zondag 8 januari 2023

 

Nostalgische blik op het Binnenhof

 

In de Haagse Kunstkring is nu een tentoonstelling en lezingenprogramma over het Binnenhof met onder meer werk van fotograaf Hans Kouwenhoven en kunstenaar Wim Bettenhausen.

 


In de bovenzaal van de Haagse Kunstkring aan de Denneweg is in de decembermaand een kleine maar bijzondere tentoonstelling met de titel ‘Kijken naar het Binnenhof’. Eelco van der Waals en Coby Pronk waren allebei stenograaf bij de Eerste en Tweede Kamer en gingen dit jaar tegelijkertijd met pensioen. Het was voor hen een aanleiding om een tentoonstelling over het acht eeuwen oude gebouwencomplex en de sfeer daaromheen te maken, maar de belangrijkste aanleiding was toch het feit dat het Binnenhof voor langere tijd zou sluiten. De plek waar ze zo lang werkten en die voor hen beiden uniek is, verdween achter afzettingen. De verwachting is dat de verbouwing in 2026 klaar zal zijn.

“Ik heb er lang gewerkt,” zegt Van der Waals. “Het Binnenhof blijft voor mij altijd een sprookje. Als je van cultuur en geschiedenis houdt, raak je er nooit op uitgekeken. Iedere dag liep ik er met plezier rond, totdat we allemaal weg moesten om tijdelijk te verhuizen naar ‘De Apenrots’, het gebouw aan de Bezuidenhoutseweg. Ik heb het van dichtbij gevolgd en volgens mij was verhuizen niet echt nodig. Veel was niet in zo’n slechte staat.”

 

Herinneringen

Van der Waals zat als stenograaf midden in de vergaderzaal, hij was aanwezig bij alle vergaderingen om alles voor de officiële verslagen (de Handelingen) te noteren. “De mooiste ruimte van het Binnenhof is de Handelingenkamer, de bibliotheek van het oude Ministerie van Justitie. Alle Handelingen sinds 1849 stonden in die prachtige ruimte. Ik was negentien toen ik op het Binnenhof begon. Zodra ik wist dat we in 2021 weg zouden gaan dacht ik: nu ga ik herinneringen verzamelen. Dus ben ik nog bewuster gaan rondkijken, camera mee en foto’s maken, schetsjes maken en dingen opschrijven. Die heb ik regelmatig op mijn site ‘Afscheid van het Binnenhof’ en op de sociale media gepost.” Er klinkt een zweem van nostalgie in zijn stem.

 

Trappetjes

De tentoonstelling laat schetsjes van zijn hand zien, die hij ter plekke maakte als hij even wat tijd over had. “Maar eigenlijk ben ik nog meer van ‘het woord’.” Van der Waals schreef een Hofvijver Haiku: ‘Het hart van de stad/gevoed door Haagse Beek/geen grotere schat’, die met nog andere gedichten over het Binnenhof aan de wand hangt.

Er zijn portretjes van negen voorzitters van de Tweede Kamer te zien, gemaakt door Coby Pronk. Er hangen etsen van kunstenaar Wim Bettenhausen en foto’s van Hans Kouwenhoven. De laatste was naast zijn werk voor de Eerste en Tweede Kamer ook zeventien jaar verbonden aan de Zilveren Camera, de Nederlandse prijs voor fotojournalistiek. Van der Waals: “Ik liep net als Hans, die er sinds 1970 als fotograaf werkte, vaak rond op het Binnenhof. We hadden allebei de neiging  om al die trappetjes op en af te gaan en overal rond te kijken. Zijn foto’s zijn schitterend. En Wim Bettenhausen ken ik via de Kunstkring, hij is de absolute meester van het stadsgezicht. Wat hij doet met zijn etsen, dat kan bijna niemand.” Bettenhausen vereeuwigde het Binnenhof vanuit verschillende hoeken.

Parallel aan de tentoonstelling is er een interessant programma in de Kunstkring met sprekers over aan het Binnenhof gerelateerde onderwerpen. Op zaterdag 10 december is er een lezing door politicus Jan Pronk, op zondag 11 december gaat Hans Kouwenhoven in gesprek met fotograaf Bart Maat, zaterdag 17 december is er een lezing van jurist Diederik Smit en ten slotte, op zondag 18 december, vertelt Hasna Bajraktarevic, beheerder kunstcollectie van de Tweede Kamer, over kunst op het Binnenhof. Plaatsen zijn beperkt.

 

‘Kijken naar het Binnenhof’ in de Haagse Kunstkring t/m maandag 26 december. Meer informatie www.haagsekunstkring.nl en www.kijkennaarhetbinnenhof.nl

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...