vrijdag 24 februari 2023

 

Kleine portretten met een groot effect

 Artikel in Den Haag Centraal februari 2023 

Marlies van Heijningen maakt na haar zware beelden nu klein werk waar ze vooral veel plezier aan beleeft.




“Ze zijn ieniemienie hoor!” zegt kunstenaar Marlies van Heijningen over haar ‘Small faces’ van zo’n zes centimeter hoog die bij Magazin Horaz geëxposeerd worden en daar ook te koop zijn. Het is begrijpelijk dat ze dat zegt, want een aantal jaren geleden maakte ze beelden van zeker twee meter hoog, bestaande uit beton, ijzer en steen en loodzwaar. Naast bijna alle exemplaren die bij Horaz in het winkeltje in de Molenstraat hangen, is al een rode stip geplakt.

Van Heijningen, tot voor kort kunstcoördinator en docent aan het Segbroek College kreeg na een periode van stilte plotseling zin om zelf weer iets te doen. “Ik gaf mijn leerlingen na coronatijd de opdracht om iets te maken waar ze heel blij van werden. Dat bleef in mijn hoofd hangen en ik bedacht dat ik zelf eigenlijk óók iets wilde maken waar ik zin in had en waar ik plezier aan beleefde. Zonder al die strenge academie-eisen van vroeger, of dat het kunst moest zijn die galeriewaardig was.”


Het resulteerde in verschillende series ‘Small faces’. De kopjes zijn van een kleisoort gemaakt die niet in de oven hoeft, maar wel keihard wordt en ze zijn beschilderd met acrylverf. Ze hebben bijzondere details zoals een doorgeknipte simkaart, kleine springveertjes en hier en daar een likje goudverf. Daarnaast laten ze vaak een flinke dosis humor zien.

Gele hesjes

“Ik maakte vroeger beelden die op architectuur uit Jemen gebaseerd waren. De intentie is nog steeds hetzelfde, want ook toen reageerde ik op wat ik meemaakte, maar de behoefte om erkenning te krijgen, is nu minder. Ik maak nu gewoon wat ik zelf wil. Dat deed ik toen ook wel, maar ik ging letterlijk en figuurlijk gebukt onder het gewicht van die zware beelden. Ik moest ze twee trappen af sjouwen, dat was echt een helse klus en iedere keer weer een echte bevalling. Nu maak ik ‘families’ van gezichtjes met eenzelfde thema of die iets gemeenschappelijks hebben. Het zijn dingen waar ik op dat moment mee bezig ben, zoals bijvoorbeeld de gele hesjes uit Frankrijk of de oorlog in Oekraïne. De laatste zijn kopjes geworden die een zware last op hoofd en schouders met zich meedragen. Onlangs was ik in Ieper in België en bezocht daar verschillende historische locaties die met de eerste wereldoorlog te maken hebben, daarna heb ik twee kopjes met gasmaskers gemaakt.”

Er zijn ook lichtere onderwerpen zoals een serie portretjes van schrijvers en modeontwerpers of waarin Van Heijningen scherven Delfts blauw verwerkte. “Het Delfts blauwe bord was een erfenis van mijn moeder dat ik per ongeluk in stukken heb laten vallen. Zo reageer ik op alles wat er om me heen gebeurt. Het is oneindig leuk om te doen. Verslavend.”

 

Marlies van Heijningen, ‘Small faces’ tot 29 februari in Magazin Horaz, Molenstraat 25. Openingstijden woensdag t/m zondag van 12.00 tot 18.00 uur.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...