Een
potloodventer, kletterende pannen en een man in de kast
Kunstmuseum
Den Haag presenteert de solotentoonstelling van Wiebke Siems die opkomt voor
vrouwen en etnische minderheden.
Kunstenares Wiebke Siem (1954) reageert in haar solotentoonstelling Hot Skillet Mama in Kunstmuseum Den Haag met humor op de ‘mannelijke vooringenomenheid in de moderne kunst’. Aan het begin van de tentoonstelling hangt een grote mattenklopper aan de wand, als ultiem symbool van de vrouwelijke onderdrukking.
De
installaties van Wiebke Siem gaan over de vrouw in het dagelijkse leven en in de
kunst. In de jaren tachtig van de vorige eeuw, aan het begin van haar carrière,
werd haar werk door critici weggezet als ‘mislukte mode of design’, in 2014 won ze de prestigieuze Goslarer Kaiserring. Door deze prijs
staat ze in het rijtje van internationaal vermaarde kunstenaars als Anselm
Kiefer, Rebecca Horn, Cindy Sherman, Christian Boltanski, William Kentridge en
Bridget Riley.
Nog
altijd speelt het door haar ervaren seksisme uit haar beginperiode, een belangrijke
rol in haar werk. Ook verwijst ze naar de culturele geschiedenis van de vorige
eeuw met de kolonialistische denkbeelden in de kunstwereld, die evengoed een
vorm van onderdrukking waren.
Maskers
De titel van de tentoonstelling Hot Skillet Mama verwijst naar
een compositie van de jazzcomponist Sun Ra (1914-1993). In de tekst drukt de zanger
zijn verlangen uit naar een vrouw die zich in haar keuken in het zweet werkt.
Hij vertaalde het gekletter van potten en pannen in zijn song naar metaalachtig
klinkende ritmes. De installatie ‘Hot Skillet Mama’ van Wiebke Siem bestaat uit
figuren die opgebouwd zijn uit verschillende huishoudelijke voorwerpen. Als
lange dunne poppen hangen ze van het plafond.
Siem
ontwierp kledingstukken die gedragen kunnen worden, maar die ook als objecten
op zichzelf bekeken kunnen worden. Ze balanceert hiermee op de grens van mode
en design. Het zijn vervreemdende kostuums met maskers daarboven, die sterk aan
etnografische motieven doen denken. De serie ‘Maskerkostuums’
uit 2000 bestaat uit mannelijke en vrouwelijke figuren uit de zogenaamde ‘primitieve
culturen’, met duidelijk zichtbare en uitvergrote geslachtskenmerken. Er staat
een roze vrouw met priemende donkerrode tepels en een gat onder haar buik. Een andere
vrouw draagt een jurk van teddybont met gaten waardoor borsten en buik naar
buiten komen, daarboven prijken onnozel kijkende houten maskers. Siem wil met
deze installatie de blik verbeelden van de witte Westerse man die naar vrouwen
kijkt.
De installatie ‘Sonntag’ (2006) heeft iets
angstaanjagends. Het is een slaapkamer op zondagochtend met een onopgemaakt bed
en een omgevallen stoel. De personen zijn verdwenen, maar de kast staat open en
daarin huist een monsterlijke figuur die uit bollen en slap hangende armen bestaat,
in het midden van de figuur prijkt een enorme erectie.
Etnische kunst
Voor de installatie ‘De vrouwelijke vervalser’ zijn bezems,
knijpers en deegrollen gebruikt om een huiselijke tafereel uit te beelden. Het
is een verwijzing naar de sculpturen van Pablo Picasso en Max Ernst, die gebaseerd
waren op etnische kunst en is daarmee een reactie op de twijfelachtige
collecties die in de tijd van het kolonialisme in Europa ontstonden, waarbij
kunst uit Afrikaanse landen geroofd werd. Omgekeerd krijgt de gewone bezem nu
een magisch aura.
De Potloodventer uit 2007, een lappenpop met
wild strohaar, zit op een rotan pauwstoel. Ook hier is de keuze van de attributen
veelzeggend. De stoel is een meubelstuk in koloniale stijl en staat symbool
voor de strijd tegen onderdrukking van mensen met een donkere huid.
‘The Maximum Minimum’ is een installatie uit 2022, die bestaat
uit jurken en knooppoppen. De poppen zijn speciaal gemaakt voor de vitrines die
zijn ontworpen door H.P. Berlage, de architect van het Kunstmuseum. Siem
gebruikte materialen die verwijzen naar de benodigdheden die zij als
modeontwerpster in haar vroege werk gebruikte. Zo suggereert ze dat een
kunstenaar steeds nieuwe dingen kan blijven maken met beschikbaar materiaal en op
die manier het maximale uit het minimale kan halen.
Een serie tekeningen zonder titel toont nog
eens het vakmanschap van Siem, ze zijn prachtig en gedetailleerd getekend met
potlood en kleurpotlood.
Hot Skilled Mama, Wiebke Siem t/m zondag 30 oktober in
Kunstmuseum Den Haag. Meer informatie www.kunstmuseum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.