maandag 10 oktober 2022

 

Liefde voor kunst als familietraditie

 Artikel Den Haag Centraal september 2022

Eline Becht, kleindochter van verzamelaars Frits en Agnes Becht maakte bij galerie Parts Project de tentoonstelling ‘Personal Reflection’ met kunstwerken uit de collectie van haar grootouders. Elk werk heeft zijn eigen verhaal.

"De rode draad die door de tentoonstelling ‘Personal Reflection’ loopt, is dat mijn grootouders Frits en Agnes Becht al deze kunstenaars kenden en met ieder van hen een speciale band hadden. De expositie is opgebouwd rond de verhalen en anekdotes die ik ken,” zegt Eline Becht (23),


kleindochter van kunstverzamelaars Frits en Agnes Becht.

Eline Becht zocht een aantal van haar favorieten van de collectie van haar grootouders uit, om in de galerie van Cees van den Burg, Parts Project te exposeren. In alles wat ze over de uitgekozen kunstwerken vertelt, komt haar liefde voor de kunst naar voren. “Je kon daar ook niet echt omheen, alles ademde kunst bij mijn grootouders thuis, dat brachten ze over op hun zoon, mijn vader Brendan en nu ook op mij.”

Eline Becht begon met een studie kunstgeschiedenis aan de University College Utrecht, maar nu studeert ze management in Parijs. Haar vader Brendan Becht heeft een Japans restaurant in Milaan, waar hij - hoe kan het ook anders - regelmatig kunstenaars uitnodigt om te exposeren. “Zo begon het ook met Frits en Agnes Becht, mijn grootvader kwam heel vaak in Bodega De Posthoorn, hét café van de kunstenaars. Hij organiseerde daar vlakbij al tentoonstellingen toen hij 25 jaar oud was. In De Posthoorn heeft hij mijn grootmoeder Agnes ontmoet, die bij het Nationaal Ballet danste. Ze kwamen allebei uit Den Haag.”

 

Co Westerik

“Er zijn veel stukken uitgeleend aan verschillende musea, mijn grootouders wilden hun verzameling altijd zoveel mogelijk met iedereen delen en leenden minstens duizend keer een kunstwerk uit, maar mijn grootvader was altijd heel zorgvuldig en hield een archief bij. Wij weten dus exact waar alles is,” vertelt Eline Becht verder.

Direct bij binnenkomst en zichtbaar vanaf de Toussaintkade hangt een groot kunstwerk van Wim T. Schippers met de titel ‘Divisions’ (1966). “Het was het eerste werk dat ik uitkoos. Het is een bijzonder en ook vreemd werk, het nodigt voorbijgangers uit om binnen te komen. Schippers deed mee aan de Premio Marzotto, een gerenommeerde kunstprijs die tussen 1950 en 1968 in Italië̈ werd uitgereikt, maar hij had geen geld voor materialen. Dat vroeg hij aan mijn grootvader met de belofte dat hij daarna een werk mocht uitzoeken, zo kocht mijn grootvader dus een werk dat nog niet bestond.”


Er zijn foto’s waarop kunstenaars als goede huisvrienden bij de familie Becht feest vieren of mee-eten. Onder hen hoorde ook Co Westerik waarvan Frits Becht zo’n zeventien schilderijen en rond de honderd tekeningen kocht. “ ‘Met Westerik was het liefde op het eerste gezicht’ zei mijn grootvader altijd. In 1956 kocht hij, ‘Touwtjespringers’. Hij had toen nog niet veel geld dus hij kocht het op afbetaling, maar als hij op vakantie wilde, dan mocht hij een maand overslaan.” Naast ‘Touwtjespringers’ hangt een portret van Frits Becht, door Westerik geschilderd in 1994.

 

Teddybeer

De Japanner Tetsumi Kudo was ook een van de goede vrienden van Becht. Op een foto uit 1965 ligt hij flink aangeschoten en met een brede lach, in het huis van de familie op de grond. “Mijn grootvader was geobsedeerd door deze kunstenaar, hij was gek op zijn werk.” In Parts Project staat een assemblage uit 1971 met de naam ‘Pollution Cultivation New Ecology’, gemaakt van hout, plastic en polyester. Het zijn vreemd gevormde bloemen, die uit de uit dorre grond groeien. Kudo was veel bezig met de nucleaire catastrofe van Heroshima. “Het werk stond op de slaapkamer van mijn grootvader.”

In een hoek zit een grote teddybeer met een hyperrealistisch menselijk gezicht, ‘Teddy Bear with Human Face’ (1973). Het is een kunstwerk van Jann Haworth, de ex-vrouw van Peter Blake, een belangrijke popart kunstenaar uit Engeland. Het gezicht is een portret uit de zestiger jaren van de Engelse dichter John Betjeman. “Haworth maakte meerdere exemplaren en stuurde Betjeman er een, met een taxi, maar hij heeft er nooit op gereageerd. Misschien vond hij het niet leuk. Mijn grootouders bezochten destijds Jann en Peter Blake in Engeland en toen kregen ze er ook een. Op de terugweg zat de beer tussen hun twee kinderen op de achterbank en toen moesten ze een extra kaartje kopen voor de boot.”

Verder zijn op de tentoonstelling onder meer litho’s van Marlene Dumas te zien uit de serie ‘Fear of Baby’s’ en werk van Jan Dibbets.

 

‘Personel Reflection’ nog t/m zondag 6 november 2022 in galerie Parts Project. Donderdag t/m zaterdag van 12.00-17.00 uur en zondag van 13.00 -17.00 uur. Meer informatie www.partsproject.nl

 

 

De vier foto’s van de kunstwerken zijn gemaakt door Jhoeko

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...