Sculpturen
van organza en fluweel
Met stevige stoffen modelleerde couturier Balanciaga zijn ontwerpen. Hij gaf vrouwen bewegingsvrijheid, zijn jurken waren voor elk soort lichaam.
Om
de persoon Cristóbal Balenciaga (1895-1972, Baskenland, Spanje) hangt een wolk
van mysterie. De beroemde couturier was in zijn jonge jaren een man met een
broeierige schoonheid, donker gepommadeerd haar en sprekende ogen. Hij had
ongetwijfeld veel aanbidsters, maar bleef zijn leven lang trouw aan zakenpartner Wladzio d’Attainville, een
relatie die hij voor de buitenwereld geheim hield. De schuchtere Balenciaga
gaf nauwelijks interviews en bespiedde het winkelend publiek in zijn modehuis het
liefst ongezien door een kijkgat.
‘Meesterlijk
zwart’, heet de Balenciaga-tentoonstelling in het Kunstmuseum, een herhaling
van de tentoonstelling ‘l’Oeuvre au noir’ in 2017 in Palais Galliera, het
modemuseum van Parijs. De titel refereert aan de voorliefde van Balenciaga voor
zwart. Het aristocratische zwart was in Spanje al sinds de zestiende eeuw een
voorrecht van de adel. De kostbare kleur werd door hen gedragen als symbool van
rijkdom, vaak samen met de spierwitte molensteenkraag, die zich als een krans van
welvaart om hun nek plooide. Zwart symboliseerde macht en status, in 1516
arriveerde de toekomstige keizer Karel V geheel in het zwart gekleed aan het
hof van Castilië.
Contouren
De
ontwerpen van Balenciaga hebben weinig te maken met de ‘Little black dress’ van
Chanel en Givenchy. Zíjn jurken golven, draaien en vibreren als weelderige sculpturen,
als negatieven van marmeren beelden. De stevige stoffen zijn hier en daar geborduurd
met pailletten, zwarte git-parels, kant en veren, een subtiel spel spelend met
licht en schaduw. Nooit zitten zijn jurken ongemakkelijk, er is altijd ruimte
tussen lichaam en stof. ‘Een vrouw hoeft niet perfect of mooi te zijn om mijn
jurken te dragen, de jurk zal dat allemaal voor haar doen’, is een van zijn
uitspraken.
De kledingstukken van Balenciaga bieden bewegingsvrijheid. In een tijd waarin de getailleerde New Look van Christian Dior het modebeeld domineert, zoekt hij juist naar andere contouren. Hij geeft een nieuwe betekenis aan de vrouwelijke vormen en elimineert de taille, waardoor er andere silhouetten ontstaan. Als een tovenaar speelt hij met crêpe, organza en fluweel. Af en toe voegt hij een witte bontkraag of een randje roze kralen toe. Zijn jurken worden vanaf het allereerste begin met zwarte stof op de pop gemodelleerd en niet met het crèmekleurige ongebleekte katoen waar de meeste ontwerpers gebruik van maken.
Harpers
Bazaar schreef in 1938 ‘Het zwart is zo zwart dat het als een klap aankomt. Een
zwaar, Spaans, bijna fluweelachtig zwart, als een nacht zonder sterren; elk
ander zwart komt bijna grijs over’. Onder de clientèle van Balenciaga bevonden
zich onder meer Grace Kelly, Marlène
Dietrich en Greta Garbo,
Sprookje
Het
leven van de jonge Balenciaga klinkt als een sprookje. Zijn moeder is een naaister,
die na de dood van haar man alleen nog zwart draagt. Ze maakt jurken voor de
Marquesa de Casa Torres en neemt haar zoon mee. De twaalfjarige Cristóbal mag bij
de markiezin in de kast kijken, hij is diep onder de indruk en vraagt of hij óók
een jurk voor haar mag maken. Ze geeft hem de stof en hij maakt zijn eerste ontwerp.
Via haar gaat Cristóbal datzelfde jaar in de leer bij Casa Gómez in de mondaine
badplaats San Sebastián en in 1917 opent hij daar zijn eerste modehuis.
In
2021 draagt realytister Kim Kardashian een ontwerp uit de collectie van Demna –creatief
directeur van het huis Balenciaga – op het Met Gala, het jaarlijkse bal van het
Metropolitan Art Museum in New York. Ze is van top tot teen in het zwart gehuld
met laarzen en een gezichtsmasker. Balenciaga is still alive.
‘Meesterlijk
zwart’ t/m zondag 5 maart 2023 in het Kunstmuseum. Meer informatie www.kunstmuseum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.