donderdag 23 februari 2023

 

Nieuwe galerie met museale uitstraling

 Artikel Den Haag Centraal 12 januari 2023



Maurits van de Laar verhuisde naar de Toussaintkade en opent met een bijzondere tentoonstelling van Elmar en Elisabeth Trenkwalder.

“Het was een ‘offer I could not refuse’,” zegt galeriehouder Maurits van de Laar. Eind december 2022 betrok hij het pand aan de Toussaintkade, waar voorheen de galerie van Cees van den Burg, Parts Project in zat. Met enorme letters staat nu op de glazen pui: ‘Galerie Maurits van de Laar’.

“Begin 2022 had je mij niet hoeven zeggen dat ik zou verhuizen, ik had geen enkel plan in die richting. Maar omdat Cees had aangekondigd dat hij zou gaan stoppen, vroeg de eigenaar van het pand of ik interesse had om mij hier te vestigen.”

Van de Laar had een galerie in de Herderstraat en stond bekend om de vele goede tekenaars die hij daar liet exposeren. “Mijn liefde voor tekeningen is inderdaad groot omdat ik vroeger zelf veel tekende, maar ik heb daar alle soorten van kunst gehad,” zegt hij er zelf over.

Op de vraag of hij heimwee gaat krijgen, antwoordt hij: “Het blijft raar, ik heb zesentwintig jaar in de Herderstraat gezeten, maar rond de Toussaintkade bevindt zich een concentratie van drie goede galeries. Ik ben er echt heel gelukkig mee. De ligging aan de kade is fantastisch en ik zit ook nog eens vlakbij galerie Ramakers. Ik heb nu de museale tentoonstellingsruimte die ik altijd gewild heb, ik begin aan een tweede jeugd!”

 

Kathedraal

Van de Laar opent met een tentoonstelling van het Oostenrijkse echtpaar Elmar en Elisabeth Trenkwalder. De kunstenaars zijn beiden in de galerie aanwezig voor de opening. Elmar exposeert op dit moment ook in museum Beelden aan Zee met de tentoonstelling ‘De Tuin der Lusten’. Hij maakt groot keramisch werk dat hij opbouwt met losse modules die hij eerst in zijn atelier bakt en glazuurt. Zijn grootste werk is dertien meter lang en zeven meter hoog. In de galerie staan schaalmodellen van zijn werk, maar ook zelfstandige werken van gemiddeld honderdzeventig cm hoog. Op een wand achterin de galerie is een serie tekeningen te zien met modelstudies voor zijn beelden.

Elisabeth exposeert met schilderijen, waarin ze met bomen nieuwe ruimtes schept. Het is alsof de toeschouwer in het gras ligt en naar het bladerdak omhoog kijkt. De repeterende vormen geven het werk een caleidoscopisch effect. “De architectuur ervan gaat verder dan in een bos, als een eindeloze hemel,” zegt ze. “Het lijkt op het binnenste van een kathedraal.”

De invloed die Elmar en Elisabeth op elkaars werk hebben is groot, maar valt niet goed te omschrijven, ze gebruiken elkaars tekeningen. Elmar wijst als voorbeeld op een drieluik, een fantasiewereld met boomachtige en menselijke vormen. “Ik heb het concept getekend en Elisabeth heeft alles geschilderd,” legt hij uit. “De voorgrond is van Elmar en ik heb de achtergrond ingevuld,” voegt ze toe.

 

Barok

“Mijn eerste kennismaking met Elmar Trenkwalder’s werk was in 2006 in Parijs.
Zijn tekeningen fascineerden mij direct. Wat is dit? dacht ik. Ik kon het helemaal niet plaatsen het was zó barok. De tekeningen waren zowel herkenbaar als vreemd, door een eigenaardige vermenging van natuur, architectuur en menselijke figuren, die met vloeiende lijnen in elkaar overgingen. Een jaar later reisde ik naar Innsbruck om Elmar Trenkwalder in zijn huis en atelier op te zoeken en tekeningen te selecteren voor een tentoonstelling in mijn galerie. Sindsdien is zijn werk regelmatig bij mij te zien geweest,” aldus Van de Laar.

De genodigden voor de opening druppelen intussen binnen. Als een van hen bij de deur bijna struikelt, reageert Van de Laar grinnikend: “Kunst heeft soms een hoge drempel.”

 

Elmar & Elisabeth Trenkwalder’, t/m zondag 5 februari in Galerie Maurits van de Laar, Toussaintkade 49. Meer informatie www.mauritsvandelaar.nl

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...