dinsdag 16 november 2021

 

Kunst op straat

 Artikel in Den Haag Centraal november 2021

Voor kunst op straat moet je oog hebben. Peter Blokhuis maakt nieuwe composities op elektriciteitshuisjes en registreert het verval met foto’s.

 


Kunstenaar Peter Blokhuis werkt elke dag gestadig door, dat deed hij al vanaf het moment dat hij een potlood vast kon houden. In zijn atelier verwerkt hij tekeningen die hij op zijn reizen maakt tot schilderijen. Tijdens Corona ging hij naar Florence en maakte hij voor Palazzo degli Uffizi een serie tekeningen van hangjongeren in de avondschemering. Het werden schetsen met lange schaduwen van straatlantarens, in het halfdonker zie je hier en daar een mondkapje oplichten. De jongeren staan dicht op elkaar, de anderhalve meter bestaat hier niet.  

Blokhuis haalt zijn onderwerpen meestal van de straat, uit een café of koffiehuis. Muren met afbladderende affiches zijn nooit veilig voor hem, hij scheurt er flarden vanaf of hij maakt foto’s die hij later in collages verwerkt. “Die muren zijn voor mij altijd een inspiratiebron geweest,” zegt hij. “In Marrakech waren het krijttekeningen van kinderen, liefdesverklaringen, teksten uit de Koran of verkiezingsplakkaten waarop de gezichten van de kandidaten zijn weggekrast, soms een advertentie van een plaatselijke prostituee met een 06-nummer. In Buenos Aires waren het de vermisten uit 1976, slachtoffers van het regime.”

 

Elektriciteitshuisjes

Nu de muren in Europa steeds leger en schoner worden, is het zoeken naar iets wat hem raakt. Begin augustus 2021 vielen de uitgerangeerde elektriciteitshuisjes rondom het Lange Voorhout hem op. De kunstenaar in hem zag er opeens een mooie verweerde achtergrond in. Hij beplakte de oppervlakken met tekeningen en met stukken van affiches die hij ooit meenam van zijn reizen. “Ik zie dat niet als vernieling of vervuiling van openbaar bezit, want die huisjes worden nooit schoongemaakt. Hier en daar zijn er nog lagen papier op te vinden, die ik dan weer gebruik.”

Hij maakt foto’s van zijn composities, registreert het verval en het langzaam verdwijnen van zijn werk. “Ik hoop dat het de winter overleeft. Ik heb ook heel oude tekeningen gebruikt, die ik bijvoorbeeld in 1989 in New York maakte van daklozen en ik maak printjes van foto’s, die ik met verf bewerk. Soms gebruik ik zelfs werk dat ik ooit eerder geëxposeerd heb.”

Tegenover Hotel des
Indes heeft Blokhuis een van de tekeningen opgeplakt van de jongeren in Florence. Het is een aquarel en de contouren zijn inmiddels vervaagd, als in een droom die je niet meer kunt terughalen. Het werk is nog maar pas af. “Ik vond het best moeilijk om er afscheid van te nemen, maar je moet altijd iets weggeven wat een beetje pijn doet, niet iets waar je makkelijk afstand van doet.”

 

Stroom

De wanden van de huisjes zijn voor Blokhuis een perfecte ondergrond. Groen uitgeslagen, bobbelig en grillig. Hij neemt altijd een tas vol materiaal mee en improviseert op het moment dat hij er mee bezig is. “Als ik ervoor sta dan vergeet ik helemaal waar ik ben, dan is het net alsof ik in mijn atelier sta te werken. De tekeningen die ik uitzoek om op te plakken, moeten wel iets expressiefs hebben, geen landschapje of zoiets, ze moeten iets te zeggen hebben.”

De tekeningen nemen in de loop van de tijd andere kleuren aan, zoals van roest of iets dergelijks. “Het inspireert mij ook weer in mijn gewone werk, ik heb zojuist twee collages gemaakt die ik een paar weken buiten in de regen heb gezet. Ze verkleuren en ik gebruik dat dan weer als ondergrond. Voor mij is het grappig om te zien dat mensen gewoon voorbij lopen, zonder iets op te merken. Bij Kunstcentrum Stroom stonden in de etalage boeken over straatkunst uitgestald en vlak daarnaast stond een elektriciteitshuisje dat ik beplakt had. Ik maakte er een foto van en liep ermee naar binnen, zonder te zeggen dat het werk van mij was. Ze vonden het een heel bijzonder werk, maar niemand daar weet dat ze maar even naar buiten hoeven te lopen om het te zien.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...