Ontmoetingen
met koningin Emma
Voor de tentoonstelling ‘Koninklijke Ontmoetingen’ maakten Haagse kunstenaars nieuw grafisch werk met een koninklijk tintje.
kunstenaars die meedoen werken normaal in allerlei verschillende disciplines en voor sommigen was deze opdracht dus een echte uitdaging. Tijdens het maken van het nieuwe werk in de Grafische Werkplaats in Den Haag zijn de geselecteerde kunstenaars intensief begeleid.
“Niet
elke kunstenaar heeft eerder grafisch werk gemaakt. Het is heel bijzonder dat je
toch hun eigen werkwijze in de kunstwerken terugziet. Opvallend is wel, dat ze bijna
allemaal bladgoud verwerkt hebben, dat geeft blijkbaar toch iets koninklijks,”
zegt conservator Judith Kadee.
Onmogelijke
trappen
Kunstenaar
Yaïr Callender is altijd op zoek naar verhalen. In zijn werk speelt symboliek
een belangrijke rol. Met ‘Vergeten namen, vergeten plaatsen’ maakt hij een
verbinding tussen de hofhouding van koningin Emma en het personeel in het
paleis van nu: een gewaad met daarop alle namen in goud gedrukt. Het
decoratieve patroon dat hij toevoegde, komt van de keukentegels beneden in het
paleis. Kadee: “Het is de bedoeling dat het gewaad tijdens de tentoonstelling
ook een paar keer gedragen wordt, door de supposten bijvoorbeeld.”
Ook
Nynke Koster is uitgenodigd. Deze zomer exposeerde zij nog met een gigantische en
kleurrijke installatie van rubber (5x15 meter) in de kerk van Alkmaar. Mensen konden
eroverheen lopen en erop gaan zitten. “Voor haar was het een hele uitdaging,
omdat ze meestal heel groot werk maakt. Ze maakte nu gebruik van flockdruk, dat
is een zeefdruk met een textiel-laag eroverheen. Het fluwelige oppervlak heeft
iets koninklijks. In het patroon zitten geometrische vormen, die naar de onmogelijke
trappen van Escher verwijzen. Ook de schorsen van de lindebomen op het Lange
Voorhout waren een inspiratiebron.”
Spiegel
“Hanna
de Haan heeft hier urenlang geschetst om waarheidsgetrouw het houtsnijwerk en
andere ornamenten te kunnen weergeven,” zegt Kadee. De Haan maakte eerder een
groot panorama voor museum Panorama Mesdag dat uit houten platen bestond en waarin
voorstellingen waren gegutst. Ook nu maakte ze een paneel, waarin je de trappen
en doorkijkjes van het paleis herkent. Ieder stuk van het hout heeft ze
gebruikt om er architecturale elementen van het paleis in uit te snijden, met
de grote trap in de ontvangsthal als basis.
‘Fluisterpaard / Whisper Horse: The
Horses Are Not What They Seem, or Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear’.
De titel
van het werk van Zeger Reyers klinkt als een gedicht en ook aan het werk zelf
loop je niet zomaar voorbij. “Het is een soort tijdmachine, hij brengt toen en
nu bij elkaar. Reyers wilde zijn werk precies op deze plek hangen, naast de spiegel
van het paleis, want als je daarin kijkt dan zie je de ruimte die in zijn werk
terug te vinden is. Ook Emma heeft ooit in deze oude spiegel gekeken. Reyers
heeft haar afgebeeld met een schimmel, het paard dat zij op een lap borduurde.”
Bolletjes
Marleen
Sleewits fotografeerde gouden elementen uit de balzaal van het paleis, voor
haar werk ‘Going Round and Round’. Ze maakte twee lijsten van roze plexiglas, met
daarachter een zeefdruk met bolletjespatroon. Ook op de grond liggen (gouden) bolletjes.
Ze koos bewust voor de bolletjes als verwijzing naar het optische spel van Escher.
Eenmaal gefotografeerd en uitgeknipt is het moeilijk te zien of ze hol of bol
zijn.
De deelnemende kunstenaars aan ‘Koninklijke
Ontmoetingen’ zijn: Ai Hashimoto, Arike Gill, Hanna
de Haan, Koos Breen, Lotte van Lieshout, Marleen Sleeuwits, Nynke Koster, Thijs
Ebbe Fokkens, Yaïr Callender en Zeger Reyers.
‘Koninklijke
Ontmoetingen’ in Escher in het Paleis, t/m zondag 6 november 2020. Meer
informatie www.escherinhetpaleis.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.