‘Een portret moet iets toevoegen aan de
foto die er al is’
Artikel in Den Haag Centraal van 4 november 2021
Het werk van Maayke Schuitema komt zo nu en dan heftig
binnen. Haar portretten van beroemdheden vertellen iets over haarzelf én over
de geportretteerden.
Het grafische werk van kunstenares Maayke Schuitema straalt een enorme bravoure uit. Groot formaat, stevige lijnen, vlakken in zwart, wit en rood. Haar werk is sensueel en opvallend. Schuitema staat bekend om haar afdrukken van grote linoleumsneden met krachtige (half)naakte vrouwen, vaak op rode high-heels. In 2015 maakte ze de grootste linoleumprent ter wereld ‘The Tenth Muse’, van drie bij tien meter, met afbeeldingen van beroemde dansers. Zelf kreeg ze een balletopleiding aan het Koninklijk Conservatorium - daar valt haar belangstelling voor mooie bewegende lichamen uit te verklaren - daarna ging ze naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, ook in Den Haag.
Schuitema
exposeert bij Project 2.0 Gallery met ‘Who wants to live
forever’, een tentoonstelling die voornamelijk uit portretten bestaat. Je
doet onwillekeurig eerst even een stapje terug als je de galerie binnenstapt, zo
heftig komt het op je af, om er daarna weer onweerstaanbaar door aangetrokken
te worden. Over de hele linkerwand is een installatie gemaakt met portretten
van beroemdheden op doek en op papier. Met rode en zwarte verf zijn teksten op
de witte muur geschilderd, de verf druipt hier en daar tot over de plinten naar
beneden. “Ik heb Coen (Van den Oever, de galeriehouder, red.) wel moeten
overhalen, maar hij vond het uiteindelijk goed,” zegt Schuitema lachend.
“Bij
elk portret dat je maakt, moet je je afvragen wat het nog toevoegt aan alle
honderdduizenden foto’s die er al zijn,” legt ze uit. “En dan moet je zorgen
dat het portret iets over jezelf vertelt én over de geportretteerde. Er gaat
een heel onderzoek aan vooraf. Er zijn zoveel foto’s, maar welke kies je, wat
ga je vertellen? Het moet een heel nieuw en eigen beeld worden.”
Wolven
Er
hangt een levensgrote afdruk – in totaal meer dan twee meter hoog - ten voeten
uit van Angela Jolie met de titel ‘L’heure des Loups’. Haar lange benen zijn
bloot en steken in rode schoenen met torenhoge hakken. Haar houding is zelfbewust,
ze staat te midden van een roedel wolven die Schuitema er met potlood bij tekende.
De wolven knagen aan een bebloede ribbenkast.
“De
wolven zijn haar kinderen. Brad Pitt, haar ex-man, zou eronder kunnen liggen.
Het portret is eigenlijk leesbaar als een biografie, in één beeld gevangen.” Schuitema
doelt hiermee op de vechtscheiding van het beroemde filmechtpaar, die via de
media werd uitgevochten. Het werk is gedrukt en getekend op Japans Koshi Machi
papier dat speciaal voor haar gemaakt is en er is slechts één exemplaar van.
In
de meeste portretten zijn handgeschreven teksten toegevoegd, in het mooie persoonlijk
handschrift van Schuitema. Bij het portret van Mick Jagger staat bijvoorbeeld
‘My papa is a Rolling Stone’ en ‘I can’t get no satisfaction’, er zijn namen
van zijn dierbaren bij geschreven met lijstjes opmerkingen eronder.
Aan
de overkant op de grote muur zien we onder anderen Sting, Barbra Streisand en
Sean Connery, maar ook Claudia de Breij en Hans Klok. In een hoek is zelfs
prinses Beatrix afgebeeld met de tekst ‘Capture your queen’. Half over haar
iconische kapsel hangt het kleine portret van een grijnzende Jack Nicholson.
‘When
I look at a good portret, I first feel guilty …’, staat in rode verf boven het
portret van Britney Spears geschreven, in het boekje dat bij de tentoonstelling
hoort, staat de rest van de zin: ‘but after a while comforted’.
Maayke Schuitema, ‘Who wants to
live forever’ t/m zondag12 december in Project 2.0 Gallery. Meer informatie www.project20.nl en www.maayke.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.