Liefde
voor kunst als familietraditie
Eline
Becht, kleindochter van verzamelaars Frits en Agnes Becht maakte bij galerie
Parts Project de tentoonstelling ‘Personal Reflection’ met kunstwerken uit de
collectie van haar grootouders. Elk werk heeft zijn eigen verhaal.
"De rode draad die door de tentoonstelling ‘Personal Reflection’ loopt, is dat mijn grootouders Frits en Agnes Becht al deze kunstenaars kenden en met ieder van hen een speciale band hadden. De expositie is opgebouwd rond de verhalen en anekdotes die ik ken,” zegt Eline Becht (23),
kleindochter van kunstverzamelaars Frits en Agnes Becht.
Eline
Becht zocht een aantal van haar favorieten van de collectie van haar
grootouders uit, om in de galerie van Cees van den Burg, Parts Project te
exposeren. In alles wat ze over de uitgekozen kunstwerken vertelt, komt haar
liefde voor de kunst naar voren. “Je kon daar ook niet echt omheen, alles ademde
kunst bij mijn grootouders thuis, dat brachten ze over op hun zoon, mijn vader Brendan
en nu ook op mij.”
Eline
Becht begon met een studie kunstgeschiedenis aan de University College Utrecht,
maar nu studeert ze management in Parijs. Haar vader Brendan Becht heeft een Japans
restaurant in Milaan, waar hij - hoe kan het ook anders - regelmatig
kunstenaars uitnodigt om te exposeren. “Zo begon het ook met Frits en Agnes
Becht, mijn grootvader kwam heel vaak in Bodega De Posthoorn, hét café van de kunstenaars.
Hij organiseerde daar vlakbij al tentoonstellingen toen hij 25 jaar oud was. In
De Posthoorn heeft hij mijn grootmoeder Agnes ontmoet, die bij het Nationaal
Ballet danste. Ze kwamen allebei uit Den Haag.”
Co
Westerik
“Er
zijn veel stukken uitgeleend aan verschillende musea, mijn grootouders wilden
hun verzameling altijd zoveel mogelijk met iedereen delen en leenden minstens
duizend keer een kunstwerk uit, maar mijn grootvader was altijd heel zorgvuldig
en hield een archief bij. Wij weten dus exact waar alles is,” vertelt Eline
Becht verder.
Direct
bij binnenkomst en zichtbaar vanaf de Toussaintkade hangt een groot kunstwerk
van Wim T. Schippers met de titel ‘Divisions’ (1966). “Het was het eerste werk
dat ik uitkoos. Het is een bijzonder en ook vreemd werk, het nodigt
voorbijgangers uit om binnen te komen. Schippers deed mee aan de Premio
Marzotto, een gerenommeerde kunstprijs die tussen 1950 en 1968 in Italië̈ werd
uitgereikt, maar hij had geen geld voor materialen. Dat vroeg hij aan mijn
grootvader met de belofte dat hij daarna een werk mocht uitzoeken, zo kocht mijn
grootvader dus een werk dat nog niet bestond.”
Er zijn foto’s waarop kunstenaars als goede huisvrienden bij de familie Becht feest vieren of mee-eten. Onder hen hoorde ook Co Westerik waarvan Frits Becht zo’n zeventien schilderijen en rond de honderd tekeningen kocht. “ ‘Met Westerik was het liefde op het eerste gezicht’ zei mijn grootvader altijd. In 1956 kocht hij, ‘Touwtjespringers’. Hij had toen nog niet veel geld dus hij kocht het op afbetaling, maar als hij op vakantie wilde, dan mocht hij een maand overslaan.” Naast ‘Touwtjespringers’ hangt een portret van Frits Becht, door Westerik geschilderd in 1994.
Teddybeer
De
Japanner Tetsumi Kudo was ook een van de goede vrienden van Becht. Op een foto
uit 1965 ligt hij flink aangeschoten en met een brede lach, in het huis van de
familie op de grond. “Mijn grootvader was geobsedeerd door deze kunstenaar, hij
was gek op zijn werk.” In Parts Project staat een assemblage uit 1971 met de
naam ‘Pollution Cultivation New Ecology’, gemaakt van hout, plastic en
polyester. Het zijn vreemd gevormde bloemen, die uit de uit dorre grond
groeien. Kudo was veel bezig met de nucleaire catastrofe van Heroshima. “Het
werk stond op de slaapkamer van mijn grootvader.”
In
een hoek zit een grote teddybeer met een hyperrealistisch menselijk gezicht,
‘Teddy Bear with
Human Face’ (1973). Het is een kunstwerk van Jann Haworth, de ex-vrouw van
Peter Blake, een belangrijke popart kunstenaar uit Engeland. Het gezicht is een
portret uit de zestiger jaren van de Engelse dichter John Betjeman. “Haworth maakte
meerdere exemplaren en stuurde Betjeman er een, met een taxi, maar hij heeft er
nooit op gereageerd. Misschien vond hij het niet leuk. Mijn grootouders
bezochten destijds Jann en Peter Blake in Engeland en toen kregen ze er ook
een. Op de terugweg zat de beer tussen hun twee kinderen op de achterbank en toen
moesten ze een extra kaartje kopen voor de boot.”
Verder
zijn op de tentoonstelling onder meer litho’s van Marlene Dumas te zien uit de
serie ‘Fear of Baby’s’ en werk van Jan Dibbets.
‘Personel
Reflection’ nog t/m zondag 6 november 2022 in galerie Parts Project. Donderdag
t/m zaterdag van 12.00-17.00 uur en zondag van 13.00 -17.00 uur. Meer
informatie www.partsproject.nl
De
vier foto’s van de kunstwerken zijn gemaakt door Jhoeko
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.