Kleine
portretten met een groot effect
Marlies van Heijningen maakt na haar zware beelden nu klein werk waar ze vooral veel plezier aan beleeft.
“Ze zijn ieniemienie hoor!” zegt kunstenaar Marlies van Heijningen over haar ‘Small faces’ van zo’n zes centimeter hoog die bij Magazin Horaz geëxposeerd worden en daar ook te koop zijn. Het is begrijpelijk dat ze dat zegt, want een aantal jaren geleden maakte ze beelden van zeker twee meter hoog, bestaande uit beton, ijzer en steen en loodzwaar. Naast bijna alle exemplaren die bij Horaz in het winkeltje in de Molenstraat hangen, is al een rode stip geplakt.
Van
Heijningen, tot voor kort kunstcoördinator en docent aan het Segbroek College kreeg
na een periode van stilte plotseling zin om zelf weer iets te doen. “Ik gaf
mijn leerlingen na coronatijd de opdracht om iets te maken waar ze heel blij
van werden. Dat bleef in mijn hoofd hangen en ik bedacht dat ik zelf eigenlijk óók
iets wilde maken waar ik zin in had en waar ik plezier aan beleefde. Zonder al die
strenge academie-eisen van vroeger, of dat het kunst moest zijn die
galeriewaardig was.”
Het resulteerde in verschillende series ‘Small faces’. De kopjes zijn van een kleisoort gemaakt die niet in de oven hoeft, maar wel keihard wordt en ze zijn beschilderd met acrylverf. Ze hebben bijzondere details zoals een doorgeknipte simkaart, kleine springveertjes en hier en daar een likje goudverf. Daarnaast laten ze vaak een flinke dosis humor zien.
Gele
hesjes
“Ik
maakte vroeger beelden die op architectuur uit Jemen gebaseerd waren. De
intentie is nog steeds hetzelfde, want ook toen reageerde ik op wat ik
meemaakte, maar de behoefte om erkenning te krijgen, is nu minder. Ik maak nu
gewoon wat ik zelf wil. Dat deed ik toen ook wel, maar ik ging letterlijk en
figuurlijk gebukt onder het gewicht van die zware beelden. Ik moest ze twee
trappen af sjouwen, dat was echt een helse klus en iedere keer weer een echte
bevalling. Nu maak ik ‘families’ van gezichtjes met eenzelfde thema of die iets
gemeenschappelijks hebben. Het zijn dingen waar ik op dat moment mee bezig ben,
zoals bijvoorbeeld de gele hesjes uit Frankrijk of de oorlog in Oekraïne. De
laatste zijn kopjes geworden die een zware last op hoofd en schouders met zich meedragen.
Onlangs was ik in Ieper in België en bezocht daar verschillende historische
locaties die met de eerste wereldoorlog te maken hebben, daarna heb ik twee
kopjes met gasmaskers gemaakt.”
Er
zijn ook lichtere onderwerpen zoals een serie portretjes van schrijvers en
modeontwerpers of waarin Van Heijningen scherven Delfts blauw verwerkte. “Het Delfts
blauwe bord was een erfenis van mijn moeder dat ik per ongeluk in stukken heb
laten vallen. Zo reageer ik op alles wat er om me heen gebeurt. Het is oneindig
leuk om te doen. Verslavend.”
Marlies
van Heijningen, ‘Small faces’ tot 29 februari in Magazin Horaz, Molenstraat 25.
Openingstijden woensdag t/m zondag van 12.00 tot 18.00 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.