zondag 8 januari 2023

 

‘MODE GAAT VOOR MIJ HAND IN HAND MET DE MUZIEK’

 Artikel in Den Haag Centraal van 27 oktober 2022

Nog geen jaar geleden veroverde zangeres Lady Blackbird Amerika met haar weergaloze stem en extravagante voorkomen. Nu toert ze door Nederland.

 


Lady Blackbird is een indrukwekkende verschijning met een krachtige uitstraling en een dijk van een stem. Ze omschrijft zichzelf als ‘quite goofy’. “Ik ben dol op lachen. Vroeger was ik erg onhandig en hoorde ik echt niet bij de ‘coole kids’,” vertelt ze.

De zangeres uit Los Angeles verscheen in 2021 uit het niets met haar debuutalbum Black Acid Soul en zette daarmee de jazz- en soulwereld in Amerika op zijn kop. In maart 2022 toerde ze door Nederland en in juli stond ze op het North Sea Jazz Festival. Haar stem wordt vergeleken met die van Nina Simone, Billie Holliday en Etta James, anderen noemen ook Amy Winehouse. In Amerika wordt Lady Blackbird ‘The Grace Jones of Jazz’ genoemd. Vrijdag 28 oktober komt een deluxe-edition uit van haar debuutalbum Black Acid Soul, het opnieuw verpakte album bevat elf extra nummers. Zondag 30 oktober treedt ze op in het Paard.

 

Studio B

Midden in de pandemie in 2020 bracht Lady Blackbird een single uit met het nummer Blackbird, een opzwepende herinterpretatie van de song van Nina Simone. Het is ook het eerste nummer van het album Black Acid Soul, waar covers en eigen nummers op staan. Het album is opgenomen in de legendarische Studio B van de Sunset Sound studio's in Los Angeles, dezelfde ruimte waar Purple Rain van Prince werd geschreven. Ze werd begeleid door een liveband met daarin voormalig Miles Davis-pianist Deron Johnson, die nog steeds met haar rondtoert.

“Het succes van Black Acid Soul is voor mij nog steeds ‘shocking’. Het lijkt nu misschien alsof het snel ging, maar in werkelijkheid heeft het even geduurd om te komen waar ik nu ben,’ zegt ze. ‘Het was een ‘hell of a journey’, die nu eindelijk resultaat oplevert.”

 

Performance

Met haar witte afrokapsel is Lady Blackbird een markante persoonlijkheid, ze treedt op in opvallende outfits: in strakke jurken die haar tatoeages op armen en decolleté bloot laten, in een zilveren korset of geheel gehuld in bont, veren en tule, meestal staat ze daarbij op torenhoge hakken. Voor haar is optreden ook een performance. “Mode gaat voor mij hand in hand met de muziek. Voor mijn shows werk ik samen met een aantal geweldige stylisten en ontwerpers. Ik speel zelf een grote rol bij het ontwerpen van de meeste van deze kledingstukken. Het is leuk om te doen. Het is kunst.” De indrukwekkende videoclips waarin ze deze kleding ook draagt en die op YouTube te zien zijn, vallen zeker ook in de categorie ‘kunst’.

De voorgeschiedenis van Lady Blackbird is bijzonder, ze kan zich niet herinneren dat ze ooit níet zong, vanaf haar vijfde trad ze op in de kerk en op kermissen. Marley Munroe is haar echte naam, ze komt uit de christelijke muziekwereld en zong gospels, maar besloot uiteindelijk haar eigen weg te gaan. “Het feit dat ik ervoor koos om de christelijke gemeenschap te verlaten, betekende dat ik tot mezelf kwam. Ik kon mijzelf als mens ontwikkelen met mijn eigen gedachten en gevoelens. Het is belangrijk om uit te zoeken wie je bent als individu en niet alleen maar de leider te volgen. Ik steun nu van harte de LGBTQI+-gemeenschap. Ik ben er erg trots op dat ik het mijn gemeenschap mag noemen. Steun voor gelijkheid en individualiteit is vrijheid en vrijheid om precies te zijn wie je bent, is een recht dat iedereen zou moeten hebben.”

Lady Blackbird heeft goede herinneringen aan Nederland. “De tijd die ik daar heb doorgebracht was geweldig! De mensen stonden open voor mijn muziek en hebben mijn album goed ontvangen. Het was echt een heel speciale ervaring.”

 

Lady Blackbird in het Paard, Tussen vrijdag 28 oktober en zaterdag 12 november treedt Lady Blackbird op in verschillende theaters in Nederland. Zondag 30 oktober in het Paard. Meer informatie www.paard.nl

 

 

Foto’s Christine Solomon

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...