Pasolini,
geliefd en gehaat
Kunstenaars uit Italië en Nederland laten in Pulchri Studio hun reacties zien op de controversiële thema’s van de films en boeken van de omstreden figuur Pasolini, die honderd jaar geleden geboren werd.
Het
noemen van de naam van filmmaker Pier Paolo Pasolini (1922-1975) geeft in
Italië nog altijd heftige reacties. In de jaren zestig en zeventig was hij een begrip:
controversieel, aanbeden en verafschuwd. Hij was een groot intellectueel, maar
ook een omstreden figuur. Zijn onorthodoxe films schiepen verwarring en niet in
het minst vanwege de veelvuldige obsceniteiten, de thema’s waren heftig en
schokkend. Honderd jaar na zijn geboortedag stelde de Italiaanse conservator Virginia
Monteverde een tentoonstelling samen in Pulchri Studio, met twee Nederlandse en
zes Italiaanse kunstenaars: ‘Pasolini, a contemporary gaze’.
Monteverde:
“In Italië worden op dit moment heel veel tentoonstellingen óver Pasolini
georganiseerd, maar deze tentoonstelling gaat over de thema’s die Pasolini
aansneed en de reacties van een aantal hedendaagse kunstenaars hierop. Veel van
de onderwerpen van Pasolini blijken voorspellingen geweest te zijn. Niet alleen
op artistiek gebied, maar ook sociaal en politiek gebied.”
Schandknaap
Pasolini
sloot zich na de oorlog aan bij de Italiaanse Communistische Partij waar hij weer
uitgezet werd, toen hij openlijk bekende homoseksueel te zijn. In 1949 nam hij op
een dorpsfeest vier jongens mee, in leeftijd variërend van 14 tot 16 jaar. Hij
verleidde hen tot seksuele handelingen, wat hem op een aangifte kwam te staan,
die na lange procedures wegens gebrek aan bewijs werd geseponeerd. Wegens
‘morele ongeschiktheid’ raakte hij zijn baan als leraar kwijt. In 1964 werd hij
bekend met de film ‘Il vangelo secondo Matteo’, een indrukwekkende verfilming
van het verhaal van Jezus, gebaseerd op het evangelie volgens Mattheüs. In 1965
ging hij met een microfoon en een camera bij de mensen langs om te vragen naar
hun opvattingen over seks en maakte hij de taboedoorbrekende
documentaire ‘Comizi d’amore’.
Pasolini stierf in 1975 op 53-jarige
leeftijd. Hij werd even buiten Rome met zijn eigen auto overreden door Giuseppe
Pelosi, een 17-jarige schandknaap, die hij eerder die avond had opgepikt voor
betaalde seks. Hij liet een indrukwekkende hoeveelheid films en romans na,
waaronder ook de bekende film ‘Salo of de 120 dagen van Sodom’ uit 1975, die in
Nederland pas in 1978 werd uitgebracht.
Martelaar
Veel Italianen zien Pasolini als een martelaar omdat hij voor armen, homoseksuelen en andersdenkenden opkwam. Zijn gewelddadige dood is nog steeds met een mysterie omgeven. Hoewel de
schuldige is opgepakt, zijn er nog steeds velen die denken dat er meer achter stak.
Kunstenaar
Pier Giorgio de Pinto maakt in zijn werk gebruik van de nieuwste media en creëerde
voor deze tentoonstelling een ‘lijkwade’ van Pasolini. Hij gebruikte een canvasdoek
met precies dezelfde afmetingen als de ‘originele’ lijkwade van Jezus uit Turijn,
het werk kreeg daarom de titel ‘436x110’. Er zijn wazige afdrukken van de voor-
en achterkant van het lichaam van Pasolini op geprint. De Pinto stelde de
afbeeldingen samen uit verzamelde foto’s. Hij legt uit: “Als je dichterbij komt, zie je zijn naakte
lichaam opdoemen. Ik heb een hand over zijn geslachtsdelen gelegd als een soort
respect voor zijn totaal verwoeste lijf, waar na het ongeluk niets meer van
over was. Pasolini was in de media een outsider en is als een dier behandeld. Er
is zelfs geen officieel graf. Niemand wilde er destijds over praten. In Italië
is het op dit moment nog steeds niet goed mogelijk om met dit werk te
exposeren. Het wordt als godslastering gezien, de lijkwade van Turijn blijft toch
een heilig object.”
Glimlach
Fedrico Bonelli maakte een video die geïnspireerd
is op de film ‘Arabian Nights’, een bewerking van de oude Arabische bloemlezing
‘Duizend en een nacht’. Een van de onderwerpen in de film is genderdiversiteit.
“Ik heb een heel klein fragment uit de film genomen: de glimlach van een meisje.
Het meisje is een slavin maar ze kan kiezen wie haar zal kopen, omdat ze zelf
geld heeft. Als haar koper de liefde wil consumeren, ziet hij dat ze een heel bijzondere
glimlach heeft. Dat is heel erotisch en daar heb ik een korte video over
gemaakt.”
Ook
de Nederlandse Anne-Claire van den Elshout baseerde haar werk op ‘Arabian
Nights’. “Pasolini haalde zijn acteurs van de straat en gaf hun aanzien, daarom
heb ik mijn portretbustes met een gouden laag afgewerkt. De jongen in de film, die
het meisje koopt, is een van de figuren. Voor mij was het een uitdaging om
emoties vast te leggen in terracotta met een sterk glanzende afwerking.”
‘Pasolini, a contemporary gaze’ t/m zondag 14 augustus in
Pulchri Studio. In
samenwerking met de Etherea Art Gallery in Genua en het Italiaanse instituut
voor Cultuur in Amsterdam. Deelnemers: Federico
Bonelli, Marcela Cernadas, Pier Giorgio De Pinto, Elisabetta Di Sopra,
Sylvestre Gauvrit, Carla Iacono, Viviana Milan, Anne Claire van den Elshout.
Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.