maandag 5 oktober 2020

 

Tijdreizen met beelden

Artikel in Den Haag Centraal van 1 oktober 2020 

Museum Beelden aan Zee biedt aan de hand van vijf thema’s een reis door de geschiedenis van de beeldhouwkunst.



“Museum Beelden aan Zee had dit jaar een ambitieuze tentoonstelling rond beeldhouwer Henri Moore in de planning staan,” vertelt conservator Emma van Proosdij. “Maar op een gegeven moment dachten we: het zit er niet in. Als je zo’n kostbare tentoonstelling maakt, moet je ook heel veel publiek kunnen binnenlaten en dat kan nu even niet. Deze tentoonstelling ‘Eigen+Beeld’ stond eigenlijk over twee jaar geprogrammeerd, maar het kwam beter uit om alles naar voren te halen. We kwamen na veel vergaderen via het scherm op de gedachte om onze eigen collectie met aanvulling van werk van particulieren in te zetten en een thematische indeling te maken. Onze vijf conservatoren hebben allemaal een eigen ‘hoofdstuk’ gemaakt. We willen ook laten zien dat de geschiedenis van de beeldhouwkunst anders is dan de algemene kunstgeschiedenis.”

 

Aapjes

Door een poortje komt de bezoeker de zaal binnen om direct tegenover vijf tijdsbeelden van Jan Bronner van het Hildebrandmonument te staan, die in een halve cirkel zijn opgesteld. “Hij is de aartsvader van de Nederlandse beeldhouwkunst,” zegt Van Proosdij. “Bronner heeft heel veel Nederlandse beeldhouwers opgeleid, die zelf ook weer leerlingen hadden. In zijn werk komt heel veel samen. Alle elementen van de thema’s zijn in die beelden terug te vinden, daarom is het een goed startpunt van de vijf verschillende lijnen, die we met de overige beelden hebben uitgezet.”


Vanuit het werk van Bronner verspreiden de vijf lijnen zich over de zaal. De eerste, met als onderwerp het monument, is getiteld ‘Places to be’ met beelden van onder meer Charlotte van Pallandt, Mari Andriessen en Arie Schippers. “Dit is al direct heel anders dan in de schilderkunst, want monumenten zijn natuurlijk specifiek van de beeldhouwkunst.”

Even verderop loopt de exotische lijn ‘Onbegrensd’, een onderwerp waar nu voorzichtig mee omgegaan moet worden, omdat de benamingen soms als kwetsend worden ervaren. Het bronzen beeld ‘Geheel de Uwe’ van Henk Visch is onderdeel van deze lijn en is ook gebruikt in de aankondigingen van de tentoonstelling ‘Eigen+Beeld’. Het beeld bestaat uit een zwevende mensenfiguur met aapjes die over de buik wandelen en die de volksvertellingen uit het Afrikaanse continent moeten verbeelden.

 

Pistool

“De derde lijn ‘Back tot he Future’ heeft als thema het classicisme, dit hoofdstuk heeft onze directeur Jan Teeuwisse voor zijn rekening genomen. Ook dit is specifiek voor de beeldhouwkunst die eeuwenlang voornamelijk het menselijk lichaam als onderwerp nam,” vervolgt Van Proosdij. Het spierwitte beeld ‘I.S. with Beretta 92 Semi-Automatic’ van Tom Puckey, is uitgevoerd in Carrara-marmer en staat aan het einde van deze lijn. Op het eerste gezicht is een klassieke vrouwelijke schoonheid uitgebeeld, gebaseerd op de Romeinse doornuittrekker, maar de jongedame schiet zichzelf in de voet met een pistool. Puckey zet de vertrouwde middelen van de klassieke beeldhouwkunst in om zijn boodschap te ondersteunen.

De abstracte lijn ‘De innerlijke constructie’, begint met Anthony Caro, een Engelse beeldhouwer die in staal werkte en vlak na de oorlog veel invloed had op Nederlandse beeldhouwers. Als laatste in deze lijn staat een beeld van Auke de Vries. Ten slotte is er de conceptuele lijn ‘Zonder Titel’ met werk van onder anderen Mark Quin en Caspar Berger. Beelden met verhalen die soms belangrijker zijn dan het beeld zelf.

Beelden aan Zee organiseert vaker een tentoonstelling waar de bezoeker zelf met een boekje in de hand doorheen kan dwalen. Deze bijzondere werken hebben allemaal een eigen beschrijving, ook wordt van elk beeld de herkomst vermeld.

 

‘Eigen+Beeld’ in museum Beelden aan Zee tot 7 maart 2021. Meer informatie www.beeldenaanzee.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...