, met een Christusachtig portret en een fladderende duif. Ook prijswaardig
is het beeld ‘Cuidado La Tierra’ van Freddy Wubben, gemaakt van palmhout en
massief glas. Er is nog heel veel meer: er zijn 243 werken van 152 kunstenaars
te zien op deze Najaarssalon.
‘Najaarssalon’
tot 12 oktober Pulchri Studio.
Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.