Tijdreizen
met beelden
Museum Beelden aan Zee biedt aan de hand van vijf thema’s een reis door de geschiedenis van de beeldhouwkunst.
“Museum
Beelden aan Zee had dit jaar een ambitieuze tentoonstelling rond beeldhouwer Henri
Moore in de planning staan,” vertelt conservator Emma van Proosdij. “Maar op
een gegeven moment dachten we: het zit er niet in. Als je zo’n kostbare tentoonstelling
maakt, moet je ook heel veel publiek kunnen binnenlaten en dat kan nu even
niet. Deze tentoonstelling ‘Eigen+Beeld’ stond eigenlijk over twee jaar
geprogrammeerd, maar het kwam beter uit om alles naar voren te halen. We kwamen
na veel vergaderen via het scherm op de gedachte om onze eigen collectie met
aanvulling van werk van particulieren in te zetten en een thematische indeling
te maken. Onze vijf conservatoren hebben allemaal een eigen ‘hoofdstuk’
gemaakt. We willen ook laten zien dat de geschiedenis van de beeldhouwkunst
anders is dan de algemene kunstgeschiedenis.”
Aapjes
Door
een poortje komt de bezoeker de zaal binnen om direct tegenover vijf
tijdsbeelden van Jan Bronner van het Hildebrandmonument te staan, die in een
halve cirkel zijn opgesteld. “Hij is de aartsvader van de Nederlandse
beeldhouwkunst,” zegt Van Proosdij. “Bronner heeft heel veel Nederlandse
beeldhouwers opgeleid, die zelf ook weer leerlingen hadden. In zijn werk komt
heel veel samen. Alle elementen van de thema’s zijn in die beelden terug te
vinden, daarom is het een goed startpunt van de vijf verschillende lijnen, die
we met de overige beelden hebben uitgezet.”
Vanuit het werk van Bronner verspreiden de vijf lijnen zich over de zaal. De eerste, met als onderwerp het monument, is getiteld ‘Places to be’ met beelden van onder meer Charlotte van Pallandt, Mari Andriessen en Arie Schippers. “Dit is al direct heel anders dan in de schilderkunst, want monumenten zijn natuurlijk specifiek van de beeldhouwkunst.”
Even
verderop loopt de exotische lijn ‘Onbegrensd’, een onderwerp waar nu
voorzichtig mee omgegaan moet worden, omdat de benamingen soms als kwetsend worden
ervaren. Het bronzen beeld ‘Geheel de Uwe’ van Henk Visch is onderdeel van deze
lijn en is ook gebruikt in de aankondigingen van de tentoonstelling
‘Eigen+Beeld’. Het beeld bestaat uit een zwevende mensenfiguur met aapjes die
over de buik wandelen en die de volksvertellingen uit het Afrikaanse continent
moeten verbeelden.
Pistool
“De
derde lijn ‘Back tot he Future’ heeft als thema het classicisme, dit hoofdstuk
heeft onze directeur Jan Teeuwisse voor zijn rekening genomen. Ook dit is
specifiek voor de beeldhouwkunst die eeuwenlang voornamelijk het menselijk
lichaam als onderwerp nam,” vervolgt Van Proosdij. Het spierwitte beeld ‘I.S.
with Beretta 92 Semi-Automatic’ van Tom Puckey, is uitgevoerd in Carrara-marmer
en staat aan het einde van deze lijn. Op het eerste gezicht is een klassieke vrouwelijke
schoonheid uitgebeeld, gebaseerd op de Romeinse doornuittrekker, maar de jongedame
schiet zichzelf in de voet met een pistool.
Puckey zet
de vertrouwde middelen van de klassieke beeldhouwkunst in om zijn boodschap te
ondersteunen.
De
abstracte lijn ‘De innerlijke constructie’, begint met Anthony Caro, een
Engelse beeldhouwer die in staal werkte en vlak na de oorlog veel invloed had op
Nederlandse beeldhouwers. Als laatste in deze lijn staat een beeld van Auke de
Vries. Ten slotte is er de conceptuele lijn ‘Zonder Titel’ met werk van onder
anderen Mark Quin en Caspar Berger. Beelden met verhalen die soms belangrijker zijn
dan het beeld zelf.
Beelden
aan Zee organiseert vaker een tentoonstelling waar de bezoeker zelf met een
boekje in de hand doorheen kan dwalen. Deze bijzondere werken hebben allemaal
een eigen beschrijving, ook wordt van elk beeld de herkomst vermeld.
‘Eigen+Beeld’
in museum Beelden aan Zee tot 7 maart 2021. Meer informatie
www.beeldenaanzee.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.