woensdag 24 november 2021

 ‘Zonder technologie zit je naakt op een rots’

 In zijn nieuwe dansvoorstelling ‘Wave’ combineert David Middendorp dans en technologie. Daarbij komen de wetten van het universum goed van pas.

 Artikel In Den Haag Centraal van 19 oktober


Een toekomstbeeld dat verwezenlijkt wordt, daar lijkt de nieuwe dansvoorstelling van Another Kind of Blue op. Choreograaf David Middendorp komt met de voorstelling ‘Wave’, waarin maar liefst drie nieuwe stukken hun première beleven. En er is een verbeterde versie van het succesvolle ‘Airman’ uit 2018. Centraal in het werk van Middendorp staat de relatie tussen mens en technologie. Met het stuk ‘Airman’, waarin drones een duet aangaan met een danser, trad Another Kind of Blue in oktober op tijdens de opening van het Nederlandse paviljoen op de World Expo in Dubai. Ook haalde het innovatieve dansgezelschap in 2014 hiermee de finale van het populaire tv-programma ‘America’s Got Talent’.

Middendorp trad na de dansacademie in Rotterdam en het prestigieuze conservatorium Juilliard in New York, eerst zelf een aantal jaren op, maar uiteindelijk vond hij het maken van nieuwe choreografieën leuker dan het dansen zelf. “Ik verloor gaandeweg het stukje exhibitionisme dat elke danser nodig heeft om te kunnen optreden, ik wilde liever zélf iets vertellen.” De interesse voor techniek komt voort uit zijn opvoeding; zijn vader is ingenieur en maakte hem nieuwsgierig naar het hoe en waarom van techniek. “Ik ben altijd heel verbaasd dat mensen technologie zien als iets wat heel ver van hen af staat, terwijl het misschien wel de grootste cultuuruiting is die er bestaat. Het zegt zóveel over ons. Als je alle technologie weghaalt, zit je naakt op een rots.”

 

Golven

In het tweeluik ‘Frequentie en Frequentie²’ gaan de dansers een dialoog aan met zandpatronen die gecreëerd worden door het wiskundige ritme van de natuur. “Golven zoals van licht en geluid zitten op alle mogelijke manieren om ons heen. In dit stuk werk ik met Chladni-patronen, ik visualiseer het geluid. Als zand op een object ligt waar geluid doorheen gestuurd wordt, bijvoorbeeld een metalen plaat, dan springt het op en trekt het naar plekken waar de plaat níét trilt. Hierdoor ontstaat een lijnenpatroon. De dansers staan op de ontstane (virtuele) patronen en vegen ze uit, maar het geluid vormt steeds weer andere patronen. Zo ontstaat een duet tussen natuurkunde en de dansers. Er is wel een choreografie maar de dansers hebben een zekere vrijheid. Ik wilde eerst met echt zand werken maar dat bleek technisch onhaalbaar. Toen hebben we samen met de TU Eindhoven en ingenieur Bas van der Linden een wiskundig model gemaakt van hoe zand beweegt als je geluid door het onderliggende object stuurt. De patronen worden op de grond geprojecteerd en de dansers veranderen de vormen. Tijdens de voorstelling wordt alles van boven gefilmd, en dat is ook op het achterdoek te zien.”

In ‘15 Minute Universe’ bouwen de dansers een universum op, dat ze binnen een kwartier weer afbreken door middel van wetten die lijken op die van het universum. Ze verstoren de Melkweg en vormen een stukje nieuw universum, iets wat in werkelijkheid ook gebeurt als er grote objecten doorheen komen zoals zwarte gaten of andere sterrenstelsels. Tot slot laat Middendorp in ‘HandsON Stage’ zien hoe mensen met hun handen communiceren.

 

“Er gaat ook wel eens iets mis,” vertelt de choreograaf. “Met zoveel techniek is het altijd maar weer hopen dat het goed gaat. Het is een risico dat ik neem en het hoort erbij. Anders kom je nooit vooruit. Als ik een voorstelling zou maken die nooit misgaat, dan zou ik iets verkeerd doen. Bij de eerste voorstelling van ‘Airman’ heb ik letterlijk verstopt achter een stoel gezeten en alleen maar geluisterd of de drones in de lucht bleven.”

 

‘Wave’, donderdag 25 november, 20.15 uur, Theater de Veste (Delft); vrijdag 3 en zaterdag 4 december, 20.00 uur, Rijswijkse Schouwburg; zaterdag 5 maart, 20.15 uur, Amare. Meer informatie www.anotherkindofblue.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...