Eindelijk
krijgt Suzanne Robertson een glansrol
Omdat
de Haagse kunstenares Suzanne Robertson een vrouw was, kreeg ze minder aandacht
dan ze verdiende. Dat wordt nu ruimschoots goedgemaakt met een grote overzichtstentoonstelling
in Museum Panorama Mesdag.
De Haagse Suze Robertson (1855-1922) is een ten onrechte vergeten kunstenaar. In haar eigen tijd was ze iemand waar je niet omheen kon: een eigenzinnige vrouw met pit, doorzettingsvermogen en heel veel talent. Haar schilderijen en tekeningen zijn indringend en emotioneel met stoere lijnen, grote vlakken en primaire kleuren.
Het
werk van Robertson is anders dan dat van haar tijdgenoten van de Haagse School,
ze wilde meer dan alleen de werkelijkheid weergeven en schilderde met gevoel. Ze
was een vernieuwer en wordt nu door kenners tot een van de grootste kunstenaars
van haar tijd gerekend. Omdat ze een vrouw was, kreeg ze heel lang minder
aandacht dan ze verdiende. Honderd jaar na haar sterfdag presenteert Museum
Panorama Mesdag vanaf september een overzichtstentoonstelling van haar werk.
Mesdag
In
1873 lukte het Robertson als één van de eerste vrouwen om een plek te
bemachtigen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Pas in 1872
werden vrouwen toegelaten aan de kunstacademie in Den Haag, die daar redelijk
vooruitstrevend in was. De dames dienden zich overigens wel aan de typisch
vrouwelijke onderwerpen te houden, zoals stillevens en landschappen. Het was
zeker ook niet de bedoeling dat zij beroepskunstenaar zou worden, maar zelf dacht
ze daar anders over. Op het moment dat haar dochter negen jaar oud werd,
plaatste zij haar kind in een pleeggezin, omdat zij het moederschap niet met
haar roeping als schilder kon combineren. Inmiddels was ze bevriend geraakt met
de familie Mesdag, die werk van haar kocht, zodat ze het pleeggezin kon
betalen.
Robertson
gaf les aan de meisjes-HBS in Rotterdam en volgde ’s avonds lessen aan de
academie. Ze veroorzaakte een schandaal door te eisen dat ook zij de lessen
‘naakt-naar-modeltekenen’ mocht volgen. Volgens het regelement kon men haar
niet uitsluiten en kreeg ze schoorvoetend toestemming, maar de kranten spraken
er schande van: ‘Dat zo’n vrouw aan hun
dochters lesgaf!’.
Pietje
Robertson
werd geïnspireerd door schilders als Jean-François Millet en Anton Mauve, die ploeterende
arbeiders en boeren afbeeldden. Haar hoofdthema was de gewone vrouw, die ze met
medeleven en respect portretteerde. Ze ontving verschillende prijzen voor haar
schilderijen van werkende - vaak Scheveningse - vrouwen. Ze had oog voor het zware leven op het
platteland, keer op keer gaf ze hen weer tijdens huishoudelijke bezigheden of
het productiewerk in onder meer de textielindustrie en de landbouw. Ze
schilderde en tekende vrouwen die aardappelen schilden, borden wasten, brood sneden,
kleding wasten, takken braken, schoven bonden en garen sponnen.
Met
het schilderij van haar nicht ‘Pietje met gouden achtergrond’, een eenvoudige
boerenvrouw op een stoel, werd ze op slag bekend onder haar vakgenoten. Even indrukwekkend is het portret ‘Pietje
bij het oudhedenstalletje’, waar het meisje voor een tafel zit met een stilleven,
dat weergegeven is met hooglichten en schaduwen.
De
stadgezichten waren een ander geliefd onderwerp. Het latere werk van Robertson
is abstracter, met grote kleurvlakken, donkere omlijningen en zonder
schaduwwerking. Door het gebruik van kleuren die steeds minder realistisch waren,
gingen emoties een steeds grotere rol spelen. Robertson stond op de rand van
het expressionisme.
Monografie
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde
monografie. Het is de eerste uitgebreide studie naar het oeuvre van Robertson
en naar haar plaats in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Museumdirecteur
Minke Schat zegt erover: “Dat juist Museum
Panorama Mesdag het initiatief heeft genomen voor dit ambitieuze project –
publicatie, technisch onderzoek en tentoonstelling – is niet verwonderlijk.
Hendrik Willem Mesdag en Sientje Mesdag-van Houten, de oprichters van het
museum, hadden een speciale band met Suze Robertson. Ze waren bevriend met haar
en verzamelden haar werk. Het boek is rijk geïllustreerd met tekeningen en
schilderijen. Veel van de werken zijn niet eerder in de openbaarheid getoond.
Deze hommage aan Suze Robertson geeft haar eindelijk haar welverdiende plaats
binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis. Na het lezen van dit boek, wil je
beslist ook de tentoonstelling zien.”
‘Suze
Robertson’ van zaterdag 24 september 2022 t/m zondag 5 maart 2023 in museum
Panorama Mesdag. Meer informatie www.panorama-mesdag.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.