Fallische
vormen en gespreide benen in ‘Tuin der Lusten’
Elmar Trenkwalder tekent met klei, de vormen ontstaan onder zijn handen. Hij bakt en glazuurt in delen die hij samenvoegt tot gigantische kunstwerken.
Het
werk van de Oostenrijkse kunstenaar
Elmar Trenkwalder (1959) is controversieel. Zijn tentoonstelling ‘Tuin
der Lusten’ in museum Beelden aan
Zee is een klapper, het is de eerste tentoonstelling die de nieuwe
directeur Brigitte Bloksma heeft binnengehaald. Trenkwalder heeft zijn atelier in Innsbruck, hij exposeerde in
Nederland eerder in het Stedelijk
Museum Schiedam en het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Museum Boijmans van Beuningen
kocht zijn werk voor in de collectie. In Den Haag wordt Trenkwalder
vertegenwoordigd door Galerie Maurits van de Laar.
Elmar
Trenkwalder maakt groot keramisch werk dat hij opbouwt met losse modules die
hij eerst in zijn atelier heeft gebakken en geglazuurd. Hij zet ze ter plekke
in elkaar. Een van zijn grootste werken maakte hij in 2018 voor Kunstraum
Dornbirn (Oostenrijk) en dat was 13 meter breed en 7 meter hoog. “Het unieke is dat Trenkwalder helemaal
alleen deze gigantische sculpturen maakt, van het vormgeven en het bakken tot het
glazuren, hij doet het allemaal zelf,” zegt Bloksma. “Het is voor de
kunstenaar niet alleen belangrijk dat zijn beelden en installaties een uiting
zijn van zijn fantasie en verbeeldingskracht, maar ook van zijn fysieke kracht.
Nooit zal hij een assistent vragen om hem te helpen bij het zware werk. Dat hij
zelf degene is die de werken vervaardigt, is belangrijk voor hem.”
Schaalmodel
Trenkwalder werkt op basis van een schaalmodel. Hij maakt maquettes in keramiek die hij
later in het groot uitvoert. Zo groot dat je er doorheen kunt lopen. Hij
schept een barokke en sensuele
wereld met een monumentale architectonische uitstraling. De glanzende kleuren van
het glazuur maken het een sensatie om door het kunstwerk heen te wandelen.
In het midden van de museumzaal staat een sculptuur
in donkergroen en zachtblauw. Het bestaat uit gebogen vormen en sprookjesachtige figuren die wulps om elkaar heen draaien. “Dit werk
staat voor een nieuwe fase, het heeft meer organische vormen dan mijn vorige
werk,” zegt Trenkwalder. Het spectaculaire beeld bestaat uit 49 delen die
allemaal apart gebakken en later aan elkaar gezet zijn. “Mijn oven is niet
groter dan een kubieke meter. Met dit werk ben ik tweeëneenhalf jaar bezig
geweest en het is nu voor het eerst in elkaar gezet. In mijn atelier heb
ik het nooit gezien zoals het hier nu staat, daarvoor is het veel te groot.”
Controversieel
Aanvankelijk begon Trenkwalder als tekenaar, pas
later ontdekte hij de keramiek. Hij vindt dat tekenen en werken met klei overeenkomsten
heeft. “In
een tekening kun je alles maken wat je wilt,” legt hij uit. “Ook klei is een materiaal waarmee
veel mogelijk is, ik vorm het met mijn handen. Het is alsof ik teken met klei, de
sculptuur ontstaat terwijl ik ermee bezig ben. Het materiaal is heel delicaat
en kwetsbaar, het moeilijkste is als ik het in de oven moet zetten voordat het
gebakken is. Ik kan het dan nergens aan vasthouden en soms is het gewicht wel
een paar honderd kilo. Aan de binnenkant maak ik speciale bevestigingen die het
tóch mogelijk maken.”
Dat
Trenkwalder van oorsprong een tekenaar is, valt goed te zien aan een tiental heel
bijzondere en wat kleinere objecten aan de muur. Met grafiet maakt hij
tekeningen met golvende lijnen en tegelijkertijd vormt hij er een reliëf van
klei omheen, dat meer is dan een lijst alleen.
Even
verderop staat een sculptuur met roze en wit glazuur, het zijn grote vingers
die omhoog wijzen. De glans
is in het licht dat van boven komt parelmoerachtig. Op het eerste gezicht trekt
het werk van Trenkwalder aan door de mooie vormen en kleuren, maar de naam van
de tentoonstelling is niet willekeurig gekozen. Na beter kijken zie je dat er overal mannelijke en
vrouwelijke geslachtsdelen in de sculpturen verwerkt zijn, zoals fallussen
en onderlichamen van vrouwen met gespreide benen. “Er heeft in Frankrijk zelfs een werk gestaan dat zo
controversieel was dat ze het weg moesten halen,” zegt Bloksma.
Elmar
Trenkwalder, ‘Tuin der Lusten’ in museum Beelden aan Zee, t/m zondag 19 maart
2023. Meer informatie www.beeldenaanzee.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.