Zwart-witte
droombeelden met magenta en ultramarijn
Artikel Den Haag Centraal van 9 april 2021
Brigitte Spiegeler maakt foto’s van exotische steden en bestrooit ze met felgekleurd pigment. Het zijn beelden uit een tijd die voorbij is en alleen nog in de herinnering bestaat.
De
Haagse Brigitte Spiegeler (49) moet over een tomeloze energie beschikken. Ze is
naast kunstenaar, advocaat in Nederland en Frankrijk, schreef vakliteratuur en
publiceerde en passant ook nog drie dichtbundels bij uitgeverij In de
Knipscheer. Haar studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten deed
ze terwijl ze werkte bij het ministerie van Economische Zaken. “Geen idee hoe
ik dat toen allemaal voor elkaar kreeg,” zegt ze.
Spiegeler is een opvallende vrouw met een prachtige bos rood haar, ze vertelt enthousiast over haar fototentoonstelling ‘Verloren Tijd’, die nu in de Weissenbruchzaal van Pulchri Studio te bekijken is. Er hangen rond de dertig grote zwart-wit foto’s, waar ze met zuiver pigment (letterlijk) kleurvlekken overheen strooide en die daarna nogmaals gefotografeerd zijn.
“De
foto’s zijn op heel veel verschillende plekken in de wereld gemaakt, omdat ik
voor mijn werk veel op reis ben. Ik houd erg van oude fototechnieken. Deze
foto’s zijn met een ouderwetse Camera Obscura gemaakt. Het is een camera met
een rolletje erin en zonder lens, maar met een heel klein gaatje, zo groot als
een speldenprik. Daar krijg ik dan deze foto’s uit. De figuren - soms ook auto’s
- zijn daardoor altijd ‘bewogen’. De foto’s zien er ook anders uit omdat ze
niet vertekend zijn, zoals bij een moderne camera. In het begin heb ik zelfs
ook nog gewerkt met een kartonnen doos en fotopapier.”
Waterbubbels
De tentoonstelling met de titel ‘Verloren Tijd’
gaat over een tijd die alleen in het hoofd bestaat en af en toe in
herinneringen opduikt. Misschien zou de titel ‘Gestolde Tijd’ nog beter passen.
Spiegeler heeft momenten vastgelegd die normaal misschien voorbij zouden
glijden, zonder indrukken achter te laten. Het is een dromerige wereld waar je
geen vat op krijgt. De vlammende kleurvlekken trekken in de eerste instantie de
aandacht, daarna kijk je pas wat erachter zit.
De
foto’s laten wandelende figuren in wazige steden zien, zoals Istanboel,
Shanghai, Berlijn en Boekarest, maar ook fotografeerde Spiegeler de krokussen
op het Lange Voorhout en Plein 1813. Er is pure pigment over de foto’s
gestrooid in de kleuren magenta, ultramarijn of feloranje. De korreltjes pigment
zijn loepzuiver gefotografeerd, hier en daar is de veeg van een kwast
zichtbaar. Soms is het pigment met een beetje water vermengd waardoor vreemde
waterbubbels omhoog ploppen, zelfs kleine reflecterende lichtvlekjes zijn
zichtbaar. De bubbels werpen schaduwen op de ondergrond. Het heeft een
vervreemdend effect, sprookjesachtig. Het geheel is gegoten in een sterk
glanzend materiaal dat op epoxy (kunsthars) lijkt.
Vazen
In
het midden van de zaal staat ook nog een aantal vazen gegroepeerd, met blauwe golven
en hier en daar gouden lijnen, geschilderd op natuurlijk aardewerk.
“Ik
was uitgenodigd in China om daar een paar maanden te werken en les te geven aan
de kunstacademie. Er was een keramiekfabriek waar veel kunstenaars werken en
daar heb ik deze vazen beschilderd. Inspiratie daarvoor was de beroemde golf
van Kanagawa uit 1830. De gouden lijnen zijn per toeval ontstaan toen een vaas
na vervoer gebroken was. Het is een oude Chinese techniek om de stukken weer met
goud aan elkaar te zetten. ”
In
2017 nam Spiegeler deel aan de Biënnale van Venetië, waar ze ter plekke weer
foto’s maakte voor nieuw werk.
‘Verloren
Tijd’ van Brigitte Spiegeler in Pulchri Studio, tot en met zondag 9 mei. Meer
informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.